Generační rozdíly a nevyřčené pravdy o vietnamské menšině

18 Únor 2025

Generační rozdíly a nevyřčené pravdy o vietnamské menšině

Generační rozdíly a nevyřčené pravdy o vietnamské menšině

m

Mezi filmaře, kteří se v posledních letech v Evropě zabývají tématem migrace a kulturní identity se řadí i začínající scenárista a režisér Dužan Duong. Ve svém celovečerním hraném debutu Letní škola 2001, v němž líčí vietnamskou diasporu v České republice, čerpá z osobních zkušeností, transgenerační optikou zkoumá průsečíky tradice a modernosti a zabývá se tématy identity, rodiny a problémy, kterým čelí přistěhovalecké komunity. Duongův projekt je prvním česko-vietnamským filmem a představuje tak v české kinematografii významný milník.

Martin Kudláč

Jedním z nejočekávanějších debutů nastupující generace českých filmařů je Letní škola 2001 Dužana Duonga. Duong, který se narodil v Hanoji a vyrostl v Česku, patří spolu s oceňovanou režisérkou a animátorkou Dianou Cam Van Nguyen k malé skupině tvůrců, kteří zviditelňují autentické vietnamsko-české hlasy v české kinematografii. Svůj první film natočil Duong ještě před přijetím na FAMU, filmovou školu však opustil už po prvním semestru. Ve své profesní kariéře se pohybuje na pomezí dvou směrů – jako režisér a kameraman natáčí reklamy v pražské produkční společnosti AZN kru a zároveň pokračuje v rozvíjení svých vlastních projektů.

Jako autor se Duong zaměřuje na témata identity, kulturní odlišnosti a zkušeností vietnamské menšiny v České republice. Poprvé na sebe upozornil v roce 2014 krátkým dokumentem Mat Goc (2014), který měl premiéru v soutěžní sekci Česká radost na MFDF Ji.hlava. Film se zabývá vnitřními konflikty generace tzv. banánových dětí – Vietnamců vyrůstajících v Česku, kteří se cítí kulturně „navenek žlutí, uvnitř bílí“.

V roce 2017 Duong natočil krátký hraný film Bo Hai (2017), v němž se mísí fikce s autobiografickými prvky. Zkoumá generační a kulturní napětí ve vietnamsko-české komunitě a vedle profesionálních herců se v něm objevují i členové Duongovy vlastní rodiny. Bo Hai měl premiéru na MFDF Ji.hlava, získal cenu za nejlepší režii na FAMUfestu a cenu za nejlepší krátký film na Finále Plzeň a MFF Cottbus. Film byl také nominován na Českého lva za nejlepší studentský film.

Ve svém celovečerním debutu Letní škola 2001 pokračuje Duong ve svém zkoumání vietnamsko-české reality. Vychází přitom ze svého dětství, které přežil v blízkosti rušného tržiště v západních Čechách a optikou malého chlapce zkoumá mezigenerační dynamiku, kulturní očekávání a problémy asimilace jedné z největších menšin v zemi.

Tři generace, jedna rodina

Duong napsal scénář k Letní škole 2001 společně s producentem Lukášem Kokešem a Janem Smutným, spoluautorem oceňovaného krátkého filmu Furiant (2015) Ondřeje Hudečka. Zatímco v předchozích filmech Duong označoval svůj žánr jako docufiction, jeho celovečerní debut má spíše autobiografický charakter a režisér jej nazývá autofikcí. Letní škola 2001 totiž kombinuje různé žánry, od rodinného dramatu přes komedii o dospívání až po „coming-out“ drama.

Příběh z přelomu tisíciletí, který se odehrává ve třech částech poblíž česko-německých hranic, zkoumá život vietnamsko-české rodiny, která se potýká s kulturní odlišností, generačním napětím a sociálním vyloučením. Film má strukturu podobnou filmu Rašómon – nabízí pohledy tří členů rodiny, Zunga, Tchaje a Kiena, jejichž prostřednictvím přibližuje prolínající se boje v semknuté komunitě přistěhovalců napříč třemi generacemi.

Zung je otcem sedmnáctiletého Kiena a desetiletého Taie. Po zabavení zboží rodinného podniku při razii se Zung zadluží u svého švagra Phonga a je nucen přijmout neetickou práci, který ho odcizuje jeho komunitě. Napjaté vztahy s manželkou Lan a dvěma syny ho uvrhnou do ještě větší izolace.

Druhá část filmu se přesouvá k Taiovi. Desetiletý hyperaktivní a zároveň studijně nadaný Tai se začíná cítit zanedbávaný, když do České republiky přijede jeho starší bratr Kien, který žil předchozích deset let s babičkou ve Vietnamu. Dopad bratrova návratu a rozkoly v rodině vidíme očima Taie.

Závěrečná část filmu se soustředí na Kiena, který se v nové zemi snaží znovu začlenit do své rodiny a komunity. Kienův pocit odcizení umocňuje nevyřešené trauma v rodině a jeho komplikovaný vztah s Viktorem, mentorem v letní škole, kterou oba chlapci navštěvují, aby měl Tai větší šanci dostat se na dobrou střední školu a Kien se lépe asimiloval v novém domově. Všechny tři pohledy spojuje matka Lan, jejíž tiché odhodlání a konečný zásah působí jako jednotící síla. 

