Proslulý léčitel bojuje s vlastními démony

26 února 2020

Český film (v zahraničí)

Proslulý léčitel bojuje s vlastními démony

Agnieszka Hollandová představuje Šarlatána

Český film (v zahraničí)

Proslulý léčitel bojuje s vlastními démony

Agnieszka Hollandová představuje Šarlatána

b

Režisérka Agnieszka Hollandová přináší téměř zapomenutý příběh českého léčitele Jana Mikoláška, který uzdravil miliony lidí v době, kdy musel čelit nacistickému i komunistickému režimu.

Pavel Sladký pro magazín CZECH FILM / Summer 2019

Sotva slavná filmařka Agnieszka Hollandová na předloňském Berlinale uvedla světovou premiéru svého posledního hraného filmu Pan Jones, už se přesouvala na natáčení nového historického snímku – Šarlatán, podle skutečného příběhu léčitele Jana Mikoláška, který v první polovině 20. století vyléčil 5 milionů lidí, aniž by měl jakékoliv lékařské vzdělání.

Ve 30. letech minulého století léčil Mikolášek celebrity, ve 40. letech nacistické důstojníky a v 50. letech zachránil život československému komunistickému prezidentovi Antonínu Zápotockému. V očích režisérky a jejího kolegy Marka Epsteina, držitele českého lva za nejlepší scénář, byl Mikolášek výjimečnou osobností, obdařenou schopností léčit, ale zároveň vždy bojující se svými vnitřními démony. Ve filmu ho hraje uznávaný český herec Ivan Trojan, šestinásobný vítěz Českého lva, a jeho osmnáctiletý syn Josef Trojan, který ztvárňuje mladého Mikoláška.

„Mikolášek nepoužíval šamanismus, rituály nebo hypnózu. Jeho metoda byla založena na racionálních základech medicíny a byl také jedním z největších odborníků na léčivé byliny. Pomohl až neuvěřitelně velkému množství lidí,“ řekla Agnieszka Hollandová, když jsme spolu pár dnů před natáčením mluvili.

„Pro mnohé byl skoro jako světec. Lidi stáli frontu, aby se k němu dostali, ale uzdravování bylo léčivé i pro něj samotného - bez něj by byl jeho život bezútěšný. Když se mu do cesty postavily válka a politika, ztratil jeho život jeden významný rozměr. Mikolášek měl také pravděpodobně milostný vztah se svým asistentem, ačkoliv jeho homosexualita nebyla nikdy potvrzena. Všeobecně tak bylo v jeho životě hodně napětí.“

Diagnostikoval z moči a své pacienty doslova stavěl na nohy

Marek Epstein, autor scénáře, se s režisérkou shoduje v názoru, že Mikolášek byl složitá osobnost. „Není pochyb o tom, že udělal mnoho dobrého a zachránil hodně životů. Ale jeho duše skrývala i temnější stránky, které jsem chtěl zmapovat a pochopit. Tyto stinné stránky jsou naznačeny v pamětích, které jsme si dovolili začlenit do našeho příběhu. Ať už to diváci z našeho vyprávění pocítí nebo ne, pro mě byl Mikolášek člověkem, který po celý svůj život hledal v sobě i ve svém okolí lásku. Bohužel ji ne vždy dokázal najít.

Děj Šarlatána mapuje Mikoláškův život přes pět desetiletí, ale největší důraz kladou tvůrci na temné období padesátých let, kdy po smrti prezidenta Antonína Zápotockého vedl komunistický stát proti Mikoláškovi soudní proces. Stalo se tak i navzdory tomu, že mu prezident vděčil za vyléčení sněti, kterou se nakazil během 2. světové války v koncentračním táboře v Sachsenhausenu, čímž mu zachránil život.

„Historická přesnost není pro mě v tomto příběhu klíčová. Důležitá je vnitřní pravda protagonisty,“ vysvětluje režisérka. „Je to částečně i příběh konformisty, protože i tím Mikolášek byl. Jeho vášeň pro uzdravování a udržení si svých schopností, byla u něj tak silná, že jí podřídil i své politické názory. Věděl, že aby přežil, musí hrát určitou hru, a dařilo se mu to dost dlouho. Byl typicky českou postavou, člověkem, který se snaží přežít v každé době,“ říká režisérka s úsměvem. „Nikoliv pouze kvůli sobě, ale také pro ostatní. Jeho příběh otevírá mnoho otázek důležitých pro současnost.“

Fakt, že byl Mikoláškův příběh téměř zapomenutý a různé zdroje se v přístupu k němu liší, otevírá podle Agnieszky Hollandové možnosti pro široké spektrum možných výkladů a vytváří prostor pro fikci a tajemno.

