23 Březen 2023
Začínající domácí profesionálové si budují kariéru v proměnlivém prostředí rostoucího odvětví. Nová generace překypuje nápady, ambicemi a vynalézavostí a hladce proplouvá širokou škálou žánrů, stylů a médií.
Martin Kudláč pro CZECH FILM / Spring 2023
Tomáš Klein: asambláž ve stylu magického realismu
Jedním z nastupujících českých filmařů mladé generace je Tomáš Klein. Po několika studentských filmech dosáhl prvního mezinárodního úspěchu filmem Retriever (2014), který spolurežíroval s Tomášem Mertou. Tento krátký film o rozvedeném muži, který ukradne synovi psa, aby si zachoval poslední vzpomínku na šťastnou rodinu, byl v roce 2015 uveden v Cannes, v sekci Cinéfondation.
Klein byl také asistentem režie na filmu Vlk z Královských Vinohrad (2016), experimentálního autobiografického snímku československého režiséra nové vlny Jana Němce. Když Němec ještě před dotočením projektu zemřel, převzal režijní otěže Klein a dokončil projekt podle Němcovy vize. Film byl uveden v hlavní soutěži MFF Karlovy Vary, kde získal Zvláštní cenu poroty, a byl vybrán také do programu MFF Rotterdam.
V současné době Klein dokončuje svůj celovečerní sólový debut Citlivý člověk, dějově bohatou road movie o dospívání, natočenou podle stejnojmenného oceňovaného románu básníka a prozaika Jáchyma Topola, který je dnes považován za největšího žijícího českého spisovatele. Román, který byl přeložen do třinácti jazyků a další dva překlady se připravují, rozvíjí témata stárnutí, sebevraždy, lásky a rodičovství. I když režisér do příběhu vetkl i autobiografické prvky, Citlivý člověk se zabývá podobnou tematikou, jakou představil už ve svém filmu Retriever.
Kleinovy filmy, silně ovlivněné Carlosem Reygadasem a Apichatpongem Weerasethakulem, jsou prodchnuty magickým realismem a vyznačují se žánrovou hybridností. Navzdory základnímu rámovaní příběhu o dospívání přechází Citlivý člověk do žánru rodinného filmu, thrilleru i sociálního dramatu s občasnými pohádkovými momenty. Podobně jako v případě románu Cormaca McCarthyho Cesta, je Kleinův celovečerní debut příběhem otce a syna, kteří se s ponurým humorem vypořádávají s absurdními situacemi – v tomto případě však bez postapokalyptických kulis.
Klein se plánuje věnovat střihu Topolovy adaptace do konce ledna, na jaře chce dokončit postprodukci a doladit finální střih, aby byl film připraven na premiéru v létě 2023. Film vzniká v produkční společnosti MasterFilm a zatím nemá sales agenta.
Klein prozradil, že nejraději pracuje v týmu. Do jeho nejužšího okruhu spolupracovníků patří jeho manželka Soňa Jelínková a dlouholetý kolega Merta. Jelínková byla střihačkou Retrievera a stejnou funkci má i na filmu Citlivý člověk.
Klein, Merta a Jelínková jsou členy společnosti Guru Film – značky, která zastřešuje jejich společnou uměleckou vizi. Práce na projektech skupiny Guru Film se účastní i dramaturgyně Barbora Námerová, která úzce spolupracuje i s režisérkou Terezou Nvotovou (Špína, Světlonoc).
Současně s přípravou Citlivého člověka pracuje Klein na několika dalších projektech a brzy spojí své síly s Tomášem Mertou při tvorbě intimního portrétu Mertova otce Jana. Jan Merta, významný český malíř 80. let, je známý především svými malbami ve stylu naivního mysticismu. Tento dokumentární projekt Jan Merta – Modrý lišák, pojmenovaný podle malířovy přezdívky, bude koncipován jako filmový dialog mezi otcem a synem. Tvůrci plánují použít časosběrné postupy a dokumentární rekonstrukci ztvárněnou postupy hraného filmu. Klein ve filmu cituje z intuitivní tragikomedie Jana P. Matuszyńského Poslední rodina. Dokument by měl být dokončen do dvou let.
