Funding News: jaro 2021

26 dubna 2021

Film Industry

Funding News: jaro 2021

Film Industry

Funding News: jaro 2021

f

Státní fond kinematografie podpořil v únoru celovečerní hrané filmy a v březnu dokumentární filmy ve výzvách na vývoj. Svou první letošní podporu koprodukcím rozdal v březnu také evropský fond Eurimages. Přinášíme první čtvrtletní souhrn toho, které české projekty si zajistily důležité financování v prvních fázích rozpracovanosti.

Vývoj celovečerních hraných filmů

Mezi 11 podpořených projektů z pětatřiceti žadatelů rozdělila Rada Státního fondu kinematografie celkovou částku 9 milionů Kč. Grant získaly výrazné autorské snímky, žánrové filmy i počiny tematizující historické události spjaté s Československem.

Nejvyšší podporu v této výzvě, celkem 1,13 milionu Kč, získal projekt producenta Jiřího Konečného (endorfilm) Krasosmutnění. Adaptace knihy Bohumila Hrabala, která se dotýká dětství slavného spisovatele a navazuje na slavné Postřižiny, se ujal zkušený seriálový režisér Ivan Zachariáš (Pustina, Bez vědomí).

Úspěšný režisér Ivan Ostrochovský (Služebníci, Koza) se v připravovaném sociálním dramatu Zlom věnuje problematice komerčního využití náhradního rodičovství. Producent Marek Leščák ze společnosti Školfilm získal na vývoj podporu 800 000 Kč. Celkově 880 000 Kč pak obdrželo psychologické drama Monika a Safa oceňovaného českého tvůrce Roberta Sedláčka (Jan Palach). Projekt společnosti m3 Films vypráví příběh o nevšedním vztahovém trojúhelníku afghánského migranta, jeho české ženy a jeho afghánské ženy.

Dva introspektivní snímky získaly rovněž podporu Státní fondu kinematografie. Porcelina je režijním debutem scénáristky Lucie Kajánkové, který zaštiťuje společnost Analog Vision Veroniky Kührové a Michala Kráčmera. Roadmovie o lásce, úzkosti a konci světa podpořil Státní fond kinematografie částkou 850 000 Kč. Hledání vlastní biologické identity na atmosférickém pozadí industriální Ostravy navíc chystá režisér krátkometrážních hororů Roman Vojkůvka. Psychologické drama Město otců, které vzniká v produkci Cinepoint Alice Tabery, obdrželo podporu ve výši 900 000 Kč.

Etablovaný producent a režisér Ondřej Trojan (Toman, Želary) se spolu se scénáristou Petrem Jarchovským zaměřuje na období normalizace v sedmdesátých letech minulého století a pro toto období typický střet kultury a komunistického režimu. Na vývoj svého projektu Vagabundi získal 800 000 Kč. Jinou tvář tehdejšího Československa pak zachytí Jan Wolf ve filmu Metropolitan. Amatérský filmař se ve spolupráci s Analog Vision (společnost obdržela 740 000 Kč) soustřeďuje na dovoz zbraní do Kaddáfího Libye, který Československo v sedmdesátých a osmdesátých letech organizovalo i přes mezinárodní sankce. Vzpomínat na významnou československou personu, herečku Vlastu Chramostovou ve filmu Vlasta, budou režisér Jaroslav Brabec a scénárista Pavel Gotthard pod taktovkou producenta Viktora Schwarcze ze společnosti Cineart TV Prague (900 000 Kč).

Státní fond kinematografie neopomněl podpořit ani typicky žánrové filmy. Režisér Peter Bebjak (Zpráva) zhmotní ve spolupráci s Rastislavem Šestákem z DNA Production fiktivní kriminální příběh s politickým podtextem Nejlepší z možných světů (800 000 Kč), scénárista, režisér a producent Jan Prušinovský (Kobry a užovky, Most) zinscenuje divadelní komedii Pohřeb až zítra (600 000 Kč) a filmovou pohádku Ztracený král připravuje v produkci společnosti Barletta talentovaný Benjamin Tuček (600 000 Kč).

Vývoj dokumentárních filmů

Z celkového počtu třiceti přihlášených projektů podpořil Státní fond kinematografie celkem 13 a rozdělil mezi ně celou alokovanou částku 4,5 milionu Kč. Podporu získaly dokumenty mapující válečné konflikty i politická témata nebo klimatickou krizi nebo také portréty významných českých osobností.

