České filmy ladí noty: jaro 2021

14 dubna 2021

Film Industry

České filmy ladí noty: jaro 2021

Film Industry

České filmy ladí noty: jaro 2021

c

České projekty ve všech fázích rozpracovanosti zažívají velmi úspěšné období. V prvním čtvrtletí roku 2021 braly ceny v Hongkongu, Terstu i Sofii a účastnily se dalších klíčových industry akcí. Nabízíme první letošní přehled o tom, které české projekty je potřeba sledovat.

"Koprodukční fóra v Terstu, Sofii i Hongkongu dlouhodobě představují profesionálnímu filmovému publiku zajímavé projekty. I letos se potvrdil potenciál nejen evropského filmu – množství a pestrost témat, námětů, způsobů zpracování byla ohromující. Mám radost, že mezi nimi rezonovaly i české projekty," komentuje úspěchy nadcházejících českých snímků vedoucí Czech Film Center Markéta Šantrochová.

Kadrnkův osobní projekt bude navazovat kontakty v Cannes

Očekávaný film režiséra a producenta Václava Kadrnky Zpráva o záchraně mrtvého v půlce března uspěl na prestižním Hong Kong Asia Film Financing Fóru, kde získal cenu HAF Goes to Cannes, tedy možnost prezentovat projekt v odborném programu festivalu v Cannes a oslovit vhodné sales agenty nebo distributory a přitáhnout zájem z řad festivalových selektorů.

Na autobiografickém příběhu rodiny, která byla nucena vyrovnat se s tím, že jejich otec upadl do kómatu, Kadrnka (Sirius Films) spolupracuje s francouzskými (Bocalupo Films) a slovenskými (SilverArt) koproducenty i dalšími českými partnery (Česká televize, Michael Samuelson Lighting Prague). Podporu si projekt v různých fázích zajistil také u Státního fondu kinematografie (dohromady 5 650 000 Kč). Již v roce 2017, tedy v počátcích svého vzniku, prošla Zpráva i naším programem Czech Film Springboard – odrazovým můstkem pro projekty ve vývoji, který Czech Film Center pravidelně pořádá od roku 2016. Složitý osud vzniku filmu jsme mapovali v loňském podzimním vydání magazínu CZECH FILM.

Ceny v Terstu získaly koprodukce i výrazný debut

Jeden z prvních letošních koprodukčních trhů se konal v online formě v italském Terstu, a v nabité konkurenci na něm uspěly hned tři projekty s českou účastí. Slovensko-česko-ukrajinský režijní debut Petera Kerekese Cenzorka získal jedno z hlavních ocenění v sekci First Cut+, cenu Sub-ti zaručující titulkový servis. Na filmu o osudech žen a jejích malých dětí, které až do 3 let vychovávají během výkonu trestu ve vězení, se jako koproducent podílí Jiří Konečný ze společnosti endorfilm a byl podpořen Státním fondem kinematografie (minoritní koprodukce, 3 000 000 Kč). 

Cenu Flow Digital Cinema Award (pro postprodukční servis) si z předávání odnesli tvůrci dokumentárního počinu Muzeum revoluce. Chorvatsko-srbsko-český film o nikdy nedokončeném jugoslávském monumentálním muzeu připravuje režisér Srđan Keča, koprodukčně se na něm podílí společnost nutprodukce za podpory Státního fondu kinematografie (minoritní koprodukce, 300 000 Kč). Ocenění HBO Europe dotované částkou 1000 eur (26 000 Kč) navíc připadlo Francescu Montagnerovi, který chystá svůj česko-italský debut Ve jménu Alláha rovněž pod taktovkou nutprodukce. Sugestivní snímek z prostředí bosenských náboženských radikálů podpořil Státní fond kinematografie na vývoj i výrobu (dohromady částkou 1 250 000 Kč).

Vyvolený dobyl Sofia Meetings

Hned pět českých projektů se v březnu zúčastnilo týdenního koprodukčního online fóra Sofia Meetings v Bulharsku, a rovněž tam česká kinematografie zaznamenala významný úspěch. V kategorii druhých filmů se zaskvěl jiný účastník Czech Film Springboard 2017, černá komedie Vyvolený, kterou chystají režisér Tomasz Mielnik a producent Mikuláš Novotný z Background Films. Film o osudech svatého hříšníka, zrozeného z incestní lásky, a později papeže, je inspirován středověkou básní Hartmanna von Aue a v Sofii získal hlavní cenu Cinelab Romania. Státní fond kinematografie jej podpořil dohromady částkou 13 000 000 Kč.

V kategorii works in progress na Sofia Meetings prezentovala svůj projekt Slovo režisérka Beata Parkanová. Její příběh soužití manželů na pozadí turbulentního roku 1968 vzniká v mnohačetné spolupráci českých, slovenských a polských partnerů pod vedením hlavního producenta Vojtěcha Friče (love.FRAME). Ve stejné kategorii se představil také bulharsko-česko-dánský dokument Auta, kterými jsme přijeli do kapitalismu. Film Borise Missirkova a Georgiho Bogdanova koprodukuje na české straně Jiří Končený ze společnosti endorfilm. Své projekty uvedli v Sofii rovněž tvůrci českých seriálů Jinací (režie: Marek Najbrt, produkce: Jakub Košťál / Bionaut) a Kaskadéři s. r. o. (režie: Jiří Fabík a Luboš Ondráček, produkce Michal Sikora / Lonely Production).

Cartoon Movie

V březnu se dočkaly důležitých prezentací také celovečerní animované projekty. Na třídenním koprodukčním fóru Cartoon Movie ve francouzském Toulouse se představily filmy Golem a Srdce věže. Prvně jmenovaný projekt režiséra Jiřího Bárty vzniká v produkci pražské společnosti Hausboot a vypráví příběh mladého studenta, který se chystá oživit legendární bytost Golem v kulisách komunistické Prahy. Na debutu Petera Budinského Srdce věže, který je příběhem 10letého chlapce vyrovnávajícího se s rozvodem rodičů, spolupracují Slovensko, Belgie a Česká republika pod taktovkou producenta Petera Badače (BFILM a BFILM.cz). Snímek výrazně podpořil Státní fond kinematografie (15 700 000 Kč).

Czech Film Center

oddělení Státního fondu kinematografie pro propagaci české kinematografie v zahraničí

Národní 28, 110 00 Praha 1
Česká republika

Email: info@filmcenter.cz

Kontaktujte nás