Cannes

Cannes

Cannes

a

Filmový festival v Cannes a souběžný filmový trh Marché du Film je každoročně největší filmovou událostí na světě, kterou v posledních letech pravidelně navštěvuje kolem 12 000 účastníků z celého světa z přibližně 5 000 filmových společností. Z toho je cca 3 500 producentů, 2 100 distributorů a 1 300 prodejců a 790 organizátorů festivalů. Z ČR do Cannes pravidelně jezdí kolem 100 filmových profesionálů. 

 

Termín konání aktuálního ročníku MFF Cannes:  16. - 27. 5. 2023
MFF Cannes tvoří několik složek – festival se svými oficiálními i paralelními sekcemi, filmový trh Marché du Film, projekce na trhu, koprodukční program Producer's Network a další aktivity pro filmové profesionály.

Aktivity CFC v rámci festivalu
Czech Film Center působí na festivalu v Cannes od roku 2004. Spolupráce s festivalem probíhá průběžně behem celého roku, kdy CFC poskytuje organizátorům informace o aktuální české produkci, konzultuje filmy do programu, předává kontakty na držitele práv, informuje o nosičích, projekcích či zasílání vhodných filmů. V domácím prostředí CFC rozesílá pravidelné výzvy českým tvůrcům o uzávěrkách, programových sekcích a dalších aktualitách festivalu. Přímo na festivalu pak CFC mimo jiné sleduje vývoj v ostatních zemích a usiluje o navazování nových možností spolupráce, ať už je to prezentace českého filmu na mezinárodních trzích, nové vzdělávací či koprodukční příležitosti, přehlídky českých filmů či nové industry aktivity.

Festival

Festival v Cannes je v současnosti nejprestižnějším filmovým setkáním na světě. První ročník festivalu se konal v roce 1946. Hlavní filmovou cenou v Cannes je Zlatá palma („Palme d'Or") udělována za nejlepší film. Zlatá palma byla poprvé udělena v roce 1955, v letech 1939 až 1954 byla hlavní cenou Velká cena („Grand Prix du Festival International du Film") stejně jako tak později v letech 1964 až 1974.

Více o jednotlivých sekcích, cenách, podmínkách a aktuálních uzávěrkách najdete v sekci Průvodce filmovými festivaly.

Další sekce  – provozované externími organizacemi během festivalu v Cannes
Directors' Fortnight (Quinzaine des Cinéastes) – nezávislá sekce založená v roce 1969 pod vlivem květnových událostí původně jako konkurence festivalu v Cannes pro prezentaci nepříliš známých filmařů. Na festivalu se se svými díly v minulosti objevili např. George Lucas, Ken Loach, bartři Dardenneové, Michael Haneke nebo Spike Lee. Projekce trvají 11 dní a nejsou součástí oficiální přehlídky festivalu.

Semaine de la Critique – paralelní sekce festivalu, založená v roce 1962. Zaměřuje se na objevování nových talentů a je určená pro první a druhé filmy. Do finálního výběru postupuje 10 krátkých a 10 celovečerních filmů prezentovaných na festivalu. Výběr filmů provádí výbor složený z francouzských kritiků sdružených v organizaci  Syndicat Français de la Critique de Cinéma. Mezinárodní porota pak uděluje tři ceny:  Le Grand Prix Nespresso a Prix Révélation France 4  pro celovečerní filmy, a Prix Découverte Leica Cine pro krátké filmy. 

ACID (Association for Independent Cinema and its Distribution) - ACID je asociace filmových režisérů, která už 23 let podporuje pronikání nezávislých filmů do kin.

