Bilance: Český film v roce 2019

19 února 2020

Film Industry

Bilance: Český film v roce 2019

Film Industry

Bilance: Český film v roce 2019

b

Se začátkem nového roku je tu období bilancování a rekapitulace toho nejzásadnějšího, co se loni v českém filmu událo.

V českých kinech

V roce 2019 bylo v ČR natočeno celkem 42 celovečerních hraných filmů, z nichž 37 bylo uvedeno v českých kinech. V čele tabulky úspěšnosti všech distribuovaných filmů je tentokrát domácí titul, komedie Ženy v běhu debutujícího režiséra Martina Horského, s rekordní návštěvnosti 1,3 milionu diváků a tržbami přes 210 milionů Kč. I dalšími loňskými českými nejnavštěvovanějšími filmy byly komedie: Poslední aristokratka Jiřího Vejdělka, o americké rodině, které po sametové revoluci vrátí rodový zámek v Čechách, skončila s návštěvností téměř půl milionu diváků na 2. místě a vydělala přes 57 milionů Kč. Celkově třetí místo v pomyslném žebříčku obsadil režijní debut Přes prsty zkušeného scenáristy Petra Kolečka, který přilákal do kin přes 380 000 diváků.

Bilance dokončených dokumentárních filmu za rok 2019 čítá 40 titulů, ze kterých bylo 25 uvedeno v českých kinech. Největším distribučním úspěchem byl film Daniela Přibáně Trabantem tam a zase zpátky, v produkci endorfilmu a České televize, který do kin přilákal přes 52 000 diváků. K nejpopulárnějšímu dokumentárnímu žánru tradičně patří portréty známých osobností, a výjimkou není ani film Olgy Sommerové Jiří Suchý – lehce s životem se prát, na který se přišlo podívat 16 000 diváků. Film vznikl v koprodukci Cineart TV Prague, ČT, Arina (SK) a Zámek Liteň. Nadšené reakce přinesl i vítězný dokument loňského Českého lva King Skate, kterým debutoval Šimon Šafránek v produkci společnosti Negativ. Další debut, Až přijde válka Jana Geberta, sice nepřilákal do českých kin tolik diváků, ale o to větší měl ohlas na mezinárodních festivalech a u filmových kritiků – na Cenách české filmové kritiky se stal vítězem v kategorii dokumentů.

V roce 2019 bylo vyrobeno celkem pět celovečerních animovaných filmů, čtyři z nich byly uvedeny v kinech a pátý, jímž je Cesta do nemožna, čeká distribuční premiéra na začátku roku 2020. Tři z filmů jsou pokračováním populárních televizních a komiksových sérií (Velké dobrodružství Čtyřlístku, Pat a Mat: Kutilské trampoty, TvMiniUni: Zloděj otázek), do kin byl ale uveden také koprodukční snímek Fany a pes přibližující dětem pád železné opony. Stále častěji se pak v českých kinech objevují také pásma krátkých filmů pro děti i pro dospělé. V roce 2019 se divákům představil například Trojhlas, jehož součástí je i film Dcera, ověnčený mnoha cenami po celém světě. K úspěchům Dcery se ještě dostaneme.

Mezinárodní úspěchy

Mezinárodně nejdiskutovanějším českým hraným titulem roku 2019 byl nepochybně film Václava Marhoula Nabarvené ptáče. Světovou premiéru měl v hlavní soutěži na MFF v Benátkách, severoamerickou pak na festivalu v Torontu. Film pokračoval na své pouti po festivalech celý podzim a zimu se zastávkami v Londýně, Varšavě, Tokiu nebo MFF v Chicagu, kde porota ocenila práci kameramana Vladimíra Smutného. 

Dalšími festivalovými úspěchy v oblasti hraného filmu byla účast filmu Ondřeje Erbana Sto dvacet osm tisíc ve studentské sekci Cinéfondation v Cannes. V Cannes měla loni premiéru i restaurovaná verze Lásek jedné plavovlásky Miloše Formana. NFA navázal na tento úspěch představením restaurované verze filmu Extase Gustáva Machatého, který v roce 1934 vzbudil v Benátkách velký rozruch, přinesl Machatému cenu za nejlepší režii a v roce 2019 se na festivalu představil v digitálně restaurované verzi.