Propojování kultur, rozdělování generací

Triadická struktura vyprávění umožňuje Duongovi poukázat na generační rozdíly ve vietnamské komunitě. Zung symbolizuje tradiční hodnoty a oběti, které přinesla první generace přistěhovalců, Kien ztělesňuje problémy integrace a sebepoznání a Tai, který vyrostl v České republice, představuje  novou generaci, rozkročenou mezi oběma kulturami.

Kienův příchod naruší křehkou rovnováhu rodiny. On sám čelí výzvě, jak se znovu sblížit s rodiči, které sotva zná, jak pochopit mladšího sourozence, který je pro něj v podstatě cizí, a jak se zorientovat ve společnosti, která na něj pohlíží stereotypní optikou. Vedle tématu vyloučení – nejen ze strany širší české společnosti, ale i v rámci samotné vietnamské komunity – se film zabývá i tématy, která jsou často považována za tabu – jako je queer identita.

Duongův důraz na autenticitu se odráží i v hereckém obsazení, v němž se mísí neprofesionální vietnamští herci, z nichž mnozí stojí před kamerou poprvé, a čeští profesionální herci. Valeria Borkovcová z AZN castingu hledala vietnamské herce prostřednictvím veřejného i online castingu. Mnozí z nich čerpali inspiraci pro své výkony z osobních zkušeností. Režisér filmu používá ve své práci s herci metodu, kterou nazývá „řízená improvizace“ – vybízí herce, aby v daných situacích reagovali přirozeně a scénářem se řídili jen volně. Producent Kokeš proto film označuje jako „participativní projekt“.

Boření kulturních stereotypů

Jedním z cílů filmu je vyvrátit některé české stereotypní představy o vietnamské komunitě. Jak tvrdí Duong, obraz Vietnamců v České republice je často exotizován nebo se omezuje na zjednodušené postavy prodavačů. Letní škola 2001 se snaží ztvárnit mnohostrannost, vyzdvihnout individualitu postav a rozmanitost uvnitř komunity. Českým i zahraničním divákům film nabízí pohled do života jejich vietnamských sousedů, neboť vietnamské komunity jsou kromě České republiky hojně přítomny i v dalších zemích. Zároveň film nastavuje vietnamské komunitě zrcadlo a vybízí k introspekci a dialogu o tématech, o kterých se často nemluví.

Letní školu 2001 nasnímal kameraman Adam Mach, který tradičně spolupracuje s režisérem Michalem Blaškem, byl i hlavním kameramanem jeho oceňovaného debutu Oběť (2022), podílel se na minisérii Podezření (2022) a Duongově filmu Bo Hai. Mach klade důraz na přirozené světlo a stín, čímž vytváří autentický a neokázalý vizuální styl, a pro dynamickou akci používá ruční kameru. V souladu s tímto přístupem používá produkce minimalistické světelné vybavení, včetně velkých zrcadel, reflexních ploch a energeticky úsporných LED zdrojů. Letní škola 2001 byla natočena ve formátu 3:2, běžně používaném ve statické fotografii, a producent Lukáš Kokeš poznamenává, že film má „asijskou vizuální atmosféru“, evokující raná díla Wong Kar-waie.

Digitální VFX a CGI jsou použity selektivně, k pozvednutí vizuálního vyprávění, aniž by přebíjely dobovou estetiku filmu. Duongův tvůrčí tým tvořili střihači Jakub Jelínek (BANGER.) a Jakub Podmanický (Manželé Stodolovi), hudební skladatel Jonatán Pjoni Pastirčák (Mord), kostymérky a maskérky Veronika Varcholová a Denisa Bontempo, scénograf Marek František Špitálsky (Electra) a zvukaři Petr Kolev (Jednotka intenzivního života) a Adam Bláha (Kdyby radši hořelo, Bo Hai).

Překračování hranic

Hlavní natáčení Letní školy 2001 probíhalo v České republice v létě 2023, poslední fáze pak v prosinci 2023 ve Vietnamu. V současné době se pracuje na konečných úpravách v postprodukci, po nichž bude následovat mix zvuku a color grading. Film bude dokončen v únoru 2025. 

Projekt produkuje Lukáš Kokeš z české společnosti nutprodukce spolu s Duongovou společností AZN kru a Jakubem Viktorínem ze slovenské společnosti nutprodukcia, koproducentem je Česká televize. Světová premiéra na mezinárodním festivalovém okruhu se očekává v létě 2025, následovat bude domácí uvedení v kinech a později televizní vysílání. Producenti budou mezitím zajišťovat smlouvy s globálními VoD platformami. 

V současné době producenti jednají s mezinárodními sales agenty. Vzhledem k tomu, že velká část dialogů filmu je ve vietnamštině a že Vietnamci jsou jednou z největších komunit migrantů v mnoha zemích, očekávají, že Letní škola 2001 bude mít velký mezinárodní potenciál.

Czech Film Center
oddělení Státního fondu audiovize pro propagaci české audiovizuální tvorby v zahraničí

Email: info@filmcenter.cz

 

Kontaktujte nás