Svědectví o ázerbajdžánsko-arménském válečném konfliktu v Národním Karabachu chystá Tomáš Bojar spolu s Janou Andert. Projekt Karabach pod vedením společnosti Mimesis Film získal od Státního fondu kinematografie v březnové výzvě na vývoj dokumentárních filmů nejvyšší podporu 600 000 Kč.

Zatímco složité prožívání vlastní identity u venezuelských migrantů do České republiky pozorují studenti FAMU Valerio Mendoza a Jorge Calderón, jejichž Volver a Volver (450 000 Kč) produkuje etablovaná společnost Negativ, úspěšný mladý dokumentarista Martin Páv (Vlci na hranicích) chystá ve spolupráci s Frame Films projekt Snow White Complex (500 000 Kč), v němž proniká do problematiky globálního kulturního fenoménu vybělování kůže nebělošských etnik.

Frame Films zaštiťují rovněž dokumentární počin Vědomí krajiny. Pohled Tomáše Elšíka na důsledky devastace lesů a důležitosti soužití člověka s přírodou obdržel na vývoj částku 450 000 Kč. Dalším ekologicky zaměřeným filmem podpořeným v této výzvě je pak Jiříkovo vidění (500 000 Kč). Režisérka Marta Kovářová v něm ve spolupráci s GNOMON Production sleduje vlastního otce, který prosazuje zavedení jednotné uhlíkové daně, díky které chce snížit globální oteplování a zachránit svět.

Státní fond kinematografie podpořil také dva snímky tematizující závislost na drogách. V rámci projektu My čtyři (380 000 Kč) produkovaném společností Claw AW sleduje debutující Josefina Lubojacki osudy svých příbuzných, kteří jsou závislí na drogách a žijí bez domova. Jiří Zikmund se zase ve svém připravovaném počinu Andělé s jedním křídlem věnuje fyzicky náročné práci terapeuta chráněné dílny, která pomáhá léčícím se závislým. Projekt Jiřího Konečného (endorfilm) získal na vývoj 400 000 Kč.             

Lumír Košař se ve filmu Děda špión (320 000 Kč) vydává po stopách dědečka spoluautorky námětu Michaely Knéblové, který byl spolupracovníkem StB, československým špiónem a obchodníkem se zbraněmi na Blízkém východě. Život mediálně známého českého páru politických vězňů tureckého režimu zase sledují Širin Nafariehová a Michael Jiřinec. Koridor ztracených vzniká stejně jako Děda špión v produkci Breathless Films Matěje Paclíka a obdržel částku 280 000 Kč. Grant ve výši 170 000 Kč získal projekt Zrcadlo moře soustředěný na ruskou válečnou korespondenci. Film Anny Kryvenko (Můj neznámý vojín) produkují Veronika Kührová a Michal Kráčmer ze společnosti Analog Vision.

Portrét letos 80leté ikony českého herectví Ivy Janžurové vyvíjí Theodora Remundová. Snímek Šťastné dny zaměřený nejen na život a kariéru úspěšné herečky, ale i na vztah matky s dcerou produkuje Alice Tabery ze společnosti Cinepoint za podpory 450 000 Kč.

Dva české projekty dosáhly na evropskou podporu

Kulturní fond Rady Evropy Eurimages rozděloval jarní podporu minoritním koprodukcím, a mezi 24 podpořenými projekty uspěly také dva české. Psychologické drama Běžná selhání mladé režisérky Cristiny Grosan, které vzniká pod taktovkou Marka Nováka z Xova Film a ve spolupráci s maďarskými (Laokoon Filmgroup) a italskými (Rosamont) koproducenty, obdrželo částku 250 000 eur (6 500 000 Kč). Minoritní podíl na černohorsko-česko-srbsko-chorvatsko-severomakedonském snímku Forever Hold Your Peace mají čeští producenti Veronika Kührová a Michal Kráčmer z Analog Vision. Film absolventa pražské FAMU Ivana Marinoviće byl podpořen částkou 139 000 eur (3 600 000 Kč), přičemž navázal na loňský grant od Státního fondu kinematografie ve výši 3 500 000 Kč.

Czech Film Center

oddělení Státního fondu kinematografie pro propagaci české kinematografie v zahraničí

Národní 28, 110 00 Praha 1
Česká republika

Email: info@filmcenter.cz

Kontaktujte nás