Česká tvorba měla tradičně zastoupení rovněž na MFF Karlovy Vary, světovou premiéru zde před zahraničním putováním zažilo hned několik českých filmů a koprodukcí. Do hlavní soutěže KVIFF byl vybrán snímek Marko Škopa Budiž světlo, debut Michala Hogenauera Tiché doteky nejdříve soutěžil v sekci Na východ od Západu a později získal cenu publika na MFF v Milánu nebo bronzovou pyramidu na MFF v Káhiře. Aktuální vítěz cen kritiky za rok 2019 Staříci Martina Duška a Ondřeje Provazníka měl na KVIFF premiéru mimo soutěž. Ve druhé polovině roku měl světovou premiéru v Locarnu, v soutěžní sekci Concorso Cineasti del Presente, slovinsko-český film Oroslan. Studentský film Hra, v režii Luna Sevnika, studenta FAMU, měl světovou premiéru v Karlových Varech a mezinárodní premiéru v San Sebastianu. Druhý film Jiřího Mádla Na střeše získal hlavní cenu v Mannheimu. Mira Fornay představila svůj nový film Žáby bez jazyka na festivalu Black Nights v Tallinu, v soutěžní sekci Rebel With A Cause.

Dokumenty postupně získávají na festivalech a v soutěžích stejně důležitou pozici, jakou mají hrané filmy, což lze ilustrovat na příkladu českého dokumentu Sólo režiséra Artemia Benkiho, který měl premiéru v Cannes v sekci ACID, kde se většinou představují hrané filmy. Tento snímek vznikl v koprodukci ČR, Francie, Argentiny a Rakouska a získal také hlavní cenu v sekci Česká radost na Jihlava MFDF nebo na festivalech Makedox a MFF Duhok.

Český dokument byl bohatě zastoupen i v programu švýcarského festivalu Visions du Réel. Debut česko-švýcarské režisérky Grety Stocklassy Kiruna – překrásný nový svět, natočen v produkci Analog Vision, byl vybrán do hlavní soutěže festivalu. Sekce Burning Lights, věnovaná tematicky nebo formálně nekonvenčním filmům, uvedla film debutující režisérky Johany Ožvold The Sound Is Innocent – hravou projížďku světem elektronického zvuku. Film vznikl v česko-francouzsko-slovenské koprodukci a byl uveden i na festivalu dokumentů v Sheffieldu a na DOK.festu v Mnichově. V sekci Grand Angle, která mapuje současnou dokumentární scénu, představili svůj film Letní hokej Rozálie Kohoutová a Tomáš Bojar.

Nejúspěšnějším dokumentem minulého roku byl portrét nedávno zesnulého Miloše Formana v podání Heleny Třeštíkové s titulem Forman vs. Forman. Kombinace těchto dvou velkých jmen zajistila filmu premiéru v Cannes Classics a do v průběhu roku také účast na dalších 40 festivalech.

Soutěžní dokumentární sekce MFF Karlovy Vary představila dokumentární road-movie režiséra Martina Marečka Dálava. Film vznikl v koprodukci Negativu a HBO Europe a zároveň se stal posledním českým filmem, který tuto sekci ovládl. Festival se totiž, v souladu s už zmiňovanou tendenci slučování hraného a dokumentárního žánru, rozhodl dokumentární sekci zrušit a uvádět celovečerní dokumenty a hrané filmy v hlavní soutěži společně.

Z animovaných filmů bylo v zahraničí slyšet zejména o českých krátkých animovaných filmech. Animovaný dokument Diany Cam Van Nguyen o ztrátě blízkého člověka Spolu sami byl loni v lednu uveden v soutěži krátkých filmů na prestižním festivalu v Rotterdamu. V únoru navázal na tento úspěch Martin Smatana se svým filmem o vztahu malého chlapce a jeho dědečka Pouštět draka, který uvedlo Berlinale v sekci Generation. Oba filmy pak během roku procestovaly téměř celý svět a dostaly se i na významný festival animovaného filmu v Annecy.

