Dva české koprodukční filmy budou mít premiéru v Cannes

14 Duben 2022

Český film (v zahraničí)

Dva české koprodukční filmy budou mít premiéru v Cannes

Český film (v zahraničí)

Dva české koprodukční filmy budou mít premiéru v Cannes

c

Jeden ze tří nejvýznamnějších světových filmových festivalů v Cannes se po dvou letech kovidových omezení vrací v tradiční podobě. Do oficiální soutěžní sekce Un Certain Regard byl vybrán film Butterfly Vision, který vznikl v české koprodukci a s podporou Státního fondu kinematografie. Do nezávislé sekce Semaine de la critique se dostal krátký animovaný film Míry, rovněž podpořený Fondem, který bude uveden v rámci programu Special Screenings. Letošní 75. ročník se bude na Azurovém pobřeží konat od 17. do 28. května.

Text: Jiří Vaněk, Státní fond kinematografie

Butterfly Vision v soutěžní sekci Un Certain Regard

Film Butterfly Vision debutujícího ukrajinského režiséra Maksyma Nakonechnyiho řeší velmi aktuální témata války, lidskosti a naděje. Hlavní postavou je Lilia, která se vrací ke své rodině poté, co byla měsíce držena ve válečném zajetí. V roli manželky v civilu ale netuší, jak dále žít, a potlačená bolest a trauma z jejího zajetí se zhmotňují v jejích snech, jako by jí něco uvnitř bránilo posunout se dál.

Psychologické drama je koprodukcí Ukrajiny, České republiky, Chorvatska a Švédska a je drsným příběhem o oběti, která se za ni jednoduše odmítá označit, jak uvádí v synopsi sami filmaři a producenti. Českou koproducentkou snímku je Dagmar Sedláčková ze společnosti MasterFilm, hudbu k filmu složil český scénárista a hudebník Džian Baban. Dalšími koproducenty jsou Anika Juka (4 Film) a Mario Adamson a Sergio C. Ayala ze společnosti Sisyfos Film Production. O mezinárodní prodej filmu se bude starat respektovaná francouzská společnost Wild Bunch.

Film Buttefly Vision podpořil i Státní fond kinematografie v roce 2020 v výzvě na minoritní koprodukce částkou 2,7 mil. Kč. Mezi dalšími podporovateli jsou také Ukrainian State Film Agency, Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine, Eurimages, Croatian Audiovisual Center, Swedish Film Institute, Ukrainian Cultural Foundation a Ukrainian Institute.

Snímek byl vyvíjen a prezentování na celé řadě mezinárodních odborných akcí včetně Terrarium Lab, The Write Retreat residency, Torino Film Lab Extended, Boat Meeting na MFF Molodist v Kyjevě, Transylvania Pitch Stop, Connecting Cottbus, BRIDGES pitching, European Work in Progress v Kolíně nad Rýnem a prezentace Works in Progress v ukrajinské Oděse.

Festival film zařadil do oficiální soutěžní sekce Un Certain Regard, která se stala součástí festivalu v Cannes již v roce 1978 a každoročně je v ní představena dvacítka filmů. V roce 1994 byl v této sekci uveden film Jana Švankmajera Lekce Faust, v roce 2016 byla v této sekci promítnuta minoritní koprodukce s českou účastí Tanečnice režisérky Stéphanie Di Giusto a v roce 2017 taktéž minorita Out režiséra Györgyho Kristófa.

Animované Míry v Semaine de la Critique

Krátký animovaný film Míry režiséra Josepha Pierce byl vybrán do sekce Semaine de la critique, která se zaměřuje na debuty a druhé filmy, do programu Special Screenings určené pro čestné hosty přehlídky. Hlavní producentkou filmu je Hélène Mitjavile ze společnosti Melocoton Films (FR) a koprodukčně se na něm podíleli Chris Hees ze společnosti Bridge Way (UK), Jiří Konečný ze společnosti endorfilm (CZ) a Jérémie Mazurek z Ozù Productions (BE). Jako projekt ve vývoji byl film prezentován v roce 2020 na koprodukčním trhu Euro Connection na festivalu krátkých filmů v Clermont-Ferrand a již dříve bylo potvrzeno, že film bude uveden v červnu také na významném festivalu animovaných filmů v Annecy. O prodej filmu do zahraničí a festivalové projekce se stará společnost Salaud Morisset. 

Míry vypráví příběh Willa, který při jízdě po dálnici ztratí smysl pro míru. Zatímco se jeho zničující závislost na drogách prohlubuje, ze všech sil se pokouší rozmotat sled událostí, které ho do této šlamastyky přivedly, dřív než bude ztracen navždy. 

Státní fond kinematografie podpořil snímek ve výzvě na minoritní koprodukce v roce 2020 částkou 1, 225 mil. Kč a výrobu filmu podpořili také British Film Institute, Grand Est Region, Auvergne-Rhone-Alpes Region, Région Nouvelle Aquitaine, MAGELIS, Charente County Council, CNC, Strasbourg Eurometropole, PROCIREP-ANGOA, Film and Audiovisual Centre of the Wallonie-Brussels Federation, Shelter Prod, Taxshelter.be ING a The Tax Shelter of the Belgian Federal Government.

Poslední českou stopou v Semaine de la Critique byla minoritní koprodukce Útěk režisérky Agnieszky Smoczyńské v roce 2018, předtím se v programu krátkých filmů objevil minoritně český animovaný film Superbia (2016). Posledním majoritně českým snímkem v Semaine de la Critique byla Postel (1998), a v roce 1990 se zde objevil film Ireny Pavláskové Čas sluhů oceněný Zvláštním uznáním poroty Camera d'Or (cena pro nejlepší debut uvedený v Cannes napříč všemi sekcemi).

Související filmy

Pohled motýla

Lilia se vrací domů ke své rodině a spolubojovníkům poté, co byla měsíce držena ve válečném zajetí. Jako expertka na vzdušný průzkum byla zvyklá být stále ve střehu, sledovat svět z výšky pomocí dronů, které řídila. Nyní jako…

Rok

2022

Žánr

Fiction

Czech Film Center
oddělení Státního fondu kinematografie pro propagaci české kinematografie v zahraničí

Email: info@filmcenter.cz

 

Kontaktujte nás