Barletta Productions – rodící se mocnost

11 Květen 2023

Film Industry

Barletta Productions – rodící se mocnost

Film Industry

Barletta Productions – rodící se mocnost

b

Přestože společnost Barletta Productions patří mezi nejmladší v zemi, dokázala se v nestálém odvětví průmyslu prosadit jako silná, všestranná a prosperující značka. Raketový vzestup, za který vděčí obchodnímu důvtipu svého vedení a talentovanému týmu, jí přinesl strategická partnerství mimo Českou republiku. I dnes, ve svém druhém desetiletí a na vrcholu sil, společnost usiluje o mezinárodní působnost.

Martin Kudláč pro CZECH FILM / Summer 2023

Zázračné dítě

Jako absolvent střední školy, v pouhých šestnácti letech, se rozhodl natočit film. V sedmnácti ho začal produkovat a ujal se i režie. Díky svému kutilskému duchu a odmítání zaběhlých filmařských konvencí se mu podařilo film dokončit do svých 18. narozenin a stal se tak nejmladším evropským režisérem v historii.

Možná to zní jako bizarní anekdota určená do žebříčku časopisu Forbes 30 pod 30, ale ve skutečnosti je to pravdivý příběh českého producenta a režiséra Matěje Chlupáčka, který dnes stojí v čele pražské produkční společnosti Barletta Productions. Chlupáček přeskočil tradiční kroky – filmovou školu a krátké filmy – a v roce 2013 natočil svůj celovečerní debut, psychologické drama Bez doteku, které odstartovalo plodnou dráhu společnosti Barletta. V roce 2016 byl Chlupáček zařazen do žebříčku časopisu Forbes 30 pod 30.

To, co se zpočátku mohlo jevit jako odvážný projev mladického idealismu, se rychle změnilo v raketový vzestup na výsluní. Společnost Barletta Productions nyní dominuje filmovému plátnu, televizním obrazovkám i novým médiím a ve svém úsilí o vysoce kvalitní audiovizuální obsah nepolevuje ani v současném stále rychlejším a proměnlivějším prostředí audiovize.

Jak utržena z řetězu

Po úspěchu filmu Bez doteku pokračovala společnost Barletta Productions pod vedením Matěje Chlupáčka ve spolupráci s mladými začínajícími filmaři na celovečerních filmech. V roce 2014 uvedla premiéru snímku Hany, dramatu o dospívání, natočeného na jediný záběr, který napsal a režíroval mladý talentovaný filmař Michal Samir. Film získal mezinárodní uznání, vyhrál Grand Prix v gruzínském Tbilisi, Německou cenu nezávislosti v Oldenburgu a Cenu české filmové kritiky 2014 za nejlepší kameru.

Barletta pak podpořila dalšího začínajícího filmaře, Jiřího Sádka, který natočil film Polednice, moderní horor z pera Michala Samira, natočený podle básně českého klasika Karla Jaromíra Erbena. Polednice vznikla v koprodukci s HBO Europe a zahájila tak spolupráci, která trvala až do nedávného odchodu HBO ze středoevropského trhu. Chlupáček režíroval některé díly české verze formátu HBO Terapie (2019) a později spolupracoval na prvním místním improvizovaném pořadu HBO Max, Czech It Out (2022), doku-seriálu o českém jídle, kultuře a zajímavých místech.

 

Kromě filmové tvorby Barletta Productions produkuje i špičkové reklamy a online obsah pro domácí i světové značky. Nepřestává přitom zkoumat nové technologie a audiovizuální výraz. 

Úspěch na filmovém plátně a televizní obrazovce

Společnost Barletta Productions dosáhla vrchol úspěšnosti v roce 2017, kdy se k ní jako druhá producentka připojila uznávaná castingová režisérka Maja Hamplová. Chlupáček a Hamplová od té doby realizují většinu projektů společně. Jejich tvůrčí spolupráce začala televizním seriálem Profesor T. (2018), českou adaptací belgického krimi seriálu, jehož hlavní postavou je excentrický univerzitní profesor řešící zločiny.

