Dynamický rozmach Frame Films

05 Únor 2024

Film Industry

Dynamický rozmach Frame Films

Film Industry

Dynamický rozmach Frame Films

Společnost Frame Films, kterou v roce 2013 založila producentka Jitka Kotrlová, se rychle prosadila na mezinárodní filmové scéně. Společnost pojmenovaná po novozélandské básnířce Janet Frame se zaměřuje na autorské projekty a její tvorba se vyznačuje „glokálním“ přístupem – vybírá si témata, která mají často kořeny v místním kontextu, ale rezonují globálně. Toto specifikum, které Jitka Kotrlová považuje za základní rys společnosti, je oceňováno předními mezinárodními filmovými festivaly. Filmy společnosti Frame Films mají často premiéru na prestižních festivalech, jako jsou Visions du Réel, Hot Docs, Sheffield DocFest, MFF Benátky nebo MFF Karlovy Vary.

Kromě zakladatelky společnosti působí ve Frame Films další dvě producentky, Zuzana Kučerová a Hana Blaha Šilarová, které navázaly silné a trvalé partnerství s filmaři z nejbližšího zájmového okruhu  společnosti. Étos Frame Films, v němž zásadní roli hraje týmová práce uvnitř tvůrčí komunity, se plně uplatňuje v rámci vývoje a výroby filmů společnosti. 

Kreativní vazby

S Tomášem Elšíkem zahájila Jitka Kotrlová spolupráci produkcí jeho středometrážního dokumentu Dementova zpráva (2013). Tento intimní příběh, odehrávající se v Sao Paulu, přispěl k dopadení vrahů nejlepšího přítele hlavního hrdiny a stal se začátkem plodné spolupráce mezi režisérem a producentkou. Jejich dalším společným počinem byl Elšíkův první celovečerní dokument Central Bus Station (2018) o hlavním autobusovém nádraží v Tel Avivu, které ve filmu funguje jako metafora pro identitu Izraele. Film měl premiéru na festivalu Sheffield DocFest a následně ho ve svém programu uvedlo přes 20 festivalů. Kotrlová a Elšík v současné době pracují na dokumentu s environmentálním tématem Ent (2025), který vychází z filozofického předpokladu, že člověk je součástí komplexního environmentálního systému, nikoli jeho ústředním prvkem. Producentka hledá pro projekt televizní předprodeje a sales agenta.

Dalším dlouhodobým partnerstvím společnosti je spolupráce s režisérem Martinem Pávem. Po sérii krátkých filmů společnost podpořila Pávův ambiciózní celovečerní dokumentární debut Kibera: Příběh slumu (2018), který podrobně zaznamenává život v největším nairobském slumu a poukazuje na nezlomnost jeho obyvatel navzdory těžkým podmínkám. Pávův další projekt, Vlci na hranicích (2020), zkoumá ekologické a sociální dopady návratu vlků do českých zemí a pokouší se najít rovnováhu mezi zastánci ochrany přírody a zájmy místní komunity. V současné době Frame Films spolupracuje na Pávově nejnovějším projektu, Glowing, natáčeném v Keni, Indii a Jižní Koreji, který se zabývá globálním fenoménem bělení kůže.

Frame Films také aktivně spolupracuje se zahraničními partnery a zapojuje se do zajímavých projektů nad rámec vlastních iniciativ. Společnost se například podílela na polodokumentárním filmu Andrana Abramjana Budovatelé říše (2018), v němž se mísí realita a fikce, a který se zaměřuje na pravicový populismus a kritické zhodnocení současných ideologií. Společnost také koprodukovala dánsko-americko-český film Matta Sarneckého Kuciak: Vražda novináře (2022), který vznikl ve spolupráci s organizacemi Organized Crime, Corruption Reporting Project a Final Cut for Real. Dokument se zabývá vraždou slovenského novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenky Martiny Kušnírové a poukazuje na politickou korupci a její důsledky. Ještě předtím Frame Films koprodukoval snímek Skutok sa stal (2019) Barbory Berezňákové, který kriticky zkoumá slovenskou politickou scénu 90. let 20. století, a spolupracoval s litevskou společností Mistrus Media na dokumentu Homo Sovieticus (2020) Iva Briedise, který se zabývá otázkou, zda se totalitní způsob uvažování omezuje na určité geografické hranice.

Exploze rozmanitosti 

Společnost Frame Films se připravuje na významný rok 2024, kdy se řada projektů dostane do různých fází výroby a distribuce. Do distribuce budou uvedeny tři projekty: Dakar Sistaz, Jungle/Placht a Jsi mé světlo.

Dokumentární film Dakar Sistaz režiséra Jana Těšitele je o mladých sestrách Aliyyah a Yasmeen Kolocových, které se proslavily ve světě automobilových závodů a získaly mnoho příznivců na sociálních sítích. Film sleduje jejich kariéru, cestu na prestižní dakarský závod a jeho dopad na jejich osobní i profesní život. Frame Films aktivně hledá distribuční partnery pro film i spin-off seriál. 

Alice Růžičková se ve filmu Džungle Placht vrací k životu Otto Plachta dvě desetiletí po svém prvním dokumentu o tomto českého malíři a nabízí zamyšlení nad proměnami jeho života a umění. Krátký 2D animovaný dokument Hany Stehlíkové Jsi mé světlo se zase zabývá citlivým tématem poporodní deprese. Společnost Frame Films rozšiřuje také své animační portfolio. Pracuje na třech krátkých animovaných filmech: Glass Elephant, Machine Mountains a Čemodan (2025).

Souběžně s těmito distribučními aktivitami zahajuje Kotrlová v roce 2024 výrobu několika projektů. Druhý celovečerní film Kristiny (Nedvědové) Elšíkové Bouřliváci (2027) – příběh o dospívání odehrávající se na pozadí suchem sužovaného léta – začne vznikat ve spolupráci s Polskem a Německem. Projekt, který již získal podporu Státního fondu kinematografie, navazuje na debut Elšíkové Sněží! (2019) o mezigeneračních vztazích a rodinné dynamice v prostředí českého venkova. 

Do fáze výroby se dostává projekt Pohodlné století Jaroslava Kratochvíla, který se vrací k interiérům slavného architekta Adolfa Loose v Plzni. Film kombinuje dokumentární a výtvarné techniky včetně videomappingu a zasazuje tak významné historické dědictví do nového kontextu.

Frame Films také jedná s Českou televizí o webovém seriálu Freak o výzvách mateřství, který napsala a režíruje Klára Vlasáková. Společnost, v souladu ve svým zaměřením na žánrovou rozmanitost a inovativní filmovou tvorbu, dokončuje také krátký experimentální počin Andrana Abramjana Three Economic Units, který kombinuje animovaný a hraný film s využitím technologie Kinect. Tento projekt navazuje na předchozí experimentální počin společnosti Frame Films, 3D počítačové animace Tmání (2022) v režii Ondřeje Moravce, který je považován za první český VR film. Film rozvíjí téma deprese a mechanismů jejího zvládání a vyniká unikátním přístupem k vyprávění, které využívá imerzivní VR technologie.

Czech Film Center
oddělení Státního fondu kinematografie pro propagaci české kinematografie v zahraničí

Email: info@filmcenter.cz

 

Kontaktujte nás