Rudé boty a Až přijde kocour se představí v Cannes

07 července 2021

Český film (v zahraničí)

Rudé boty a Až přijde kocour se představí v Cannes

Český film (v zahraničí)

Rudé boty a Až přijde kocour se představí v Cannes

c

Na letošním 74. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Cannes se představuji dva české filmy. Studentská sekce Cinéondation uvede ve světové premiéře krátký film Rudé Boty režisérky Anny Podskalské. V prestižní sekci Cannes Classics se obnovené premiéry digitálně zrestaurované verze dočká snímek Vojtěch Jasného Až přijde kocour. Šest českých a koprodukčních filmů bude mít projekci na trhu Marché du Film a projekt Karavan režisérky Zuzany Kirchnerové se zúčastní ateliéru Cinéfondation.

Studentská sekce Cinéfondation, která byla v roce 1998 vytvořena na podporu nastupující generace mezinárodních filmařských talentů, bude hostit světovou premiéru animovaného snímku Anny Podskalské Rudé boty. Film studentky FAMU byl vybrán mezi 17 vyvolených z celkově 1835 uchazečů, a mezi vybranými je navíc jedním z pouze 4 animovaných výtvorů. Rudé boty vznikly v produkci FAMU a ve spolupráci s koproducenty FILMTALENT ZLÍN a Mária Môťovská.

Děj třináctiminutového filmu nás přenese na vesnická tancovačku, která právě začíná, sukně se točí a nohy dupou v rytmu tance. Jen pro Rózu si nikdo nepřišel. Náhle se ale objeví neznámý cizinec, vyzve Rózu k tanci a dá jí pár rudých bot. Róza se díky nim divoce a vášnivě roztančí a stane se středem pozornosti. Jenže záhy zjistí, že botám nevládne ona, ale boty vládnou jí…

V roce 1963 představil režisér Vojtěch Jasný v Cannes svou alegorickou pohádku Až přijde kocour. Film sklidil ohlas a zajistil československému tvůrci Zvláštní cenu poroty a také cenu Nejvyšší technické komise. Digitálně zrestaurovaná verze filmu se letos představí v prestižní sekci Cannes Classics, zasvěcené restaurovaným snímkům a historii kinematografie celkově. O zrestaurování filmu se zasadil Národní fimový archiv.

Na scénáři filmu se vedle režiséra podíleli rovněž Jiří Brdečka a Jan Werich. Populární herec pak ztvárnil jednak moudrého vypravěče-kastelána Olivu, jednak kouzelníka, který přijíždí do malého městečka s krásou artistkou Dianou (Emília Vášáryová) a kouzelným kocourem. Ten po odejmutí slunečních brýlí odhaluje skutečné charaktery dospělých. Lháři se vybarví do fialova, nevěrníci zežloutnou, zloději se zbarví šedě a zamilovaní lidé zčervenají... Místní mocní – úlisný ředitel školy, uťápnutý školník a zlodějský vedoucí restaurace – v obavách ze ztráty svých postů kocoura ukradnou.

Až přijde kocour je celkově čtvrtou československou klasikou, která se do prestižní canneské sekce dostala. Předloni uvedl festival v Cannes Classics Lásky jedné plavovlásky Miloše Formana, v roce 2018 Démanty noci Jana Němce a v roce 2016 v sekci zazářil snímek Ikarie XB 1 Jindřicha Poláka.

Více informací o flmech v Official Selection najdete v naší virtuální prezentaci české kinematografie v Cannes ZDE.

Projekce na trhu

Šest českých a koprodukčních snímků bude mít projekci na tru Marché du Film. Tři z nich zaujaly minulý měsíc světovými premiérami na festivalu v Annecy - Moje slunce Mad, Myši patří do nebe a Přes hranici - přičemž prvně jmenovaný film, celovečerní debut zkušené animátorky Michaely Pavlátové, obdržel prestižní Cenu poroty. Zvláštní uznání poroty pak putovalo tvůrkyni koprodukčního díla Přes hranici Florence Miailhe, na němž se podílelo hned několik českých animátorek a společnost MAUR film.

Zástupcům festivalů, distributorů a sales agentů se představí také dokumentární film Kateřiny Hager a Asada Faruqiho Manželství, které mělo na jaře premiéru na festivalu Hot Docs v Torontu, nebo polsko-české drama Blízcí (režie Gregorz Jaroszuk) a rumunsko-česko-lotyšské krimi Neznámý režiséra Bogdana George Apetriho.

Cinéfondation – L'Atelier

L'Atelier Cinéfondation se zaměřuje na představení prvních celovečerníhch snímků úspěšných účastníků této studentské soutěže. Svůj připravovaný projekt Karavan přijede odprezentovat vedle nadějných režijních talentů z celého světa také česká tvůrkyně Zuzana Kirchnerová, která Cinéfondation vyhrála v roce 2009 se snímkem Baba.

Karavan je příběhem unavené matky Ester a jejího mentálně postiženého syna Davida, kteří spolu tráví prázdniny v Itálii a po Davidově záchvatu jsou nuceni přestěhovat se z domu do pojízdného karavanu. V Ester se všechno bouří. Nastartuje obytný vůz a jede pryč. Neví kam a na jak dlouho.

Kirchnerová za svůj projekt obdržela loni na podzim prestižní Torino Film Lab Production Award (udělovanou spolu s částkou 40 000 eur) a ve vývojové i výrobní fázi se mohla opřít také o podporu Státního fondu kinematografie (celkem 10 720 000 Kč).

Czech Film Center

oddělení Státního fondu kinematografie pro propagaci české kinematografie v zahraničí

Email: info@filmcenter.cz

Kontaktujte nás