V Annecy měl premiéru i loňský bezkonkurečně nejúspěšnější krátký animovaný film Dcera režisérky Darii Kaščejevové. Loutkový snímek o dívce, která se po letech snaží navázat vztah s otcem, získal v Annecy hlavní Křišťálovou cenu v soutěži studentských filmů a cenu dětské poroty za nejlepší studentský film. Během následujících měsíců získala Dcera přes třicet různých festivalových ocenění, pomyslnými vrcholy bylo vítězství studentského Oscara v kategorii nejlepší animovaný film v sekci mezinárodních škol, nominace na klasického Oscara v kategorii krátkometrážních animovaných snímků nebo ocenění pro nejlepší animovaný kraťas na festivalu Sundance.

Na podzim také upoutal pozornost festivalových dramaturgů krátký film autorské dvojice Dávid Štumpf a Michaela Mihályi SH_T HAPPENS, volně inspirovaný příběhem o Noemově arše, který ve světové premiéře uvedly Benátky v soutěžní sekci Orizzonti a podíval se také do Tallinnu nebo na Sundance.

Připravované filmy

Na koprodukčním trhu When East Meets West v Terstu, který se uskutečnil v lednu, byly představeny dva české projekty: Rok vdovy Veroniky Liškové, který vyvíjí producenti Petra Oplatková a Artemio Benki (Artcam Films) a Oběť režiséra Michala Blaška, který připravuje producent Jakub Viktorín (nutprodukcia) ve spolupráci s Pavlou Janouškovou Kubečkovou z české odnože nutprodukce. Na benátském koprodukčním trhu Gap Financing Market, se finanční partneři zajímali zejména o film Šarlatán Agnieszky Holland, který produkuje Marlene Film Production a který čeká premiéra na Berlinale 2020. V rámci Works in Progress na festivalu v Les Arcs producent a režisér Slávek Horák představil sales agentům a festivalovým dramaturgům několik ukázek ze svého životopisného dramatu Havel.

Hodně se mluvilo i o připravovaných dětských filmech. Na varšavském Kids Film Forum seznámili producent Vratislav Šlajer a režisér Štěpán FOK Vodrážka profesionální publikum se svým projektem Prašina, který podle známého komiksu vyvíjí Kids Kino LAB. Tomáš Pavlíček se zúčastnil Cinekid Script LAB s projektem Nepijte nám krev!. Těsně před dokončením je dlouho očekávaný loutkový film pro děti Myši patří do nebe v režii Denisy Grimmové a Jana Bubeníčka. První ukázky z filmu mohlo odborné publikum vidět loni během prezentace Works in Progress na festivalu v Annecy, které se zúčastnili producenti snímku Vladimír Lhoták (Fresh Films) a Alexandre Charlet (Les Films du Cygne).

Ve druhé polovině roku by měl být dokončen také nový celovečerní film režiséra Jana Baleje Barevný sen (Hafan Film) nebo ambiciózní koprodukce Francie, Německa a České republiky Přes hranici debutující režisérky Florence Miailhe (MAUR film).

Jeden z neočekávanějších dokumentů v postprodukci je Jak Bůh hledal Karla renomované režisérské dvojice Vít Klusák a Filip Remunda (Czech Dream), který zkoumá rozdílnosti dvou sousedících zemí v jejich vztahu k Bohu. Vít Klusák společně s Barborou Chalupovou dokončují další film, který vzbuzuje rozruch už před svým brzkým uvedením do distribuce – dokumentární film V síti, který se dotýká tabuizovaného tématu sexuálního zneužívání dětí na internetu.

Před dokončením je i několik filmů, které se v roce 2019 účastnily dok.incubatoru. Režisér Martin Páv (Kibera) se ve svém novém filmu Vlci na hranicích zabývá vztahem lidstva k přírodě. Debutující režisér Jindřich Andrš ve svém dokumentu Nová šichta zkoumá přechod od manuální k virtuální práci očima bývalého horníka, Petr Záruba přináší portrét umělce Jan Jedlička: barevné stopy krajiny, kdežto Ondřej Vavrečka dokončuje svoji experimentální dokumentární esej Osobní život díry.

