Jedinou účinnou cestou pro animaci je spolupráce

14 května 2021

Film Industry

Jedinou účinnou cestou pro animaci je spolupráce

Film Industry

Jedinou účinnou cestou pro animaci je spolupráce

m

Pestrost české animační scény sahá od klasické loutky po nejmodernější 3D animaci a od spolupracovníků Jiřího Trnky po čerstvé absolventy filmových škol, pokrývá všechny žánry a nabízí veškeré produkční zázemí. Víc než kdy jindy je česká animace otevřená a připravená ke spolupráci se zahraničím. V následující sérii článků představíme jednotlivá studia a produkční společnosti aktivní v České republice a jejich kapacity i portfolio projektů, na kterých pracují.

Text: Vojtěch Rynda pro magazín CZECH FILM / Spring 2021

O rozvoj animace jako průmyslového odvětví a o jeho prezentaci v zahraničí se v České republice vedle Czech Film Center stará Asociace animovaného filmu (ASAF), založená v roce 2014. ASAF se zasazuje o budování podpory animačního průmyslu a pomáhá mu zajišťovat podporu a stabilní prostředí v krátkodobém i dlouhodobém horizontu – mimo jiné ve spolupráci s vysílateli či s ministerstvy financí a průmyslu a obchodu.

Dnes již bývalý předseda ASAF Martin Hovorka je zároveň výkonným producentem společnosti Eallin, která byla založena v Praze v roce 2000 jako animační studio s vlastní postprodukcí. „Primárně se Eallin specializoval na krátké formáty a reklamy, ale podíleli jsme se i na výrobě několika krátkometrážních animovaných filmů nebo seriálů. Asi nejznámější je večerníček Nejmenší slon na světě, který vyrábíme v koprodukci s Českou televizí,“ říká Hovorka. Pozornost vzbudila také charitativní videa, která vidělo více než dvacet milionů diváků. Eallin se nejvíce zaměřuje na kombinace různých technologií, přičemž digitální technologie převažují nad klasickými animačními technikami. Ve studiu pracuje zhruba dvanáct lidí, ale před nástupem pandemie to bývalo i třicet.

Možná jedinou cestou, jak dnes může české animační studio přežít, je podle Hovorky spolupráce se zahraničím. „Zajímají nás zakázky ze zahraničí i spolupráce se zahraničními studii. I z tohoto důvodu jsme založili pobočky v Bratislavě, Tokyu a Londýně,“ říká. Eallin momentálně dokončuje novou verzi projekcí pro multimediální show Vivaldianno.



Mezi členy ASAF patří i studio Anima, založené v roce 1991 Marcelou a Milanem Halouskovými. Anima je pevně zakořeněná v tradici české animace: Marcela Halousková spolupracovala s Jiřím Trnkou, hlavní animátor David Filcík se podílel na Možnostech dialogu Jana Švankmajera - personálně i technologicky Anima navázala na legendární studio Krátký film. Od samého počátku se studio snažilo zachovat klasický film a původní metody tvorby, což z něj dělalo jistý unikát v dnešním elektronickém světě.

Anima nabízí kompletní vizuální produkci, od A do Z. Soustředí se primárně na loutkovou animaci, ale pracuje i s technikami jako cutout films, relief, clay, a pixilation. Vedle zakázek se Anima v poslední době soustředí i na aktivní koprodukce ve spolupráci se společností Kuli Film Radima Procházky. V česko-portugalské koprodukci tak nyní vzniká loutkový animovaný dokument Lawrence z Morávie či dětský loutkový arthouse Babu v nočním městě.



Na stop-motion animaci se zaměřují i Animation People, fungující od roku 1995. Firma se skládá z produkční společnosti, která vyvíjí a produkuje animované filmy, a ze studia, jež umožňuje jejich natáčení. Studio zládne kolem třiceti minut loutkové animace ročně. Mezi největší úspěchy Animation People patří například produkování filmů Břetislava Pojara a Jiřího Barty.

Animation People také aktivně vyhledávají zahraniční koprodukce: „Dnes už nejde šudlat si filmeček doma v kuchyni. Svět je kvalitativně někde jinde a jediný způsob, jak chytit tento vlak, je spolupráce,“ říká majitel a producent Michal Podhradský. Nyní firma pracuje na koprodukčním projektu s Velkou Británii Salvation Has No Name v režii Josepha Wallace, natáčí animace pro projekt koprodukovaný s Aardman Animation a vyvíjí dvě pohádky – ekologicky laděnou O prvním stromu a fantasy Přátelé z kouzelného lesa o záchraně světa před chamtivostí.

