Olmo Omerzu se v Atlasu ptáků zabývá aktuálními tématy

10 ledna 2021

Film Industry

Olmo Omerzu se v Atlasu ptáků zabývá aktuálními tématy

Film Industry

Olmo Omerzu se v Atlasu ptáků zabývá aktuálními tématy

m

Uznávaný slovinský režisér Olmo Omerzu, který žije v České republice, dokončil svůj nový film navzdory překážkám způsobeným COVID-19. Jedná se o drama o odvrácené stránce virtuálního světa a jeho dopadu na jednu konkrétní rodinu.

Text: Pavel Sladký pro magazín CZECH FILM / Fall 2020

Olmo Omerzu (35) je považován za jednoho z nejtalentovanějších mladých tvůrců, kteří vyšli v posledních letech z FAMU. Jeho debut Příliš mladá noc (2012), příběh o dospívání a nenadálém novoročním setkání několika lidí, měl premiéru na Berlinale v sekci Forum. Následoval Rodinný film (2015), složitý příběh o nečekaných důsledcích exotické dovolené jedné rodiny, který měl premiéru v San Sebastianu, získal cenu v Tokiu a stal se nejlepším filmem roku podle českých filmových kritiků. Za svůj poslední film Všechno bude získal Omerzu v roce 2018 na karlovarském festivalu cenu za režii a následně byl vyslán jako český kandidát na Oscara. Poté s producentem Jiřím Konečným získali také Českého lva za nejlepší film roku a svůj snímek promítali třeba na MFF v Torontu. Nový film režiséra byl tedy netrpělivě očekáván.

Globálně propojená realita v pozadí rodinného příběhu

Ve svém novém filmu Omerzu opouští téma dospívání a svůj pohled směřuje k dnešní, internetem propojené době. Příběh Atlasu ptáků vypráví o stárnoucím majiteli rodinné firmy na elektroniku, který obětoval celý svůj život práci. Z firemního účtu mu však najednou záhadně zmizí obrovská suma peněz. Celá situace krutě dopadá na život hlavního hrdiny, jeho rodinu i budoucnost firmy.

„Chtěli jsme přiblížit dnešní život, změny, které v současnosti probíhají, rozdíly mezi generacemi a realitu globalizace, kdy je často těžké najít viníka za věci, které se kolem dějí,“ říká Olmo Omerzu. „Je to drama s prvky jemné skryté ironie.“

Při tvorbě Atlasu ptáků pokračuje Omerzu ve spolupráci se scénáristou Petrem Pýchou, který pro něj napsal Všechno bude a dodal specifickou atmosféru této road-movie o dvou sympatických, ale nezkušených klucích, kteří projíždějí ukradeným autem českou krajinou.

“Silnou stránkou Petra Pýchy je dialog. Rád tvoří postavu a její autentický jazyk. Já mám zase sklony točit dost poetické filmy a líbí se mi, když situace přirozeně vyplynou z obrazu. Takže jsme skvělá dvojice,“ říká režisér o spolupráci se scenáristou.

Úzká spolupráce s nejlepšími českými herci

Ve svém novém filmu se chce Omerzu soustředit na práci s herci a vytvořit psychologicky propracované postavy prostřednictvím silných dramatických situací. Hlavní role svěřil Miroslavu Donutilovi (Želary, Pelíšky, Dědictví) a Aleně Mihulové (Bába z ledu, Domácí péče, Kráva).

„Scénář jsem psal už přímo na kůži těmto hercům. Postavy jsem budoval podle nich. Jejich vstřícnost a důvěra během natáčení byly pro mě neocenitelné,“ dodává Olmo Omerzu. „Tyto role jsou po psychologické stránce složité a já měl štěstí, že mi vyšli vstříc.“ Kromě Donutila a Mihulové hrají v Atlasu ptáků i režisérovy stálice - Eliška Křenková a Martin Pechlát.