Kleinovo dokumentární angažmá však Modrým lišákem nekončí. Zahrnuje také práci kameramana – je například autorem širokých záběrů Antarktidy pro kritikou oceňovaný experimentální dokumentární film FREM režisérky Viery Čákanyové. Záběry, které Klein natočil, byly použity i v dalším filmu Čákanyové, Bílá na bílé.
Guru Film nyní spolupracuje také s Tomášem Husárem, kameramanem Citlivého člověka na jeho celovečerním dokumentu o klinických experimentech s psychedelickými látkami v České republice s názvem Smrt nanečisto. Základem projektu bude časosběrná metoda, přičemž vize účastníků experimentů budou rekonstruovány pomocí technik hraného filmu.
Kromě toho pracuje Klein i pro Českou televizi na dokumentárních projektech – cyklu Péče o duši o duševních nemocech, a také na hodinovém dokumentu Pátý stupeň o lidech s těžkým zdravotním postižením.
Jako nezávislý filmař spolupracuje Klein s pražskou společností MasterFilm, která stojí za filmy Citlivý člověk a Vlk z Královských Vihohrad, a paralelně se věnuje také televizní tvorbě. Pod vedením producenta Radovana Síbrta z PINKu pracuje na dokumentárních projektech, zejména na domácích verzích zahraničních prime-timových formátů, jako MasterChef, Trosečník, One Born Every Minute a Souboj na talíři.
Vzhledem k vysoké poptávce po kriminálkách podle skutečných případů na českém trhu byl Klein také pověřen vývojem kriminálního seriálu pro domácí streamovací společnost a v současné době připravuje seriál s Barborou Námerovou.
Ondřej Hudeček: Furiantská žánrová mnohotvárnost
Scénárista a režisér Ondřej Hudeček, absolvent FAMU, je dalším pozoruhodným mladým talentem českého filmu. Je známý svým vtipným tvrzením, že nejcennějším vzděláním, kterého se mu kdy dostalo, bylo sledování repríz South Parku. Po několika krátkých studentských filmech přinesl Hudečkovi průlom v kariéře jeho krátkometrážní film Furiant inspirován životem Ladislava Stroupežnického, spisovatele z 19. století.
Furianta kdosi jednou popsal jako černou komedii „z masa a krve“. Tento krátký film je ukázkou Hudečkovy vášně pro film a jeho touhy bavit bez jakýchkoli kompromisů, pokud jde o uměleckou vizi nebo téma. Šestadvacetiminutová poloironická a vysoce stylizovaná životopisná queer romance získala v roce 2016 Zvláštní cenu poroty za nejlepší režii na festivalu v Sundance a má za sebou kolečko na mezinárodním festivalovém okruhu.
Tento úspěch otevřel Hudečkovi dveře filmového průmyslu, mimo jiné i na americké půdě, a získal díky němu i zakázku na režii projektu televizního kanálu Olympic Channel – Pásky z Nagana, dokumentárního filmu o českém vítězství v ledním hokeji na zimních olympijských hrách v Naganu v roce 1998. Dokument spojuje dosud neviděné záběry s archivy rozhovorů s nejlepšími světovými hokejisty. Jako americký dokument o vítězství, na které je Česko tak hrdé, vzbudil velký ohlas u domácí kritiky a vynesl režisérovi Cenu české filmové kritiky v kategorii Mimo kino, určené odvážným audiovizuálním počinům.
Hudeček odmítl nabídky na další projekty sportovních dokumentů, které dostával po obrovském úspěchu Pásek z Nagana, a začal se soustředit výhradně na svůj připravovaný celovečerní hraný debut nazvaný Poberta. Tato maloměstská krimi komedie se točí kolem vůdce gangu drobných zlodějíčků, který se po propuštění z vězení zapojí do série zinscenovaných loupeží. V důsledku pandemie COVIDu-19 se to, co je obvykle považováno za kriminální činnost, změní v podivnou misi na záchranu malých podniků před bankrotem.
