Czech Film Springboard 2024 – druhá část: Striptérky, proroci a rodinné spory

06 Září 2024

Film Industry

Czech Film Springboard 2024 – druhá část: Striptérky, proroci a rodinné spory

Film Industry

Czech Film Springboard 2024 – druhá část: Striptérky, proroci a rodinné spory

c

Czech Film Springboard i nadále naplňuje svou misi – zviditelňovat novou českou kinematografii. V letošním ročníku se představí projekty zkušených filmařů i začínajících talentů, které rozvíjejí témata mužské identity, spirituality v digitální éře a rodinné dynamiky s nádechem absurdity. Program Czech Film Springboard pořádaný Czech Film Center ve spolupráci s festivalem Finále Plzeň už od svého zrodu v roce 2016 nabízí filmařům platformu, kde mohou představit svá díla různorodé skupině profesionálů z mezinárodního filmového průmyslu, získat důležitou zpětnou vazbu a navázat cenné kontakty.

Martin Kudláč

Tři projekty, které zde představujeme, rozvíjejí témata mužské identity, spirituality v digitální éře a rodinné dynamiky s lehkým nádechem absurdity. Mezi vybranými tvůrci jsou dva zkušení režiséři a jeden začínající talent. Nový objev, Terézia Halamová pro svůj první celovečerní film na téma mužství a identity zvolila žánr road movie. Pro stejný žánr se rozhodl i Jan Foukal, který na Czech Film Springboard v roce 2022 prezentoval filmový milostný příběh Marťanské lodě. A Adam Koloman Rybanský po svém úspěšném debutu Kdyby radši hořelo z roku 2022 směřuje k očekávanému druhému celovečernímu filmu.

Odhalená mužskost

Absolventka FAMU, původem Slovenka, Terézia Halamová chystá svůj celovečerní debut Hodina mezi psem a vlkem. Road movie odehrávající se ve světě mužských striptérů rozvíjí témata identity, osamělosti a hledání vlastní hodnoty. Halamová má za sebou několik krátkých filmů, ve kterých se zaměřuje na dospívání a intimitu. Jeden z nich, Zazpívej z roku 2020, získal cenu New Europe Talent Award, cenu za nejlepší kameru na festivalu Zubroffka a cenu poroty na mezinárodním festivalu Kinoproba.

Projekt Hodina mezi psem a vlkem, který byl ve výběru KVIFF Talents 2022, zůstává věrný režisérčiným oblíbeným motivům a zároveň přináší nový pohled na mužství – z ženského úhlu pohledu. Halamová si klade za cíl vyvolat diskusi o současných podobách mužství, vývoji genderových rolí a roli mužů ve společnosti. 

Film je příběhem 25letého striptéra Ruda, který chce uniknout všednímu způsobu života a připojí se k turné mužských striptérů po střední a východní Evropě. Jejich cesta, lemovaná nočními kluby, křesťanským kýčem, potem, drogami a krví, klade vedle sebe lesk nočních vystoupení s drsnou realitou maloměstského života. Rudo, hnaný touhou po neustálém obdivu a lásce, vnímá život na cestách jako osvobození od zodpovědnosti a možnost znovuobjevit sám sebe. V průběhu turné se mu však – s přispěním drog a impulzivních rozhodnutí – jeho zidealizovaný svět začíná hroutit.  

„Teréziino dílo se vyznačuje citlivostí a originalitou. Její krátké filmy představují autentické postavy a poukazují na její lyrický talent,“ uvedla producentka Natália Pavlove, která produkovala i oceněný krátký film Vinland a česko-libanonsko-katarský koprodukční film Mořská sůl. „Je pozoruhodné, že i ve svém celovečerním debutu, v němž se zaměřuje na mužské striptéry, projevuje stejnou citlivost – zkoumá témata zranitelnosti, osamělosti a marnosti v hypermaskulinním prostředí,“ dodává producentka ze společnosti Other Stories.

Hlavní natáčení filmu Hodina mezi psem a vlkem je předběžně naplánováno na srpen až září 2025, světová premiéra se očekává v květnu 2026. K české produkci Other Stories se připojil slovenský koproducent guča films a producentka jedná s potenciálním francouzským partnerem. Stále však hledá další partnery z Polska, neboť turné, zobrazené ve filmu, vede přes Slovensko, Českou republiku a Polsko.

Ve filmu Hodina mezi psem a vlkem využívá Halamová svých zkušeností s neprofesionálními herci a skutečnými tanečníky k vytvoření autentického příběhu. V jejím stylu se mísí sociální realismus a poetická obraznost, ovlivněná filmem Michala Marczaka Probdělé noci s minimalistickou kamerou a neviditelným střihem, navozujícím snový pocit ztracenosti. Vizuální a koncepční inspiraci Halamová čerpá také z filmů Victoria Sebastiana Schippera a Americká jízda Andrey Arnold.

Virální mesiáš

Na Czech Film Springboard se letos vrací režisér Jan Foukal, který se programu zúčastnil již v roce 2022 se svým milostným příběhem Marťanské lodě. Film byl později uveden na MFF Karlovy Vary. Foukalův nejnovější projekt Exit Santiago je duchovní road komedií. Nový počin navazuje na spolupráci s produkční společností FILM KOLEKTIV, která produkovala i jeho Marťanské lodě, pandemickou doku-komedii Sami doma a celovečerní debut Amerika.

