Zrodil se terorista

02 října 2019

Film Industry

Zrodil se terorista

Petr Zelenka dokončuje Modeláře

Film Industry

Zrodil se terorista

Petr Zelenka dokončuje Modeláře

m

Vysoce osobitý český tvůrce Petr Zelenka dokončuje svůj nejnovější film, ryze současné drama Modelář, které podává formou komedie. Na pozadí jednoho přátelství se zaměřuje na lidský faktor terorismu a aktuální neklid ve společnosti.

Martin Kudláč pro magazín CZECH FILM / Fall 2019

Pavel pracuje jako chemik ve farmaceutické společnosti v Tel Avivu. Poté, co zažije teroristický útok, se vrací do České republiky a setkává se se svým starým kamarádem „Plechem“, který vede firmu na výrobu dronů. Plechovi zrovna spadla do klína lukrativní nabídka na natočení reklamy, a jelikož přišel o svého kameramana, rozhodne se oživit Pavlův koníček – šťourání se v leteckých modelech (odtud název filmu).

Pavlova učenlivost s drony a akrobatickým létáním Plechovi brzy pomůže získávat nové a nové pracovní příležitosti. Některé jsou dobrodružné, některé nebezpečné a některé obojí najednou. Postupně se od natáčení politických shromáždění dostanou až k natáčení propagačních videí kampaně prezidentského kandidáta.

Pavel ale žije vedle práce dronisty i druhý život, o němž nikdo z jeho okolí neví. Potají sleduje jeden mezinárodní případ týkající se zločinů proti lidskosti, které měli napáchat lidé z horních vrstev politiky.

Sametový terorismus

Pavel je sice dávno dospělý, ale dívá se na svět dětsky naivníma očima. Je konzervativní a jeho pojetí dobra a zla i správného a špatného je striktně černobílé. Kvůli tomuto zjednodušujícímu pohledu na svět se jen těžko vyrovnává s běžnými situacemi, které se kolem něj odehrávají.

Nedokáže uchopit studenou a těžkou životní pravdu, že svět je nespravedlivé, vykořisťující a drsné místo, ve kterém dokáže přežít pouze jedinec s hroší kůží. Neotřesitelný idealismus nutí Pavla uchylovat se k extrémním opatřením, a to i přesto, že není násilné povahy a netrpí chorobnou nutkavostí.

„Tento příběh je o zrození teroristy,“ říká scenárista a režisér Petr Zelenka a odhaluje tak zápletku svého filmu. Modelář je kontroverznější než jeho předchozí díla, zasazený do dnešního bouřlivého politického klimatu. Zelenka v něm cituje slovinského filozofa Slavoje Žižeka a jeho názor, že násilí je nedílnou součástí společnosti a zároveň je filmařům také inspirací.

Spolu s vývojem zápletky Modeláře stoupá i frustrace hlavního hrdiny, která stále narůstá, až dosáhne "bodu radikalizace". Film pak postupně odhaluje více o době, v níž žijeme, než o protagonistovi samotném. Pojednává o éře post-pravdy, která je hnána pobouřením i nedostatkem úcty a stává se živnou půdou pro do nebe volající společenskou nespokojenost.

Tomáš Baldýnský, dramaturg koprodukující České televize, nazývá Modeláře příběhem „zoufalství a nedorozumění, které dohromady vyvolávají touhu jednotlivce řešit celospolečenské problémy.“ Pavel je kutilským ochráncem spravedlnosti – nebo také teroristou. Záleží na úhlu pohledu.

Podle Zelenky se „Pavel vydává trochu jinou cestou – cestou nebojácných ruských teroristů konce 19. století.“ Jeho inspirací je tedy období radikálních revolucí a anarchistických útoků. Když pamflety ani letáky nezabraly a nevyprovokovaly občanská povstání, raní radikálové se uchýlili k cíleným atentátům, aby zahájili politické reformy. Tato taktika vešla ve známost jako aktivistická propaganda.

A podobným způsobem, kterými radikálové 19. století bojovali proti státnímu útlaku (součástí soundtracku je také sibiřská rocková hudba), vysvětluje Zelenka i počínání své hlavní postavy. Toto násilí a ničení pro dobrou věc nazývá „haute couture terrorism“ (v českých končinách by se dalo toto spojení přeložit jako sametový terorismus nebo terorismus s lidskou tváří).

Psychologický akční film

Petr Zelenka je oceňovaný dramatik, scenárista, producent a filmový i televizní režisér, formálně patří k nejpokrokovějším českým tvůrcům. Jeho autorský rukopis se vyznačuje kombinací ironie, mystifikace, absurdity a závažnosti v mnohdy obtížných vypravěčských strukturách, jako je například kvazi-politické metatextuální komediální drama Ztraceni v Mnichově.

Dabing Street, Zelenkova hra převedená do televizního formátu, je sitcom o nešťastné partě zachraňující dabingové studio před krachem. Seriál se poměrně nedávno dočkal mezinárodního docenění, když obdržel tři nominace na prestižním Monte Carlo Television Festival.