Společnost pokračovala v televizních projektech kriminálním seriálem Zrádci (2020) z prostředí českého drogového podsvětí, který vznikl ve spolupráci s renomovaným českým režisérem a producentem Viktorem Taušem. Chlupáček a Tauš se podělili o režii tohoto úspěšného seriálu České televize, který získal prestižní ocenění Český lev.

V roce 2022 představila Barletta Productions dva seriály: kriminální drama Pozadí událostí pro Českou televizi a životopisnou minisérii Iveta o popové ikoně Ivetě Bartošové pro místní streamovací společnost. Společnost také uvedla kriminální drama Stínohra (2022) v režii Petera Bebjaka; film vznikl ve spolupráci s Hangar Films a slovenskou produkční společností D.N.A. Production, která sdílí zálibu Barletta Productions v artově laděných žánrových snímcích.

Na rozdíl od jiných českých produkcí zaměstnává Barletta Productions 30-40 vlastních tvůrčích osobností. Vlastní tým umožňuje dynamické propojení napříč formáty a zajišťuje společnosti stabilní, vysoce kvalitní produkci. Chlupáček a Hamplová vytvořili značku Barletta Family, která pod společnou hlavičkou sdružuje několik společností zabývajících se filmovými a reklamními projekty. Patří do ní Barletta Productions, castingová agentura Maji Hamplové – Casting by Maja – a také mediální agentura, kterou vede Chlupáček společně s českým podnikatelem Tomášem Hodboděm. Hodboď spolu s Hamplovou a kameramanem Martinem Doubou provozuje také kreativní studio Iscream.

Ve službách krále VOD

Podnikatelské a obchodní myšlení vedení společnosti Barletta Productions umožňuje rozšiřovat škálu jejich aktivit. Navzdory odchodu HBO z místního trhu, jemuž producenti přičítají zásluhu na počátky své kariéry, se společnost přizpůsobila produkci obsahu pro jiné poskytovatele VOD služeb.

Předchozí filmy Barletta Productions jsou nadále dostupné na SkyShowtime a společnost pozorně sleduje vývoj Discovery+ na českém trhu. Hlavním streamovacím odběratelem Barletty je ale v současné době Voyo, kterou provozuje tuzemský komerční televizní kanál TV Nova. Barletta kvituje rostoucí roli Voyo, které se chopilo příležitosti a dominuje na domácím trhu díky svému závratnému tempu produkce a široké škále obsahu, která oslovuje stále rozmanitější publikum a žánrové spektrum.

Chlupáček označuje Voyo za současného krále VOD v České republice. Spolupráce Barletta Productions s Voyo začala minisérií Iveta. Vzhledem k velkému zájmu si streamovací společnost již objednala i druhou i třetí řadu seriálu.

Vstup do nového věku

Navzdory svému produkčnímu vytížení Chlupáček nedávno dokončil svůj druhý celovečerní film Úsvit, kriminální drama z 30. let, které zkoumá genderové role na pozadí tajemného případu zemřelého hermafroditního novorozence. Scénář napsal jeden z dvorních tvůrců Barletty Miro Šifra, vycházející hvězda v oboru. Ačkoli je film koprodukcí České republiky a Slovenska, Chlupáček a Hamplová oslovili ke spolupráci špičkové profesionály z různých zemí, aby svůj nejnovější výtvor ještě více vyšperkovali.   Postprodukční úpravy barev (color gradingu) se ujala Natasha Leonnet (La La Land, Spider-Man: Into the Spider-verse) a společnosti Company 3 a Pictureshop z Los Angeles, a britský skladatel, Simon Goff, držitel Grammy (Joker, Černobyl), k filmu v Berlíně vytvořil hudbu. Na palubu nastoupil i uznávaný sales agent LevelK a již se připravuje na mezinárodní prodej.