Činnost CFC před festivalem
Informování
V průběhu roku celého roku CFC informuje festivaly o vznikajících českých filmech a připravovaných projektech, a to jak prostřednictvím obecného mailingu o novinkách v českém filmu, tak prostřednictvím publikací (magazín Czech Film), online databáze připravovaných projektů i cíleným osobním kontaktem. Důležité je nabídnout festivalovým selektorům konkrétní filmy na míru, ve správný moment, tj. s dostatečným předstihem a zároveň ve vhodné míře dokončenosti díla. Selektorům lze zasílat link s filmem, nebo zorganizovat uzavřenou projekci v Praze či na některém z domácích nebo zahraničních filmových festivalů.
CFC dále zve relevantní filmové profesionály na projekce filmů na zahraničních filmových trzích či festivalech, sleduje aktuální vývoj programového a industry zaměření festivalů a přihlašovacích podmínek pro filmy a účastní se zahraničních festivalů, kde sleduje, jak festival funguje a zástupci CFC se osobně setkávají se selektory festivalů.
Na domácí půdě CFC informuje české producenty o uzávěrkách přihlášení filmů, celoročně spolupracuje s producenty a tvůrci připravovaných projektů i dokončených filmů všech žánrů a sleduje nově vznikající projekty od počáteční fáze. Také konzultuje a koordinuje festivalovou strategii s českými producenty.
U festivalů kategorie A, což jsou kromě Cannes např. Benátky, Berlinale, Locarno, San Sebastian nebo Karlovy Vary) je téměř vždy podmínkou světová či alespoň mezinárodní premiéra filmu, proto je třeba festivalovou strategii velmi dobře naplánovat a paralelně a s předstihem řešit, kterému festivalu a kdy film nabídnout. U menších festivalů většinou stačí regionální premiéra.

Propojování
CFC zve zástupce filmových festivalů na různé další akce, kde se prezentují české filmy, např. Pitch&Feedback  (prezentace projektů ve vývoji spojená s komentářem pozvaných mezinárodních expertů, kterou pořádá na MFF Karlovy Vary) nebo Czech Film Springboard (uzavřená prezentace a konzultace projektů ve vývoji či výrobě, kterou pořádáme na Finále Plzeň)
Dále CFC pořádá na českých festivalech tematická setkání či panelové diskuze se zástupci festivalů (prezentace MFF San Sebastian, MFF Locarno, setkání se zástupci MFF Toronto, Benátky, Cottbus při Finále Plzeň) a tím usnadňuje navazování kontaktů a informovanost českých profesionálů.

Pomoc, pokud je film vybrán na festival
CFC pomáhá s přípravou prezentace filmu a účasti zástupců na festivalu, propojí festival s tvůrcem, radí, jaké materiály přichystat a pomáhá s jejich přípravou, doporučuje, jak maximálně využít i další program festivalu či trhu, který souběžně s festivalem probíhá. Koordinuje komunikaci s novináři kolem účasti projektu  a stará se o komunikaci s filmovými profesionály (producenti, instituce, fondy, prodejci apod.). 

Filmový trh Marché du Film

Termín konání Marché du Film 16. - 24. 5. 2023
Marché du Film je největší filmový trh na světě. V roce 2022 se akreditovalo kolem 12 a půl tisíce filmových profesionálů, z toho 3200 producentů, 1200 sales agentů, 1750 nákupčích a 800 festivalových organizátorů. Za Českou republiku se festivalu a trhu pravidelně účastní téměř stovka filmových profesionálů.
Trhovou akreditaci, projekci na trhu či umístění krátkého filmu do Short Film Corner lze objednávat na http://www.marchedufilm.com/en/


VYBRANÉ AKCE KONANÉ V RÁMCI MARCHÉ DU FILM

Producer's Network

Producers Network je exkluzivní networkingový program, který pozve více než 500 producentů z celého světa na sérii setkání a schůzek, navržených speciálně k podpoření mezinárodní koprodukce a získávání kontaktů. Během týdne mají účastníci příležitost setkat se s potenciálními partnery, kteří mohou pomoci posunout jejich projekty dál: s koproducenty, sales agenty, distributory, filmovými fondy…​

https://www.marchedufilm.com/programs/producers-network/

Spot the Composer & Shoot the Book!