„Téměř všechno kolem Mikoláška je nevšední,“ řekl Marek Epstein, jeden z nejproduktivnějších českých scénáristů posledního desetiletí. „Jeho tajemná schopnost určovat diagnózu z moči i tvrdohlavé vyhýbání se konvenci za různých režimů, které ho využívaly a nakonec zničily. Jeho dar mu poskytl nepopíratelné výhody, ale také ho přivedl nebezpečně blízko propasti. Léčil slavné postavy demokratického Československa, důstojníky nacistického Německa i vůdce komunistického Československa. Své pacienty svlékl a znova je postavil na nohy. Léčení bylo jeho osudem. Jeho osobní život je klasickým příběhem s tragickým koncem.“

Hollandová: český filmový štáb je výjimečný

Agnieszka Hollandová, která v šedesátých letech 20. století studovala na pražské FAMU, je známá svými filmy Úplné zatmění, Přes kosti mrtvých, V temnotě, Evropa, Evropa a také televizními hity jako je Dům z karet a Treme. Do ČR se vrací moc ráda, obdivují ji u nás filmoví kritici stejně jako diváci – zejména pro její televizní minisérii HBO Hořící keř, ve které se vrací k příběhu Jana Palacha.

„Než mě oslovila producentka Šárka Cimbalová (Marlene Film Production), neměla jsem v plánu v nejbližší době točit další životopisní film nebo historické drama, ale scénář měl v sobě velké tajemno a byl napsaný tak skvělým stylem, že jsem nakonec podlehla, “ řekla Agnieszka Hollandová.  

„Kromě toho bylo pro mě natáčení Hořícího keře v roce 2013 moc příjemné a inspirativní. Některé členy štábu znám už od té doby, někteří jsou noví – je to v rovnováze. Všeobecně se mi líbí, jak český filmový štáb funguje. Je to kombinace důvěry, svobodného myšlení a schopnosti rychle reagovat na měnící se podmínky, ale zároveň velice přesná organizace založená na bohatých zkušenostech jak s domácí produkcí, tak s produkcí amerických a západoevropských filmů a televizních seriálů. To je opravdu skvělá kombinace,“ dodává.

Jazyk je hudbou příběhu

„Našim cílem je najít velice jednoduchý způsob natáčení a vyhnout se konvenčnímu způsob vyprávění,“ říká režisérka.

„Pro hlavní roli jsem okamžitě pomýšlela na Ivana Trojana, jednoho z nejobsazovanějších českých herců. Pak jsem se rozhodla přibrat na palubu i jeho syna Josefa. Je úžasné mít tyto dva muže jako představitele stejné postavy."

Film byl natočen v češtině, protože podle režisérky je jazyk hudbou příběhu. „Musíme zůstat věrní identitě a místu příběhu. Kdysi jsem dělala film o Polsku v angličtině a celou dobu mi to přišlo nepřirozené. Rozhodně nemám v oblibě takové ty europudingové produkce. Když změníte jazyk, změní se i příběh.“

Šarlatán je koprodukce mezi Českou republikou, Irskem, Polskem a Slovenskem. Film produkují Šárka Cimbalová a Kevan Van Thompson z Marlene Film Production v koprodukci s Mikem Downeym (Film & Music Entertainment) z Irska a Klaudií Śmieja-Rostworowskou z Madants z Polska. Dalšími koproducenty jsou Česká televize, Barrandov Studios a RTVS.

Produkce filmu s celkovým rozpočtem 77 710 251 Kč byla podpořena grantem Státního fondu kinematografie ve výši 13 milionů Kč. V roce 2016 byl projekt prezentován na Berlinale Co-production Market.

Zahraniční prodej má v rukou společnost Films Boutique, světová premiéra film čeká na Berlinale 2020 v sekci Berlinale Special Gala.

Czech Film Center

oddělení Státního fondu kinematografie pro propagaci české kinematografie v zahraničí

Národní 28, 110 00 Praha 1
Česká republika

Email: info@filmcenter.cz

Kontaktujte nás