Další Chlupáčkův projekt, Život k sežrání, loutkový celovečerní film české animátorky a ilustrátorky Kristiny Dufkové (Fimfárum - Do třetice všeho dobrého), se kromě trhů producentských zemí – České republiky, Slovenska a Francie – již prodal do dalších deseti zemí. Film, jehož sales agentem je francouzská společnost Goodfellas (dříve Wild Bunch), vznikl na motivy stejnojmenné dětské knihy francouzského autora Mikaëla Olliviera o dospívajícím klukovi s nadváhou, který sní o otevření restaurace a prožívá svou první lásku. Kristína Dufková svůj film vizuálně i příběhově přirovnává k filmu Adama Elliota Mary a Max (2009) a k oceňovanému animovanému filmu Clauda Barrase Můj život cuketky (2016).

  

Produkce Barletta Poduction v oblasti filmu i televize prozrazuje, že společnost je nakloněna žánru. Ředitel společnosti prozradil svůj záměr propojovat žánr s artovým přístupem a zároveň být otevření zábavě. „Chceme kombinovat vizuálně silná, estetická díla s tématy, která vyvolávají diskusi ve společnosti,“ popisuje producent charakteristický rys filmů společnosti.

Bez hranic

Navzdory neustále se měnícím podmínkám na trhu a rychlému technologickému pokroku chce společnost Barletta Productions nadále vytvářet atraktivní obsah, který má u diváků ohlas. V současné době má rozpracováno nejméně 15 projektů.

Hamplová, kromě svých produkčních a castingových aktivit, dokončuje celovečerní dokumentární film Moje nová tvář, který režíruje fotoreportérka Jarmila Štuková. Film sleduje osudy Martiny Půtové po útoku kyselinou, dokumentuje její zranění, které jí změnilo život, ztrátu zraku a následné odhodlání pomáhat jiným prostřednictvím sociálních iniciativ. Dalším dokumentem v postprodukci je Karlos, filmový profil předního českého bojovníka MMA Karlose Vémoly, který spolurežírují Michal Samir a Šimon Šafránek (King Skate, Meky).

  

Kromě druhé a třetí řady seriálu Iveta dodá Barletta streamovací službě Voyo i dokumentární seriál Málo mě znáš, který doplní seriál o životě a kariéře popové zpěvačky Ivety Bartošové, a v současné době je ve fázi postprodukce. Voyo si také objednalo další seriál, který režíruje Michal Samir, Miluji tě navždy, táta. Seriál vzniká podle skutečného příběhu Jaroslava Bergera, který se snažil dosáhnout spravedlnosti pro svého syna, jenž byl zavražděn ve věku 18 let.

Barletta se však neomezuje na poskytování obsahu pouze jedné společnosti. Ve vývoji je minisérie Dcera národa – odvážná romantická komedie, jak ji popisuje Chlupáček – o Zdeně Havlíčkové, která se stala tragickou obětí nacionalisticko-ideologické manipulace politiků na konci 19. století. Dcera národa je prvním projektem Barletta Production určeným pro prestižní francouzský televizní kanál Canal+.

Kromě toho společnost uzavřela kreativní partnerství s německou veřejnoprávní televizí ZDF. Ve spolupráci s Českou televizí a Network Movie Barletta produkuje a natáčí dobovou komiksovou mysteriózní minisérii To se vysvětlí, soudruzi! inspirovanou skutečným příběhem spojeným s Ústavem pro paranormální jevy, který v Československu existoval v 80. letech minulého století. Chlupáček a Hamplová se ujali produkce, Chlupáček s Michalem Samirem také režie. Seriál napsali Miro Šifra, Lucie Vaňková a Marie Stará.

Navzdory všestrannosti společnosti zůstává jedno odvětví, které Barletta Productions zatím nevyužívá, a tím je filmový servis. Společnost však již jedná o projektu, v němž má být český příběh převyprávěn španělskými a americkými filmaři. Chlupáček prozrazuje, že filmový servis patří mezi obory, do kterých by chtěli v blízké budoucnosti expandovat.

Czech Film Center
oddělení Státního fondu kinematografie pro propagaci české kinematografie v zahraničí

Email: info@filmcenter.cz

 

Kontaktujte nás