29 Srpen 2018
Román slavného amerického spisovatele Philipa Rotha (1933–2018) se odehrává v komunistickém Československu 70. let a vychází ze skutečných autorových zážitků. Roth navštěvoval Prahu po Sovětské okupaci 1968, aby pomáhal zakázaným Československým spisovatelům. „Cítím odpovědnost natočit film tak, aby z něj mohl mít pan Roth radost,“ říká režisérka Irena Pavlásková. Česko-slovensko-kanadský koprodukční projekt, který vzniká v mezinárodním obsazení a natáčet se bude v angličtině, se představí na pátém ročníku koprodukčního trhu Venice Gap-Financing Market konaném při filmovém festivalu v Benátkách.
Příběh knihy a filmu zachycuje cestu známého a úspěšného amerického spisovatele Nathana Zuckermana do Prahy v roce 1976. V Praze hodlá Zuckerman kromě pomoci spisovatelům také zachránit unikátní sbírku uměleckých povídek napsaných v jidiš, které chce propašovat přes hranice. Navzdory politickému útlaku byl společenský život v tehdejší Praze velmi čilý, plný zábavy a otevřených vztahů. Čím větší byl tlak režimu, tím více se lidé odebírali do svých soukromých intimních světů...
„Na filmu Pražské orgie s režisérkou Irenou Pavláskovou spolupracuji již čtvrtým rokem a považujeme za velkou čest, že jsme získali práva od takové literární veličiny jako je Philip Roth,“ říká producent filmu Viktor Schwarcz. „Nejprve jsme film vyvíjeli společně a soustředili se na financování z ČR. V roce 2016 se k nám přidal mladý producent Michal Kráčmer, který se více soustředí na zahraniční spolupráci. Michal Kráčmer pak film prezentoval loni v rámci prestižního evropsko-severoamerického programu Trans Atlantic Partners v Berlíně a pak v Torontu a Halifaxu v Kanadě. V Benátkách teď budeme film prezentovat naposledy před natáčením. Primárně tu chceme otestovat evropský trh, protože zatím jsme projekt prezentovali hlavně v severní Americe. I díky mezinárodnímu obsazení a natáčení v angličtině věříme, že se nám podaří oslovit distributory z velkých evropských teritorií. Rádi bychom také finišovali jednání se světovými sales agenty.
Film byl podpořen Státním fondem kinematografie, a to i díky podpoře fondu Kreativní Evropa – Media. Aktuálně je film česko-slovensko-kanadská koprodukce, kde za Slovensko film koprodukuje společnost Arina a za Kanadu společnost Timshell Pictures z Toronta. „Kanadské partnery jsme získali, poté, co Michal Kráčmer reprezentoval náš projekt na festivalu v Torontu a koprodukčním fóru v Halifaxu,“ říká Schwarcz a dodává, že dofinancování stále probíhá. Rozpočet projektu je stanovený na 1,7 milionů eur.
Kdy vás poprvé napadlo, že byste chtěla adaptovat Pražské orgie?
Hned po prvním přečtení knihy, někdy před šesti lety, jsem si řekla – jak skvělé! Chytrý, originální, složitý, a přitom pochopitelný příběh. Provokativní, smutný a přitom zábavný. Obdivovala jsem, jak Philip Roth pochopil naši realitu tehdejších let a jak se do ní dokázal ponořit. Fascinovala mě hlavní ženská hrdinka, zcela nepodobná většině ženských postav, a přitom tolik živoucí. Láká mě zobrazit její barvitost, nekonvenčnost, její zoufalý vnitřní vzdor a to, že odráží tu tíhu a také i zkaženost celé doby.
Je podle vás téma knihy důležité zejména v současné době? Čím bude podle vás zajímavé pro diváky? Cílíte také na zahraniční publikum?
Příběh se odehrává v Československu v roce 1976 v době utužení totalitního režimu po sovětské okupaci. Lidé upadají do rezignace a každý se vypořádává s tlakem režimu po svém. Část lidí se uzavírá do sebe, část se – byť s nechutí – přizpůsobuje, část kolaboruje, jen hrstka vzdoruje. I když jde o dobový film, jeho témata jsou stále aktuální – jak se člověk chová pod tlakem mocných. Kde se bere síla k protestu v jedněch a ochota sklonit hlavy v druhých? Kolik a jak dlouho si toho máme nechat líbit? Jak se vypořádat s agresivitou mocných? Atraktivní pro diváky myslím bude hlavní dějová linie, kterou je vztah mezi americkým spisovatelem Zuckermanem a českou rebelkou. Vzájemná přitažlivost však zůstane nenaplněna, na to je Olga příliš nebezpečným a nezvladatelným živlem.
Natáčení má dle našich informací začít v srpnu?.. Jak dlouhé natáčení plánujete, a v jakých lokacích?
Začínáme natáčet koncem srpna a pokračujeme do poloviny října. Hlavní natáčení se odehrává v Praze. Koncem října bychom měli mít zhruba tři natáčecí dny v Kanadě.
Jaké bude vaše režijní pojetí snímku? Upřednostníte nějaké linie příběhu? Jaké téma je pro vás stěžejní?
Velmi se držím knihy. Jen jsem přetvářela příběh více do filmové podoby – například scény, kde se v knize jen mluví, jsem ukázala v ději, dlouhé povídání u stolu jsem rozdělila do více obrazů a prostředí. Jelikož samotná knižní předloha je dosti útlá, tak ve scénáři pár scén přibylo. Oproti knize jsem zdůraznila skutečnost, že hlavní hrdina pomáhá a podporuje české zakázané spisovatele, což zcela odpovídá realitě, kdy Philip Roth organizoval v USA pomoc perzekvovaným českým literátům. Stěžejními tématy jsou zobrazení společnosti, kterou uvrhla komunistická moc do marasmu a morálního pokřivení, je to zobrazení lidí, kteří se snaží uchránit si alespoň vnitřní svobodu – a někdy to dělají dosti bizarním způsobem. Dále je to v mých očích strhující duel mezi Zuckermanem a Olgou. Film ale nebude laděn temně, nebude tonout v beznaději. Bude vyprávět o závažných věcech, ale napínavě, se smyslem pro životní paradoxy.
Jaké bylo vaše setkání s Philipem Rothem, který bohužel hotový film už neuvidí? Měl nějaké poznámky k připravovanému filmu?
Je to velmi smutné, že Philip Roth odešel... Byli jsme domluveni, že přijede do Prahy na premiéru. Chtěli jsme mu tady připravit krásné uvítání, a ještě jednou mu hluboce poděkovat za jeho pomoc Čechám. Setkání s panem Rothem bylo pro mě ohromným zážitkem. Došlo k němu tak, že jsem se rozhodla panu Rothovi napsat a požádat jej o práva k jeho knize. Pan Roth si vyžádal ke shlédnutí moje filmy a explikaci, jak příběh vidím a jak bych ho chtěla točit. A pak jsem od něj dostala pozvání k osobnímu setkání v jeho domě v Connecticutu. Byl to pro mě celoživotní zážitek a skutečnost, že mi pan Roth práva poskytl, zase velmi zavazující úspěch. Pan Roth byl neobyčejně charismatický, s jakýmsi zvláštním vnitřním tajemstvím a současně byl úplně bezprostřední a velmi lidský. Byli jsme u něj přes tři hodiny, chtěl znát moji motivaci, můj pohled na příběh a na postavy, vyprávěla jsem mu také něco o sobě a o příbězích mojí rodiny, což ho zajímalo. Teď mám dvojnásobnou odpovědnost natočit film tak, aby z něj mohl mít pan Roth radost.