Pozornost vzbuzují i dokumenty v raném stádiu výroby. Na koprodukčním trhu When East Meets West v Terstu se představil dokument Ve jménu Alláha režiséra Francesca Montagnere, který se zabývá náboženským radikalismem v Bosně a Hercegovině. Vzniká v koprodukci nutprodukce, italské společnosti Nefertiti Film a České televize. Díky uznání na East Doc Platform, měla česko-japonská režisérka Haruna Honcoop společně s producentem Vítem Janečekem (D1 film) možnost na filmovém trhu Sunny Side of the Doc představit i svůj další projekt – Olympijský mezičas. Film nahlíží na odvrácenou stránku organizace olympijských her a dopad na oblasti, kde se hry konají. Projekt získal značnou podporu SFKMG – jak na vývoj (300 000 Kč), tak na výrobu (2 miliony Kč).

Hned několik připravovaných animovaných filmů sklidilo loni pozitivní ohlas na zahraničních koprodukčních trzích. V březnu odborná porota na Cartoon Movie ve francouzském Bordeaux ověnčila cenou Eurimages Co-production Development Award celovečerní projekt O nepotřebných věcech a lidech, který vzniká v česko-slovensko-slovinské koprodukci a jehož českým producentem je Martin Vandas (MAUR film). MAUR film v Bordeaux představil ještě další dva své koprodukční snímky – Přes hranici a Fany a pes. Mezi 66 projekty z celého světa byl prezentován ještě projekt Perla režiséra a producenta Martina Kotíka (Rolling Pictures).

I televizní tvorba pro děti byla hodně vidět – připravovaná televizní série vznikající ve společnosti Filmový uzel Zlín O prasátku Lojzíkovi byla představena na Cartoon Fóru ve francouzském Toulouse a seriál Přes palubu!, který chystá nutprodukce, byl vybrán na Junior Co-production Market na festivalu Cinekid v Amsterdamu.

Podpořené projekty

Státní fond kinematografie v roce 2019 podpořil vysokými částkami celou řadu celovečerních hraných projektů. Nejvyšší podporu, 15 milionů Kč, získal projekt Bratři Tomáše Mašína, inspirovaný příběhem bratří Mašínů a jejich dramatickým útěkem z poválečného Československa. Rada Fondu se rozhodla vysokou částkou (10 milionů Kč) podpořit také druhý film Terezy Nvotové Světlonoc, který přibližuje dnešní tvář slovenské vesnice. Vysokou podporu získal také druhý film další ženské filmařky – Beaty Parkanové Slovo (8,5 milionu Kč).

SFKMG v minulém roce podpořil mnoho dokumentárních debutů ve fázi vývoje a dohromady téměř 1,5 milionu získaly produkce druhého celovečerního dokumentu třech filmařek. Anna Kryvenko, která se specializuje na práci s archivním materiálem, ve svém filmu Živé a mrtvé zkoumá otázku soucitu ve společnosti – producentem filmu je Michal Kráčmer (Analog Vision), který rovněž produkoval její debut. Barbora Chalupová se rozhodla rozšířit svůj vlastní krátký dokument o lidech, kteří věří že Země je plochá na celovečerní film s názvem Konec světa. Její odyseu na kraj světa produkuje společnost PINK. Pět let uplynulo od debutu Veroniky Liškové, než dozrál její další dokument s názvem Návštěvníci, na kterém pracuje s producentkou Kristýnou Michálek Květovou (Cinémotif Films).

Nejvyšší granty v oblasti dokumentu získali v roce 2019 zkušení filmaři. Částkou 2 miliony Kč podpořil Fond film Filipa Remundy Tady nejste v Moskvě a 1,6 milionu Kč film Tepich Andrey Culkové o pokusu obnovit jeden rodinný podnik – natočený v produkci Duracfilmu a HBO Europe.  Nejvyšší podporu mezi minoritními koprodukcemi získal Hypermarket Film na kanadsko-německo-české pokračování slavného dokumentárního seriálu aktivistické dvojice The Yes Men. Ve filmu Yesmeni staví zeď upřeli protagonisté pozornost k návratu tendence stavění zdí mezi národy. Mezi podpořenými minoritní koprodukcemi je i projekt One More Question produkční společnosti Krutart, s účastí Velké Británie a Slovenska, o nejisté identitě českého Roma ve Velké Británii, který musí čelit důsledkům Brexitu.