Hledáte pro svůj film hudebního skladatele nebo se poohlížíte po vhodném námětu pro filmovou adaptaci? Pak jsou pro Vás vhodné právě tyto dvě úzce zaměřené akce, které do Cannes přiváží každý rok desítku zajímavých hudebních skladatelů a vybrané knižní nakladatele, kteří prezentují své aktuální tituly vhodné pro filmovou adaptaci.

https://www.marchedufilm.com/programs/spot-the-composer/
https://www.marchedufilm.com/programs/shoot-the-book/

Festvals Hub

Unikátní program poskytující prostor filmovým festivalům funguje v rámci trhu od roku 2021 a jeho cílem je propojovat aktivity festivalů a otevírat komuniku i dalším filmovým profesionálům. Program se skládá z přednášek, debat a networkingových akcí. 

https://www.marchedufilm.com/programs/festivals-hub/

Goes to Cannes

Několik partnerských festivalů připravuje prezentace Works in Progress připravovaných filmů, které jsou hojně navštěvované zástupci filmových festivalů.

https://www.marchedufilm.com/programs/goes-to-cannes/

Animation Day

Celý jeden den na Marché du Film věnovaný animaci je organizovaný ve spolupráci s Annecy od roku 2019 a zahrnuje prezentace projektů v různých fázích rozpracovanosti, které hledají partnery, přednášky, projekce, diskuze a networkingová setkání.

https://www.marchedufilm.com/programs/animation-day/

Cannes Docs

Program poskytuje prostor filmovým profesionálům pohybujícím se v prostředí dokumentárního filmu. Skládá se z prezentací filmů v různých stádiích vývoje a výroby, přednášek, debat a networkinových setkání. Celý program je zakončen dnem věnovaným dokumentárnímu filmu Doc Day. 

https://www.marchedufilm.com/programs/cannes-docs/

Cannes Next & Cannes XR

Konference Cannes Next poskytuje exkluzivní pohled na budoucnost filmového průmyslu a snaží se filmové profesionály propojovat s průkopníky technologický inovací. Cannes XR je pak platforma pro propagaci imerzivního umění a průmyslu a skládá se ze soutěže 12 imerzivních děl, distribučního trhu pro tento typ obsahu a závěrečné party. 

https://www.marchedufilm.com/programs/cannes-xr/

Pavilon ČR a SR
Počátky prezentace České republiky prostřednictvím Českého filmového centra na Mezinárodním filmovém festivalu a trhu v Cannes se datují do roku 2004, kdy se tři země (ČR, Slovensko a Polsko), právě vstupující do Evropské unie, rozhodly společně prezentovat na jednom z největších filmových trhů a festivalů na světě. Tak vznikla myšlenka společně prezentace české, polské a slovenské kinematografii a filmového průmyslu. Česko-polsko-slovenský pavilon o rozloze 75m2 a 75m2 terasy fungoval až do roku 2006. Na jeho sklonku se polská strana, nově zastoupená vzniklým Polským filmovým institutem, rozhodla pro samostatnou prezentaci. Od roku 2007 je pavilon česko-slovenský a má rozlohu 50m2 a 50m2 terasy. Organizátory pavilonu jsou České filmové centrum a Slovenský filmový ústav. Projekt v obou zemích podporuje ministerstvo kultury.

Vnitřek pavilonu je tvořen:
- pultíky jednotlivých zemí
- stojany a držáky na propagační materiály
- 8 plakátovacími plochami A1
- skříňkami
- křesílky
- barovým pultem se stoličkami, ledničkou a kávovarem
- zázemím 

