Česká animace je v Annecy opět výrazně zastoupená

22 června 2020

Český film (v zahraničí)

Česká animace je v Annecy opět výrazně zastoupená

Český film (v zahraničí)

Česká animace je v Annecy opět výrazně zastoupená

m

V oficiálním vyběru festivalu animovaných filmů Annecy najdeme tento rok čtyři díla z České republiky. Novou epizodu televizního seriálu Mlsné medvědí příběhy, dva krátké autorské snímky Kolotoč režisérky Jasmine Elsen, Podle Sylvie od studentky FAMU Verici Pospíšilové Kordič, a videoklip P/\ST: Tíseň. V rámci industry programu festivalu se na trhu Mifa budou navíc prezentovat dva připravované filmové projekty Chci vědět! a Ahoj, léto!, které oba spojuje jméno režiséra Martina Smatany. Festival bude zároveň sleduje, jak se vyvíjí dlouho očekávaný celovečerní snímek Myši patří do nebe, který je aktuálně v postprodukci.

pro magazín CZECH FILM / Summer 2020 Pavel Horáček

Seriál Mlsné medvědí příběhy již odvysílala France Télévisions a jeho nová epizoda Na lanýže!, která soutěží v kategorii televizní tvorby, tak měla možná v zemi galského kohouta určitou výhodu. Za seriálem stojí ostřílené režisérské duo Alexandra Májová a Kateřina Karhánková. Druhá jmenovaná již v Annecy soutěžila s oběma svými předchozími snímky Nový druh (2013) a Plody mraků (2017). Seriál vzniká pod hlavičkou české společnosti Bionaut a producentky Barbory Příkaské.

Vedle francouzské televizní distribuce se seriál objeví v českých, slovenských i francouzských kinech a samozřejmě také (začátkem příštího roku) na obrazovkách České televize, která je jedním z koproducentů. U seriálu, na kterém se vedle Česka a Slovenska koprodukčně podílí také partneři z Irska a Polska, se naštěstí podařilo udržet neobvyklé, neuhlazené výtvarno Filipa Pošivače. Tím se seriál od ostatní současné produkce odlišuje na první pohled. Svou poetikou (koneckonců i dvěma medvědy v hlavních rolích), odkazuje na to nejlepší z klasické české animované tvorby pro děti. Témata točící se kolem pochutin, jako jsou borůvky nebo právě lanýže, propojuje vedle jedinečného vizuálního zpracování, jemný slovní humor.

Kolotoč: svět uvnitř ulity

Na festivalech animovaného filmu je tradičně centrem pozornosti soutěž krátkých filmů. Do té se probojoval snímek Kolotoč, který vznikl díky zajímavé belgicko-české spolupráci. Jasmine Elsen, mladá režisérka snímku, která se s česko-slovenským prostředím dobře seznámila během svého studia na bratislavské VŠMU, chtěla mít ve filmu části loutkové animace. Tvůrci tedy, s podporou Státního fondu kinematografie, využili zkušenosti vyhlášeného pražského studia Anima a tyto scény vytvořili zde.

Jak objasňuje producent Peter Badač ze společnosti BFILM.cz: „My jsme vytvořili pro film asi minutu animace a animaci pod závěrečné titulky. Práce  probíhaly asi 2 měsíce v roce 2019. Spolupracovali jsme se studiem Anima, kde mají s loutkovou animací mnohaleté zkušenopsti a velmi nám pomohli poskytnutím zázemí a techniky.“

Dodejme, že Badačova společnost je na poli současné české i slovenské animace důležitým hráčem. Produkovala mimo jiné dva mezinárodně úspěšné krátké animované filmy SH_T HAPPENS (r. Michaela Mihályiová, Dávid Štumpf; premiéra na festivalu v Benátkách) a Pouštět draka (r. Martin Smatana; premiéra na festivalu Berlinale). A v současnosti vyrábí celovečerní animovaný film Srdce věže (r. Peter Budinský) nebo trikový film Mazel a tajemství lesa (r. Petr Oukropec).

Snímek Kolotoč se zaměřuje na dívku spokojenou v uzavřeném mikrosvětě. Nahlížíme do něho prostřednictvím zvláštních výjevů, které se v různých variacích opakují. Do dívčina prostoru však zasahují vnější vlivy (představované dvěma muži a ptáky), se kterými se těžce vyrovnává skrz agresivní, vzdorující reakci. Film je prostoupený vizuálními nápady a metaforami, jako je třeba motiv šnečí ulity (s jasnou symbolikou). Ten se vedle samotných šneků objevuje v dívčině vestě, na pytlíku s bonbóny či ve střeše kolotoče. Neobvyklý motiv animovaných reálných vlasů, které mají pro dívku v Kolotoči důležitou funkci, najdeme pak také už v Elsenině předchozím studentském snímku Kastaars (2016).

Studentky FAMU ve znamení apelu

Do mezinárodní studentské soutěže v Annecy se z nemála současných kvalitních filmů z českých škol probojovala pouze Verica Pospíšilová Kordić se snímkem Podle Sylvie. Její groteska pracuje s vděčným tématem role ženy v současné společnosti. Autorka zvolila spíše úsporný, ne příliš vybočující výtvarný styl, neodvádějící pozornost od příběhu a gagů, na kterých je film postaven.

Hrdinka Sylvie žije odlišné role a podle nich si sama mění různě barevné mozky. Jednoho dne se jí ale mozky pomíchají a tím se spustí sled komických situací plynoucích ze záměn rolí dcery, manželky, matky a pracující ženy. Komplikace gradují do absurdna, načež hrdinka končí zhroucená v nemocnici. Jak se teď zachová rodina (společnost) k ženě, která zcela vyčerpala své kapacity? Zmírní své nároky a přerozdělí si povinnosti? Tipněte si… Pospíšilová Kordić tímto snímkem absolvovala na pražské FAMU.