Mezi projekty v oblasti animovaných filmů podpořenými Státním fondem kinematografie na vývoj i na výrobu je několik krátkometrážních filmů úspěšných studentů a absolventů filmových škol, kteří na sebe upozornili v roce 2019: Opustit režisérky Darii Kaščejevové (MAUR film), Ahoj léto režiséra Martina Smatany, Váš táta Diany Cam Van Nguyenové (13ka) nebo Bábovka v režii Kateřiny Karhánkové (MasterFilm).

Z celovečerních animovaných projektů byl podpořen vývoj nového filmu Aurela Klimta Mloci (Studio Zvon) a významnými částkami byla podpořena výroba filmů Babu v nočním městě (Kuli Film, 10 milionů), Rosentaal (MAUR film, 10 milionů) nebo Diplodokus (PFX, 5 milionů).

Mnoho českých projektů uspělo v mezinárodní konkurenci a získalo podporu z fondu Kreativní Evropy – MEDIA programu. Je mezi nimi dětský film Mazel a tajemství lesa renomovaného režiséra dětských filmů Petra Oukropce, už zmiňované životopisné drama Havel, lesbická romance Ošklivá Mandarínka čínské režisérky žijící v Praze – Piaoyu Xie a dobrodružný rodinný seriál s elementy sci-fi Dorotka. Tři produkční společnosti získaly pro několik svých projektů slate funding: Bionaut (Jinací, Postižky, Prašina, Sherlock, Maličcí), nutprodukce (Sestřička, Přes palubu!, Raději zešílet v divočině, Fork Ridge, Karavan) a Sirena Film.

Vězeňskému dramatu Cenzorka Petera Kerekese, které vzniká v česko-ukrajinské koprodukci, se jako jedinému hranému projektu podařilo získat v roce 2019 podporu Eurimages, a to ve výši 140 000 eur. Českým koproducentem filmu je Jiří Konečný ze společnosti endorfilm.

Domácí a zahraniční ocenění

Vítězem Cen české filmové kritiky se stal v roce 2019 film Jan Palach Roberta Sedláčka, cenu za nejlepší režii si odnesl Olmo Omerzu za Všechno bude a Tomáš Pavlíček a Lucie Bokšteflová za nejlepší scénář k filmu Chata na prodej. Za nejlepší ženský herecký výkon byla oceněna Jenovéfa Boková, ztvárnila hlavní roli je filmu Chvilky, mužskou kategorii ovládl Martin Huba za výkon v počinu Hovory T.G.M. režiséra a producenta Jakuba Červenky, který také získal cenu za Objev roku.

V cenách ČFTA Český lev získal nevíce, celkově 6 cen, film Všechno bude režiséra Olma Omerzu a producenta Jiřího Konečného – za nejlepší film, režii, scénář, herečku a herce ve vedlejších rolích a střih. Čtyři sošky obdržel film Hastrman Ondřeje Havelky – za nejlepšího herce, kameru, hudbu a kostýmy. Akademie ocenila také Jenovéfu Bokovou za nejlepší ženský herecký výkon ve filmu Chvilky, nejlepší zvuk u filmu Domestik Adama Sedláka a výpravu posledního filmu Jana Švankmajera Hmyz. Cenu za nejlepší studentský film získal Ondřej Erban za Sto dvacet osm tisíc. Na podzim se dostala Rekonstrukce Ondřeje Nováka a Jiřího Havlíčka mezi pět krátkých filmů nominovaných na Evropské filmové ceny.

ČFTA vybrala Nabarvené ptáče jako českého kandidáta na Oscara a film se dostal do užšího výběru v nově pojmenované kategorii pro mezinárodní filmy.

Krátký animovaný film Dcera režisérky Darii Kaščejevové získal studentského Oscara v kategorii nejlepší animovaný film v sekci mezinárodních škol a nominaci na klasického Oscara v kategorii krátkometrážních animovaných snímků.

Czech Film Center

oddělení Státního fondu kinematografie pro propagaci české kinematografie v zahraničí

Národní 28, 110 00 Praha 1
Česká republika

Email: info@filmcenter.cz

Kontaktujte nás