ČFC v rámci pavilonu nabízí akreditovaným návštěvníkům tyto možnosti:
- využití prostor pavilonu jako zázemí na schůzky pro akreditované distributory, producenty, prodejce filmů, zástupce festivalů, novináře atd.
- přístup na internet
- základní občerstvení (káva, čaj, nealkoholické nápoje)
- možnost uvedení kontaktu CZ pavilonu jakožto kontaktního místa v Cannes (u akreditovaných na trh, kteří jsou uvedeni v tzv. Market - Guide)
- prostory na propagaci českých filmů, festivalů, filmových společnosti atd. formou letáků, brožur, plakátových ploch (Jelikož prostor je omezený, přednost mají vždy filmy v oficiálním programu festivalu (pokud jsou) a filmy promítané na filmovém trhu. Část plakátovacích ploch je také věnována oficiálním partnerům pavilonu.)
- přehled o účasti českých akreditovaných zástupců v Cannes
- účast na Welcome Drinku, který se tradičné koná první pátek festivalu. (Podmínkou je nahlášení své přítomnosti v Cannes emailem 2 týdny před festivalem).
Prostřednictvím ČFC lze také získat kontakty na zahraniční filmové instituce a společnosti, napojit se na film commission jiných zemí a tak podobně.

Činnost CFC v rámci trhu
- realizace pavilonu
- činnost během konání trhu (zodpovídání dotazů, poskytování informací, jednání s představiteli mezinárodního filmového prostředí apod.)
- doprovodný program / akce v pavilonu – neformální otevření pavilonu, tematická setkání, prezentace filmů v programu, např. koprodukční setkání, na kterém se potkávají producenti se zájmem o spolupráci v rámci daných regionů
- informování české odborné veřejnosti a poskytování konzultací českým profesionálům ohledně jejich účasti v Cannes – akreditace, ubytování, cesta, prezentační materiály, schůzky, projekce na trhu a jejich zajištění, práce s novináři, pomoc s uspořádáním akce
- propagace české účasti (filmy, akce, lidé) směrem k zahraničním profesionálům a novinářům 

Účast v Cannes

AKREDITACE 
Akreditace na FESTIVAL DE CANNES (16. - 27. 5. 2023)
Existuje několik druhů akreditací a ta pro filmové profesionály je zdarma, od roku 2022 ale festival podmiňuje účast zaplacením environmentálního poplatku 20 EUR kompenzujícím uhlíkovou stopu účastníka.
Akreditační centrum se nachází napravo od Palais des Festivals v na okraji přístavu v budově Gare Maritime. 
Více informací o akreditacích zde: http://www.festival-cannes.com/en/participer/accredit

Akreditace na filmový trh MARCHE DU FILM (16. - 24. 5. 2023)
- akreditace na trh tzv. MARKET BADGE, opravňující ke vstupu i na projekce filmů na filmovém trhu, na industry akce, s ročním předplatným na Cinando.com a s uvedením včetně uvedení v Market Guide.

Více na https://www.marchedufilm.com/accreditation/

Program festivalu
www.festival-cannes.com/en.html

Vstupy do kina
Na filmy v hlavní soutěži, promítané ve velkém sále Palais des Festivals jsou potřeba vstupenky, které se rezervují přes Internet (přístupové kódy má každý na své akreditaci). Vstupenky je potřeba vyzvednout osobně v Palais des Festivals. Pokud se projekce, na kterou máte vstupenku, nezúčastníte, organizátor Vám strhne body potřebné k rezervaci a tím zásadně omezí Váš další přístup ke vstupenkám. Pokud se projekce neplánujete zúčastnit, doporučujeme lístek vrátit. Při vstupu je třeba se prokázat i platnou akreditací.

Ostatní festivalové projekce jsou přístupné pouze s akreditací. Na trhové projekce se dostanete pouze s trhovou akreditací.
Na odpolední a večerní představení v hlavním sále je potřeba společenský oděv.

Festivalová a trhová akreditace Vás opravňuje ke vstupu i na projekce nezávislých sekcí mimo oficiální program Quinzaine des Réalisateurs, Semaine de la Critique a ACID. Vstup na projekce v letním kině na pláži je volný.

Cesta a ubytování
Cestu a ubytování si hradí každý účastník sám, tyto služby CFC nezajišťuje ani nezprostředkovává.

Více info zde:
http://www.festival-cannes.com/en/participer/guide​

Czech Film Center
oddělení Státního fondu kinematografie pro propagaci české kinematografie v zahraničí

Email: info@filmcenter.cz

 

Kontaktujte nás