V kategorii zakázkové tvorby najdeme tentokrát také českou stopu. Soutěží zde videoklip režisérek Nory Štrbové a Bety Suchanové, které spojuje pražská FAMU. Hudební video vzniklo pro skladbu Tíseň od české rapové dvojice P/\ST. Její silně kritický, rozzlobený a úderný verbální projev vizuálně doprovází neméně zneklidňující video z dílny režisérského dua. Přirozeně sází na černou a bílou a střídavě využívají jednoduché, ale silné motivy. Personifikovaná tíseň mění svoji podobu – vyrůstá, přelévá se, plazí se po zdech, vychází z lesa a potoků a nepolapitelně uniká.

Sluší se dodat, že Nora Štrbová na festivalové scéně neboduje pouze s tímto klipem. Její krátký film  M e z e r y, v němž se formou originálního anidoku vypořádává se závažným onemocněním svého bratra, si svou premiéru odbyl ve Švýcarsku – na festivalu Visions du Réel v Nyonu. Soutěžit bude také, stejně jako všechny výše zmiňované tituly na Mezinárodním festivalu animovaných filmů Anifilm (Liberec, Česká republika), který je tento rok kvůli koronaviru odložený na říjen.

Za vším hledej Smatanu

Již zmiňovaný Peter Badač, koproducent krátkého filmu Kolotoč, bude v Annecy představovat také svůj připravovaný projekt. Jedná se o seriál, který má dětem zodpovídat náročné otázky, jak napovídá jeho název Chci vědět! Sám Badač je autorem námětu, režisérem a výtvarníkem bude Martin Smatana. Smatana na sebe loni výrazně upozornil celosvětově úspěšným krátkým filmem Pouštět draka, kterým absolvoval FAMU. Loutkový snímek měl premiéru na Berlinale a z Annecy si odnesl cenu dětských diváků. V podobném duchu a výtvarném pojetí by se měl nést seriál s připravovanými díly jako Rozvod, Šikana či Dvě mámy.

„U filmu Pouštět draka mě inspirovalo moje dětství. Když jsem byl malý, ptal jsem se dospělých na mnoho otázek: ,Co se s tebou stane, když zemřeš? Kam půjdeš? Odletíš pryč?‘ Jediný, kdo byl ochoten odpovídat na moje zvědavé otázky, byl můj děda, amatérský astronom: ,Jasná věc, že odletím! Na konci života budu už tak tenký a lehký, že jednoho dne do mě foukne vítr, odvane mě jako list papíru a vynese mě vysoko do vesmíru.‘“

A režisér Smatana pokračuje: „Pouštět draka jsme natočili a uvedli v roce 2019 a dostali jsme nápad, že bychom mohli odpovídat i na další otázky, které se děti ptají svých rodičů a na které chtějí vědět odpovědi. Zároveň jsme si vyzkoušeli, že vizuální styl, práce s loutkou a hudbou děti oslovuje, a tím, že je film bez dialogů, je univerzálně srozumitelný po celém světě. Při práci na novém projektu bychom chtěli vycházet zejména z těchto prvků, které zaujaly děti i rodiče a rozšířit okruh otázek do podoby televizního seriálu.“

Martin Smatana, který mimochodem animoval loutkové pasáže snímku Kolotoč, figuruje i u chystaného krátkého filmu Ahoj, léto! Ten se dostal mezi sedm projektů krátkých snímků, které se budou, stejně jako Chci vědět!, prezentovat v rámci odborného programu Mifa Pitches a bude tak možné jejich pitching sledovat online. Ahoj, léto!, zamýšlený jako 8minutový snímek pro děti od 5 do 9 let, získal již podporu od Czech Film Fund a byl také vybrán do prestižního vývojového programu Animation Sans Frontières.

Vypráví o čtyřčlenné rodině na dovolené, se všemi eskapádami, které k takovému dobrodružství patří. A jak autor prozrazuje, že i tento film čerpá z jeho vlastních zážitků: „Abych se (při cestování s rodiči – pozn. autor) zabavil, vzal jsem si čistý papír a položil na něj nějaký předmět, například potápěčské brýle, nebo mámin vějíř. Pak jsem si vzal pastelky a na papír jsem dokreslil nějakou čmáranici, která dala tomuto objektu zcela nový význam.“

U snímku se zároveň potkávají dvě výrazné osobnosti nové generace české animace. Vedle Smatany, je to výtvarnice filmu Veronika Zacharová, známá svými vtipnými a na festivalech velmi úspěšnými filmy Co medvědi rádi (2015), Co se stalo v ZOO (2015), Domek (2016) a Egon Bondy o filozofii a vůbec (2017), které vytvořila během studia na zlínské Univerzitě Tomáše Bati.

Je příznačné, že film bude stát na kombinaci reálných předmětů (jako třeba nafukovací kruh) – stop-motion animaci, která je doménou Smatany – a kreslené animaci, která předměty posouvá do fantaskní polohy, kdy je jakoby dětskou kresbou doplňuje, což je zase specialita Zacharové. Silnou sestavu, která dává tušit, že se jedná o velice nadějný projekt, doplňuje dramaturg Lukáš Gregor. Zkušený teoretik a historik animovaného filmu má velký podíl na úspěších animace z UTB ve Zlíně posledních let.

Czech Film Center

oddělení Státního fondu kinematografie pro propagaci české kinematografie v zahraničí

Národní 28, 110 00 Praha 1
Česká republika

Email: info@filmcenter.cz

Kontaktujte nás