„Můj nový film je vlastně založen na hereckých výkonech. Příběh je vybudován kolem postav; kamera sleduje pohyby a emoce herců. S kameramanem Lukášem Milotou jsme chtěli dosáhnout co nejsvobodnějšího výrazu – takže jsme si předem neurčovali žádnou přesnou koncepci.  V tomto filmu má být kamera pro diváka neviditelná, stejně jako forma celého filmu. Postupovali jsme od jednoho obrazu ke druhému a snažili se citlivě vnímat všechny emoce a významy, abychom tak dokázali najít ten nejlepší způsob, jak každou scénu natočit,“ vysvětluje Olmo Omerzu svůj styl práce se svým dlouholetým spolupracovníkem Lukášem Milotou.

Producent Jiří Konečný, střihačka Janka Vlčková a kameraman Lukáš Milota jsou neměnnými členy jeho týmu už od filmu Příliš mladá noc a prvních dnů na FAMU. „Jsem moc rád, že jsme se sešli v této sestavě. Tak jako já, ani oni se nechtějí opakovat. Mají moji plnou důvěru, “řekl nedávno Omerzu v rozhovoru pro Český rozhlas. „Od počátku si cením jejich názorů, které mi nesmírně pomáhají v procesu psaní scénáře.“

Jak překonat karanténu: natáčení přerušeno pandemií

Natáčení začalo letos na jaře, ale 12. března vyhlásila česká vláda stav nouze a karanténu, aby omezila rozšíření nákazy COVID-19. Od 26. března se mohli lidé pohybovat mimo domov pouze sami nebo ve dvojici. To samozřejmě donutilo filmaře uprostřed práce přerušit natáčení.

„Po 20 dnech natáčení jsme museli skončit. Měli jsme v plánu několik natáčecích dnů v nemocnici, což bylo nemožné už před karanténou a dalšími opatřeními spojenými s COVID-19 v České republice,“ říká producent, Jiří Konečný. „Obával jsme se, že se naši herci odpojí od svých postav. Že ztratíme kontakt s realitou filmu. Byla to opravdu choulostivá situace,“ vzpomíná majitel společnosti endorfilm, který vyjma Olma Omerzu v minulosti spolupracoval například se známým rumunským filmařem Radu Judem, dokumentaristkou Erikou Hníkovou nebo slovenskou režisérkou Ivetou Grofovou.

“Teď jsem v hodnocení situace opatrně optimistický. Krize spojená s COVID-19 mi však pomohla uvědomit si, jak je celá naše branže zranitelná. Festivaly, které jsou pro tento typ filmu tak důležité, všechna ta osobní setkání, dobré mezinárodní vztahy, co se týče tisku – to všechno si teď cením ještě více a neberu to tak samozřejmě jako v minulosti.“

„Koronavirus nám přinesl velké problémy, ale naštěstí jsme natáčení v exteriérech stačili dokončit, ještě než byla vyhlášena karanténa, a od začátku června jsme mohli pokračovat interiérovými scénami,“ pokračuje Olmo Omerzu.

Příběh Atlasu ptáků se odehrává v zimním období, takže největší obavou bylo, že se natáčení bude muset odložit o rok nebo více. „Byly jsme všichni moc rádi, že jsme mohli pokračovat už po dvouměsíční pauze. Všichni jsme tím filmem a příběhem žili!“

Atlas ptáků vzniká v česko-slovensko-slovinsko-francouzské koprodukci, přičemž Jiří Konečný vybídl ke koprodukční spolupráci také České televizi. Státní fond kinematografie podpořil vývoj i výrobu filmu částkou 450 000 EUR. Dalšími koproducenty jsou slovenská společnost Punkchart Films Ivana Ostrochovského, Slovenský audiovizuální fond, Cvinger Film (Rok Biček) Slovinské filmové centrum a Melotocon Films z Paříže (Hélène Mitjavil). Celkový rozpočet filmu je 1,7 milionů EUR. Premiéra se má uskutečnit v průběhu roku 2021.

Czech Film Center

oddělení Státního fondu kinematografie pro propagaci české kinematografie v zahraničí

Národní 28, 110 00 Praha 1
Česká republika

Email: info@filmcenter.cz

Kontaktujte nás