Projekt je v současné době ve fázi financování, zatímco scenárista a režisér dále pilují scénář. Hudeček ve Furiantovi na malém prostoru prokázal své nadání pro ohýbání žánrů i formální vytříbenost. Tyto autorovy super-schopnosti, spolu s jeho bizarním, černým smyslem pro humor, se budou moci naplno uplatnit v jeho celovečerním debutu. Na projektu s Hudečkem spolupracuje Jan Smutný, spoluautor Furianta, a producent Tomáš Hrubý z progresivní české společnosti nutprodukce.
Režisér má podle svých slov v připravovaném filmu Poberta v plánu používat jednoduchý filmový jazyk, využívající širokoúhlé záběry a dynamické scény připomínající Dannyho parťáky nebo Loganovi parťáky. Dodává, že celková atmosféra bude ironickou verzí hollywoodského vyprávění. Vedle typických atributů kriminálního žánru, plánuje Hudeček používat i westernovou stylizaci, kterou vzdává hold filmům Fargo a Zbytečná krutost bratří Coenů. Celkově můžeme očekávat film překypující černým humorem, absurdními dějovými zvraty a podivínskými postavami.
Hlavní natáčení začne v září 2023 a postprodukce je plánována na celý rok 2024. Hudečkova celovečerní prvotina by měla mít premiéru na mezinárodních festivalech v roce 2025. Poberta zatím vzniká v koprodukci dvou zemí – se slovenskou sesterskou společností nutprodukcia. Producenti jednají také s Českou televizí jako dalším potenciálním partnerem. Projekt podpořil Státní fond kinematografie.
Hudeček v současné době vyvíjí všechny své projekty pod hlavičkou nutprodukce. Jedním z nich, který právě klíčí v jeho dílně, je Bohemian Rhapsody, celovečerní spin-off a pokračování filmu Furiant. Příběh zastihuje Ladislava Stroupežnického uprostřed života, kdy ho začínají pronásledovat stíny minulosti a kdy spisovatelova přirozenost naráží na středověké myšlení svého národa. Spoluscenárista Jan Smutný označil tento ambiciózní a rozsáhlý projekt za variaci na faustovské téma, Hudeček za „utopický sen o dystopické společnosti“ a Hrubý ho, navzdory historickému zasazení, nazývá postmoderním thrillerem.
Hudeček dále připravuje komorní mysteriózní drama Fork Ridge o vině, trestu a rodičovské zodpovědnosti. Projekt, který vyvíjí nutprodukce, se odehrává ve Skalistých horách, a proto se, kvůli omezením spojeným s pandemií, zdržel. Režisér nyní pracuje na konečné verzi scénáře a společně s producenty plánuje průzkum lokací v Severní Americe. Koprodukční partnery producenti hledají v USA a Kanadě.
Hudeček má v šuplíku ještě několik dalších scénářů. Jedním z nich je pilotní film k minisérii Neviditelný podle stejnojmenného románu Jaroslava Havlíčka z roku 1937. V centru příběhu je muž trpící duševní chorobou, který si myslí, že je neviditelný, a nutí celou svou rodinu, aby jeho blud akceptovala. Avšak nový přírůstek do rodiny, zeť Petr, se odmítne smířit s obskurní situací a naruší tím domácí klid.
Mladý režisér je podle svých slov otevřen další práci na zakázku, jako tomu bylo u filmu Pásky z Nagana, pokud ho však zaujme scénář takového projektu. Kromě psaní scénářů a režírování se Hudeček příležitostně věnuje i střihu trailerů. Je také součástí rodinného videoherního ministudia Superdeep Borehole, která vytvořila videohru Rats in a Cage, satiru na práci v korporacích, a plánuje svou produkci pro herní průmysl rozšířit.