Czech Joy in the Spotlight na MFDF Jihlava

23 října 2017

Czech Joy in the Spotlight na MFDF Jihlava

c

Už podruhé pořádá Czech Film Center a Mezinárodní filmový festival dokumentárních filmů Jihlava (24. - 29. 10.) prezentaci zbrusu nových českých dokumentů s krátkými ukázkami filmovým profesionálům. Deset z dvaceti filmů z různých soutěžních sekcí budou prezentovat jejich autoři.

Prezentace, která je určena především zahraničním hostům a bude vedena v angličtině, proběhne ve čtvtek 26. října od 16:30 do 18:00 v Majáku na Masarykově náměstí v Jihlavě. 
Vybrané filmy:

Milda
režie: Pavel Křemen
Jako vrcholný představitel Komunistické strany Československa býval Milouš Jakeš nejmocnějším mužem republiky. V současnosti je devadesátníkem, který stále vyvolává silné reakce ve společnosti. Režisér se vydává společně s Jakešem ve stopách jeho života. Od začátků v Baťových závodech až po konečné vyloučení ze strany. Snímek je proložený dobovými záběry potlačování demonstrací proti režimu a samotný bývalý tajemník je konfrontován s osobnostmi a dědici disentu. Dokumentární portrét ukazuje téměř asketického muže s pevným přesvědčením o správnosti minulého uspořádání státu, které vyhovovalo svou strohostí jeho povaze.
Scénář: Pavel Křemen, Jan Gogola ml.
Kamera: Robert Novák, Robert Novák
Střih: Hana Dvořáčková, Jan Skalský
Zvuk: Marek Kořínek
Producent, koproducent: Pavel Křemen (REALFILM PRODUCTION s.r.o)

Selský rozum
režie: Zuzana Piussi, Vít Janeček
Původně to měl být dokument o českém zemědělství a faktorech, které na něj mají největší vliv. Pak se ukázalo, že jedním z nejzásadnějších faktorů je podnikatelská a politická činnost Andreje Babiše. Snímek s investigativními prvky sleduje novináře Zuzanu Vlasatou a Jakuba Patočku, jak rozkrývají Babišův podnikatelský styl a jeho dopad na společnost i životní prostředí. Tvůrci filmu, ze kterého se stala společenská událost, zároveň nápaditou prací se střihem, rámováním nebo animacemi přesahují rámec pouhého předkládání faktů, ale vytvářejí autorskou výpověď podanou prostředky filmového média.
Scénář: Vít Janeček, Zuzana Piussi
Kamera: Zuzana Piussi, Vít Janeček
Střih: Vít Janeček, Zuzana Piussi
Zvuk: Luka Šuto
Producent, koproducent: Petr Kubica (Česká televize), Vít Janeček (D1film s.r.o.)

Mečiar
režie: Tereza Nvotová
V nedávných dějinách Slovenska lze těžko najít významnější postavu, než je Vladimír Mečiar. Režisérka Tereza Nvotová se k němu přibližuje z několika směrů. Jednak v rozhovoru, který s ním přímo vedla, jednak prostřednictvím svého vypravěčského monologu, kde uvádí velké slovenské dějiny do vztahu s historií své vlastní rodiny, a jednak skrze archivní obrazy Mečiarových dobových veřejných vystoupení v médiích. Její film, provázený leteckými záběry dnešní slovenské krajiny, si klade otázku, co Mečiar znamenal pro její generaci, pro tehdejší společnost a pro Slovensko jako takové.
Scénář: Tereza Nvotová, Josef Krajbich, Tereza Nvotova, Josef Krajbich, Barbora Námerová
Kamera: Martin Žiaran
Střih: Josef Krajbich
Zvuk: Radim Hladík jr.
Hudba: PJONI -
Producent: Zuzana Mistríková (PubRes), Ľubica Orechovská (PubRes), Tereza Polachová (HBO Europe), Pavel Strnad (Negativ Film Productions), Kateřina Černá (Negativ Film Productions), Johny Galvin

Planeta Česko
režie: Marián Polák
Expedice do tuzemské přírody odhaluje dobrodružné příběhy zvířat a rostlin, které se každodenně odehrávají přímo kolem nás, a fascinující místa, kam se vrací člověkem dříve vytlačená příroda. Obraz podpořený autorským komentářem zachycuje skutečnou divokou přírodu i průběh natáčení.
Scénář: Jan Hošek, Marek Sklář, Marián Polák
Kamera: Marián Polák, Jiří Petr, Hugo Habrman, Antonín Nevrlý
Střih: Tomáš Doruška
Zvuk: Václav Flegl
Hudba: Kristian Koll
Producent: Radim Procházka (PRODUKCE RADIM PROCHAZKA)