Velmi digitálně orientované je oproti tomu studio Bare Bear, jež působí od roku 2013. „Děláme všechny formy digitální animace od úplně základní 2D ploškové přes 3D cartoon věci až po realističtější vizualizace,“ říká Radovan Surý z Bare Bear. Studio, které sestává ze šesti základních členů a širšího okruhu animátorů, spolupracovalo například s Českými aeroliniemi, je podepsané pod animovaný seriál pro starší diváky Mrazivé tajemství a nedávno vytvořilo velkou vánoční kampaň pro server MALL.CZ. V současnosti se věnuje zejména televizním reklamám a spotům, ale vyvíjí i vlastní náměty na seriály určené k zahraniční distribuci.

Bare Bear se také podílí na dětském animovaném seriálu O prasátku Lojzíkovi, který produkuje Filmový uzel Zlín a který byl v roce 2019 úspěšně prezentován na Cartoon Foru v Toulouse. Seriál využívá technologii plošky v prostoru, inspirovanou postupy používanými zlínským klasikem Karlem Zemanem. Filmový uzel Zlín funguje od roku 2016 a vedle vlastní tvorby provozuje expozice o historii zlínských filmových ateliérů. Studio dále koprodukovalo hraná díla například film Úsměvy smutných mužů či pohádku Největší dar.

Ve Zlíně bylo v roce 2012 založeno také studio Kouzelná animace, které se zaměřuje na animaci a obrazovou postprodukci filmů, reklam a seriálů. Věnuje se všem druhům 2D animace, střihu filmů a výrobě vizuálních efektů například pro pohádky – vyrábělo efekty například pro zmíněný snímek Největší dar. „Náš krátký snímek Až na konci světa je v mezinárodní distribuci Cinekid a dělali jsme také část klíčových animací pro film Fany a pes,“ popisuje úspěchy studia jeho CEO Petr Babinec. „Momentálně se u nás dokončují efekty pro jeden celovečerní žánrový film a připravujeme také dětský animovaný seriál Malá pilotka.“ Kapacita studia je šestnáct pracovišť, se zahraničím Kouzelná animace spolupracuje coby koproducent nebo skrze servisování postprodukčních a animačních prací.

Od roku 2016 působí společnost COFILM. „Vyvíjíme projekty od námětu po storyboard, ale první animační krůčky jako výrobu traileru nebo pilotu zadáváme některému z českých animačních studií – nejlépe členům ASAF,“ říká její zakladatel Jiří Sádek. COFILM nyní vyvíjí dva animované seriály pro dospělé, ale vlajkovou lodí pro něj je připravovaný seriál Plešouni autorky Elišky Podzimkové, určený onkologicky nemocným dětem. „Účelem seriálu je zábavnými příběhy odvyprávět proces léčby a zbavit dětské pacienty a jejich rodiny strachu,“ říká Sádek. O Plešouny se zajímá belgická veřejnoprávní televize a spolupracují na nich subjekty z Velké Británie, Francie a Kanady. Projekt se také účastnil pitchingu na Cartoon Foru a Cartoon Springboardu a získal diváckou cenu na CEE Animation Fóru.



Studio PFX se od roku 2013 věnuje VFX, postprodukci pro film a televizi a animované tvorbě a reklamě. „Zaměřujeme se především na 3D animaci, zvláště na LRC (Lighting, Rendering a Compositing) a samotnou animaci,“ upřesňuje producent Jiří Mika. Studio čítající přes sto pracovníků je podle něj hodně aktivní směrem do zahraničí. „Máme velmi intenzivní spolupráci například se studiem Human Ark z Polska nebo s izraelsko-kanadským studiem Snowball,“ říká Mika. S Human Ark PFX připravuje snímek Diplodokus, s německou společností Telescope Animation studio pracuje na filmu The Last Whale Singer. V Čechách vyvíjí s producenty z Luminar Film celovečerní animovaný titul Pyšná princezna, ve spolupráci s Bionautem PFX pracují na dalším celovečeráku Rosa & Dara a se společnostmi Fool Moon a 13ka a s Českou televizí se podílejí na výrobě filmu Websterovci (o těchto společnostech v dalších pokračováních našeho seriálu).

Filmovým trikům a obrazové postprodukci reklam a kratších formátů se od roku 2011 věnuje studio R.U.R, jehož dvacetičlenný tým se zaměřuje zejména na 3D modelaci a 2D kompozici. Jan Všetíček z R.U.R. si nejvíce cení spoluprací s Ondřejem Trojanem na jeho filmech Bourák a Toman, s Jiřím Strachem na pohádce Anděl Páně 2 a s hollywoodským režisérem Robertem Dornheimem na cyklu filmů o Marii Terezii pro evropské televize. „Hrdí jsme samo sebou i na všechny Louskáčky z Prahy a Lvy z Cannes za množství reklam, na kterých jsme se měli možnost podílet,“ uzavírá Všetíček.

Czech Film Center

oddělení Státního fondu kinematografie pro propagaci české kinematografie v zahraničí

Národní 28, 110 00 Praha 1
Česká republika

Email: info@filmcenter.cz

Kontaktujte nás