Netradiční zpracování Dostojevského Bratrů Karamazových, které pojal jako zkoušku divadelního představení ve staré fabrice, je nejspíš Zelenkovým nejvýraznějším filmovým počinem. Modelář má k této ikoně ruského realismu rovněž blízko, zejména pak k románu Běsi, který je alegorií politického a morálního nihilismu druhé poloviny 19. století. Dostojevský v tomto díle vykreslil charaktery, které mají pro svou naivitu a idealismus blízko k sebedestruktivnímu chování.

Ve svém autorském deníku romanopisec uvádí, že se snažil zaznamenat rozmanité motivy schopné zmanipulovat i nejčistší a nevinné lidi k tomu, aby spáchali monstrózní zločiny. Paralelu s těmito pohnutkami vytvořil Zelenka u své hlavní postavy Pavla.

Zelenkův poslední film se tak liší od těch předchozích, už jen proto, že více klasické vyprávění tentokrát není narušeno přílišnou formalistickou pyrotechnikou. Tvůrce se rozhodl pro lineární vyprávění a vyměnil vizuální manýrismus za neo-dokumentární styl. Také zdůraznil, že Modelář musí být natočený profesionálně, jasně a absolutně přirozeně.

Přestože natáčení představovalo spoustu nových technologických výzev, režisér se na práci s drony těšil. „Bylo to lepší, než jsem očekával,“ vysvětlil Zelenka a dodal, že při natáčení byly často ve vzduchu až čtyři aparáty. Česká firma, která se starala o manipulaci s drony na place, se podílela také na natáčení filmů Dítě číslo 44, Kurýr: Restart a seriály Boj o těžkou vodu a Tři mušketýři.

Sám Zelenka označuje Modeláře za psychologický akční film, ačkoliv jakékoliv škatulkování do konkrétního žánru by bylo nejspíš zavádějící. Stejně jako ve Ztraceni v Mnichově, jeho předešlém filmu, přistupuje k hlavnímu tématu s nadsázkou a komediálně. Naprosto současný a sofistikovaný scénář pracuje s krátkými údernými vtipy, jízlivými poznámkami a bonmoty, což se předchozích Zelenkových filmů mnohokrát osvědčilo i mimo plátno.

I když se příběh může jevit jako zdánlivě přímočarý, vyprávění je pečlivě stavěno tak, aby se dotklo několika témat přesahujících hlavní linku destruktivního násilí a řešilo problémy dnešního komplikovaného světa. Řada vedlejších postav zprostředkovává odlišné pohledy na realitu kapitalistické demokracie a nabízí výrazně osobité nahlížení na svět.

Kupříkladu, Pavlův kamarád Plech vystupuje jako rapper, aby se zbavil rostoucí úzkosti a frustrace. Kapitalismus a dobročinnost se potkávají v postavě Pavlovy sestry, která ve filmu představuje trochu jiný typ ochránce sociální rovnosti. „Pavel potkává různé lidi a všichni mají svůj specifický recept na život – od totální uzavřenosti až po chápání světa skrze peníze. Žádný z těchto receptů ve skutečnosti nefunguje, takže ten film není tolik o krizi systému jako o otázce: jak by měl každý jeden z nás žít?“ Potvrzuje Zelenka.

Divácky atraktivní drama v komediálním hávu

Hlavním producentem Modeláře je sám režisér a jeho produkční společnost 0,7 km films, kterou v roce 2014 založil se svým kamarádem Martinem Sehnalem. Modelář je v tomto složení jejich úplně prvním společným projektem. Na filmu se jako koproducent podílel Ivan Ostrochovský z Punkchart Films a slovinská Fabula Production (obě země se Zelenkou už dříve spolupracovaly). „Tento projekt má šanci zaujmout diváky doma i v zahraničí a být úspěšným na mezinárodním festivalovém poli,“ vysvětluje Ostrochovský. Tyto důvody byly podstatné také pro Státní fond kinematografie, aby film podpořil. Na financování se podílely rovněž Pražský filmový fond a Jihomoravský filmový fond.

Ústřední postavu rodícího se teroristy ztvárňuje Kryštof Hádek, hvězda oceňované dramedie Jana Prušinovského Kobry a užovky. Pavlova kamaráda Plecha hraje bývalý idol teenagerských komedií a dnes stále výraznější režisér Jiří Mádl. Štáb strávil jeden den v Tel Avivu na natáčení úvodní scény, zbylých 28 dní natáčela Zelenkova crew v České republice. Modelář stráví v postprodukci ještě několik měsíců, premiéra v českých kinech je pak naplánována na 6. února 2020.

Petr Zelenka už navíc zaměstnává svou mysl dalším projektem. Vše nasvědčuje tomu, že půjde o televizní sérii s typicky zelenkovským ironickým twistem o muži, který se stane hrdinou proti své vůli v ekologickém hnutí.

Czech Film Center

Národní 28, 110 00 Praha 1
Česká republika

Email: info@filmcenter.cz

Kontaktujte nás