Všechno bude fajn
režie: Robin Kvapil
Původním plánem producenta Čestmíra Kopeckého bylo natočit film o proměnách Brna. Režisér Robin Kvapil se spoluscenáristou Pavlem Šplíchalem ale toto zadání posunuli do podoby připomínající Šplíchalův ironický blog Prigl. V „laskavě-anarchistickém“ pásmu se Brno stává epicentrem sarkastického pohledu na českou společnost. Naivně blábolivý normalizační dokument o Brnu, kterým Kvapilův film začíná, se transformuje do zahořklých monologů, které televizní komentátor pronáší přímo na kameru. Ty se střídají s hranými scénami, v nichž se potkávají brněnské politické elity, umělci i ztroskotanci.
Scénář: Pavel Šplíchal, Robin Kvapil
Kamera: Šimon Dvořáček
Střih: Josef Krajbich
Zvuk: Adam Voneš, Martin Blauber
Producent: Čestmír Kopecký ( První Veřejnoprávní)

llllllIIIIl
režie: Petr Salaba
Název filmu lze vnímat jako anti-captcha, text, který je snadno strojově čitelný, ale těžko srozumitelný pro člověka. Film se dokumentárně esejistickou formou zamýšlí nad problémem autokracie strojů. Apokalyptické vize inspirované filmem Terminátor se zde promítají do reality destruktivních protestů proti summitu G20, jejichž katalyzátorem, prostředkem i výsledkem jsou statistické analýzy behaviorálních modelů uskutečňované skrze počítače a telefony v našich kapsách. Koláž původních záběrů, komentovaných grafů a internetového odpadu. Pro plnohodnotné sledování filmu si prosím připravte svůj smartphone.
Kamera: Vojtěch Dvořák
Producent: Ondřej Šejnoha (FAMU)

Batalives
režie: Karolina Zalabáková, Petr Babinec
Tomáš Baťa vytvořil jedinečnou tovární výrobu, kolem které soustředil město s občanským zázemím pro své zaměstnance. V duchu takové filozofie založili bratři Baťové ve světě desítky satelitních měst podobných Zlínu. Některá si zachovala svou funkci dodnes, jiná jsou pouhým pomníkem slavných závodů. Poetické epizody se odehrávají v prostředí typických řadových domků, které slouží jako kulisa pro videoklip mladým Chorvatům nebo jsou upomínkou celého Baťova života v nizozemském Batadorpu. Pětice protagonistů z různých kontinentů vypráví jeden přes druhého svůj příběh ovlivněný baťovským systémem. 
Scénář: Karolina Zalabáková
Kamera: Lukáš Gargulák
Střih: Libor Nemeškal, Jiří Fiala
Zvuk: Jan Hála
Hudba: Tomáš Háček
Producent: Karolina Zalabáková, Lukáš Gargulák (Cinebonbon)


Bo Hai
režie: Dužan Duong
Režisér vietnamského původu Dužan Duong ve své nové dokufikci pokračuje v portrétování života Vietnamců v české společnosti. Civilní příběh vypráví o mladíkovi, který pomáhá svému otci s prací ve večerce. Film na každodenních situacích ukazuje, jak mladí Vietnamci žijící od dětství v České republice ztrácejí kontakt s kulturou svých rodičů, ale zároveň se nemohou stát plnohodnotnými členy české společnosti. Snímek natočený především v delších statických záběrech v autentických lokacích připomíná současný filmový realismus. Zároveň je i bezprostřední generační výpovědí.
Scénář: Dužan Duong
Kamera: Adam Mach
Střih: MIchal Böhm
Zvuk: Adam Bláha
Herci, sociální herci: Viet Anh Duong (social actor - Viet), Hai Van Duong (social actor - Hai), Tomáš Lipský (social actor - Tomáš), Thi Minh Nguyen (social actor - Lan), Hana Houbová (social actor - Babička)
Producent: Jan Syruček

Umírání pro začátečníky / Tónina ticha
režie: Bára Kopecká, Marek Bouda
Pod společným názvem Umírání pro začátečníky jsou uváděny dva krátké filmy, které jejich tvůrci natáčeli společně „v hospicích, porodnicích, vlacích i jinde“. Jsou založené na rozhovorech se stejnými protagonisty a na podobná témata, ovšem pokaždé nahlížená odjinud. První snímek Tónina ticha od Marka Boudy se zabývá hudbou a jejím vztahem ke stáří a smrti, otázkami, jaká hudba je slyšet v nebi nebo jakou skladbu si mají pustit pozůstalí po našem skonu. Druhá část Umírání pro začátečníky od Báry Kopecké se po stopách tabuizovaného tématu smrti vydává do krematorií, za umírajícími nebo i na porodní sál.
Scénář: Bára Kopecká, Marek Bouda
Kamera: Marek Bouda
Střih: Nicole Hálová
Zvuk: Bára Kopecká, Jaroslav Fryš
Producent: Bára Kopecká (Bára Kopecká s. r. o.), Marek Bouda (First Feature Film)

Všechno má svůj čas
režie: Viola Ježková
Čas životní i filmový jako něco vetkaného do jednoho obrazu nám předkládá experimentálně pojatý film, ve kterém jsou obrazové vrstvy často kladeny přes sebe a do sebe míchány zvukové stopy. Velmi osobní dokument se v poetické zkratce stává poznáním paměti, vědomí i očekávání budoucího jako neoddělitelně spojených skutečností. Před očima – pomyslným kinematografickým zrakem – nám defilují výjevy z minulosti i záběry aktuálně všední a ve voiceoveru recitují vnitřní hlasy útržky básní či opakují fragmenty dávných dialogů těch, kteří nás třeba už opustili, ale nenechali nás samotné.
Kamera: Viola Ježková, Marika Pecháčková, Martin Mareček
Střih: Viola Ježková
Hudba: No. Pavarotti Czech republic, Head In Body Czech republic, ZSAMM Slovenia
Producent: Ondřej Šejnoha (FAMU), Kristina Škodová

 

 

 

Czech Film Center

Národní 28, 110 00 Praha 1
Česká republika

Email: info@filmcenter.cz

Kontaktujte nás