Exit Santiago, jehož autory jsou Jan Foukal a Tomáš Bojar, zkoumá spiritualitu, vliv sociálních médií a vnímání sebe sama optikou neúmyslného proroka. Příběh se rozvíjí kolem pětadvacetiletého Johana, který po příjezdu na pouť do Santiaga de Compostela zjistí, že nemá zavazadla, telefon ani pořádné boty. Navzdory těmto komplikacím se bezstarostně vydává na cestu, během které potkává různé poutníky. Jednou z nich je i nešťastná Němka Dana nebo dvě mladé Italky posedlé sociálními sítěmi. Během cesty se kolem Johana udá řada zázračných jevů, které vedou ostatní poutníky k přesvědčení, že je prorok. Jeho nově nabytá sláva se rychle šíří internetem, Johan k ní však zůstává lhostejný a snaží se nežádoucí pozornosti uniknout.

Režisér si podle svých slov filmem Exit Santiago klade otázku, jak by dnešní společnost, která má tendenci odmítat nadpřirozeno ve prospěch racionálních vysvětlení, reagovala na zázrak. Scénář otevírá prostor pro zkoumání hlubších témat víry a skepse. Předobrazem hlavního hrdiny Johana je biblický prorok Jonáš, který si není vědom svých údajných zázračných schopností a snaží se smířit s rolí, která mu byla vnucena. Film zkoumá vytváření novodobých mesiášů prostřednictvím sociálních médií, kde společenské potřeby a vjemy formují jedince do podoby hrdinů či proroků, a to často bez jejich souhlasu. Johanova cesta odráží paradox hledání autenticity ve světě, který je posedlý validací všeho přes internet. 

Producentka společnosti FILM KOLEKTIV Silvie Michajlová prozradila, že produkce zkoumá možnosti partnerství se Španělskem, Německem nebo Polskem. Film se bude totiž natáčet ve Španělsku s mezinárodním obsazením, takže půjde o evropskou koprodukci. Postavy v současné verzi scénáře pocházejí z Francie, Německa, Belgie a Itálie. Michajlová dodala, že také hledají sales agenta, další financování a festivalové příležitosti. Vývoj by měl skončit v roce 2025, produkce je plánována na září až říjen téhož roku. Postprodukční práce mají pokračovat až do léta 2026, přičemž finální střih by měl být dokončen v březnu 2026. Světová premiéra se tudíž předpokládá v září 2026.

Dovolená v Čechách

Vycházející talent Adam Koloman Rybanský se do české kinematografie výrazně zapsal svým absolventským filmem a celovečerním debutem Kdyby radši hořelo, který byl vybrán do sekce Panorama Berlinale. Po mezinárodním úspěchu svého debutu nyní Rybanský připravuje druhý celovečerní film nazvaný Český ráj.

Příběh vypráví o rodině Svobodových, která je kvůli chybějícím financím nucena vzdát se vysněné dovolené a vyměnit moře za Český ráj. Milan, který nostalgicky vzpomíná na svá mladická dobrodružství na českém venkově, je z výletu nadšený, zatímco jeho pro ženu Týnu je změna plánů zklamáním. S rostoucím napětím se jejich vztah dostává do kritického bodu a Milan se u táboráku přidává ke skupině trampů. Jejich opilecký žertík skončí mohutným výbuchem, který v tábořišti vyvolá chaos a Milana oddělí od rodiny. Milan, ztracený v lese, musí najít cestu zpět, a to i doslovně i citově, zatímco Týna se musí vypořádat s následky výbuchu pro jejich rodinu. Film, který Koloman Rybanský napsal i režíroval, rozšiřuje hranice realismu využitím nadsázky a absurdnosti a proměňuje tak odlehčenou rodinnou komedii v existenciální cestu.

Stejně jako film Kdyby radši hořelo, který měl celosvětový ohlas, i Český ráj kombinuje ústřední vztahovou zápletku s tradičními českými aktivitami, čímž se stává lokálně autentickým a zároveň zůstává univerzálně přitažlivým. Prostředí narušené rodinné dovolené umožňuje tvůrcům proniknout hlouběji do osobních i společenských problémů. V hlavních rolích se představí Tomáš Jeřábek (Hadí plyn, Šarlatán) a Magdaléna Borová (Krajina ve stínu, Šarlatán). Rybanského druhý celovečerní film produkují Eva a Pavel Váchovi z produkční společnosti Bratři, kde vznikl i jeho debut. Čeští producenti spolupracují s Jánem Melišem ze slovenské společnosti Artileria a hledají další koprodukční partnery v Polsku a Německu. Fáze vývoje by měla trvat po celý rok 2024, hlavní natáčení je plánováno na rok 2025 a světová premiéra se očekává v roce následujícím. Na projektu se již podílí mezinárodní sales agentura Pluto Film, která má ve svém portfoliu i Kdyby radši hořelo.

Rybanský pokračuje v rozvíjení stylu, který použil ve svém debutu. Zaměřuje se na každodenní banalitu, a přitom zkoumá chování postav, společenské změny a atmosféru. Obohacuje realitu o metaforu a společenský komentář využitím absurdity a stereotypů a zachycuje tak autenticitu a specifičnost míst, subkultur a rodinných tradic. 

Mezinárodní publikum přirovnává atmosféru Rybanského debutu ke stylu Akiho Kaurismäkiho, který režisér hodlá zachovat i ve svém druhém filmu. Jeho chystaný film přináší jízlivě absurdní, ale zároveň sympatický portrét obyčejné české rodiny, připomínající trilogii Jaroslava Papouška o Homolkových, a zároveň se přibližuje jemné společenské satiře, jejímž průkopníkem je Ruben Östlund.

Czech Film Center
oddělení Státního fondu kinematografie pro propagaci české kinematografie v zahraničí

Email: info@filmcenter.cz

 

Kontaktujte nás