14 Květen 2025
Partnerství Státního fondu audiovize s Producers Network na filmovém trhu Marché du Film v Cannes podtrhuje rostoucí důraz, který Fond klade na tvůrčí spolupráci, nadnárodní vyprávění příběhů, znalost trhu a adaptabilitu v rychle se vyvíjejícím evropském produkčním prostředí. Letošní delegace českých producentů zahrnuje jak začínající, tak zavedené producenty, jejichž projekty sahají od autorských dramat a surrealistických satir až po žánrové produkce a animované filmy.
Martin Kudláč
Od svého založení v roce 2003 slouží Producers Network jako oborová platforma v rámci Marché du Film, která sdružuje více než 400 producentů z celého světa. V letošním roce se jejím oficiálním partnerem stal i Státní fond audiovize a je to první aktivita nového Fondu v Cannes po jeho nedávné transformaci. Partnerství má podpořit nové koprodukce a mezinárodní spolupráci.
Producers Network pořádá výběrový program networkingových setkání, které zprostředkovávají profesní komunikaci a pomáhají rozvoji projektů. Vedle zástupců Státního fondu audiovize se jí v rámci oficiální delegace zúčastní i pět českých producentů. Během této akce, která klade důraz na východoevropské tvůrce a projekty, její účastnící prezentují své projekty v různých fázích produkce.
Mezi zúčastněnými producenty je i Julie Marková Žáčková ze společnosti NOCHI FILM, která se věnuje podpoře debutujících filmařů a menšinových hlasů ve středoevropské kinematografii. Žáčková se angažuje také v platformě Girls in Film Prague, která se zasazuje o ženy a nebinární tvůrce pracující v oblasti filmu a médií.
První koprodukční film NOCHI, Nahoře nebe, v dolině já je celovečerním debutem slovenské režisérky Kataríny Gramatové. Film, který měl premiéru na mezinárodních festivalech v Tokiu a Pekingu, představuje subtilní portrét dospívání ovlivněného zradou v rodině. Projekt ilustruje zájem produkční společnosti o příběhy zaměřené na postavy a složitost jejich emočního prožívání. V minulosti Žáčková produkovala celovečerní debut Michala Nohejla, Okupace – žánrově laděný komorní film s
alegorickým podtextem, který dokumentuje surrealistickou, vodkou podnícenou konfrontaci mezi českými herci a ruským vojákem. Film získal uznání kritiky i několik ocenění, mimo jiné na Českých lvech a Cenách české filmové kritiky.
Budoucí projekty pod hlavičkou NOCHI FILM i nadále odrážejí zájem společnosti podporovat nové hlasy a formální experimenty. V současnosti je ve výrobě Zvíře, celovečerní debut Milady Těšitelové. Surrealistická satira o ženě, která porodí kočku je absurdistickým zkoumáním provinčního pohledu na mateřství. Další připravovaný projekt, Tyrkysová hora Barbory Chalupové, který má být dokončen v roce 2027 je natočený podle skutečného příběhu dvou žen, které se v době komunismu v Československu pokoušejí zdolat osmitisícovku a čelí přitom společenským i fyzickým limitům. Jak Zvíře, tak Tyrkysová hora vznikají v koprodukci se slovenskou společností Hitchhiker Cinema a získaly podporu mimo jiné od Státního fondu audiovize a programu Kreativní Evropa MEDIA.
K Žáčkové se připojila Maja Hamplová, producentka společnosti Barletta, jejíž zaměření se pohybuje na pomezí autorské kinematografie a širšího diváckého zájmu. Katalog společnosti Barletta, který kombinuje artovou estetiku s divácky přístupnějším vyprávěním, odráží flexibilní přístup k žánru a formě. Jeden z posledních titulů Hamplové, Úsvit, je dobové drama, které soutěžilo na MFF Karlovy Vary a získalo 12 nominací na Českého lva. V oblasti animace má Hamplová na svém kontě loutkový animovaný film Život k sežrání rozvíjející témata společenské image a sebepřijetí, který získal Českého lva, Cenu poroty na festivalu v Annecy a byl nominován na Evropské filmové ceny. Barletta je aktivní také v oblasti televizní tvorby, jeden z jejich nedávných projektů je například kontroverzní dobový seriál Dcera národa o českém národním obrození a také To se vysvětlí, soudruzi!, odlehčená variace na Akta X v komunistickém Československu.
V současné době se připravuje několik nových celovečerních projektů s podporou významných evropských fondů. Jeden z nich je i projekt navazující na film Úsvit – Spi sladce, Elie, v němž se opět sejdou scenárista Miro Šifra, režisér a producent Matěj Chlupáček a producentka Hamplová. Spi sladce, Elie, podpořený Státním fondem audiovize a programem Kreativní Evropa MEDIA, představuje 25letou Elie, která se po zážitku blízkému smrti dostane do futuristického spánkového ústavu, kde se zkoumá koma jako léčebná metoda chronické únavy. Když se Eliiny vztahy začnou zhoršovat, musí si vybrat mezi pasivním ústupem od životních nároků a návratem do světa, jehož tempu nestačí. V hlavní roli se představí Nadia Tereszkiewicz – jedna z deseti talentů, které bude Unifrance sledovat v roce 2023. Kameramanem filmu bude Robert Richardson, který má na kontě spolupráci s Quentinem Tarantinem, Martinem Scorsesem a Oliverem Stonem. Dalším připravovaným projektem je Konec srpna v hotelu Ozon, moderní verze české sci-fi klasiky z 60. let o osmi ženách bez minulosti procházejících němou krajinou, které jsou jedinou budoucností lidstva. Film režíruje Tomáš Luňák, jehož Alois Nebel získal v roce 2012 Evropskou filmovou cenu za nejlepší celovečerní animovaný film. Je koncipován jako postapokalyptická báseň, v níž se mísí hrané a animované prvky. Projekt získal finanční podporu pro vývoj scénáře z programu Kreativní Evropa MEDIA a nedávno byl vybrán na rezidenční pobyt v sídle Ingmara Bergmana na švédském ostrově Fårö.
K letošní skupině Producers Network se připojila také zkušená producentka Julietta Sichel, zakladatelka společnosti 8Heads Productions. Během své kariéry vytvořila rozmanité portfolio autorských projektů, s důrazem na podporu silných tvůrčích partnerství mezi scenáristy, režiséry a producenty. Filmy její společnosti se promítaly na významných mezinárodních festivalech a zajistily si distribuci v mnoha teritoriích. Mezi nejnovější tituly společnosti 8Heads Productions patří Sibiřský deník, historické drama z Pobaltí, které se vyznačuje neúprosným zobrazením deportací za sovětské éry. Mezi její další produkce patří Smečka, drama o dospívání teenagerů zasazené do světa ledního hokeje, které se zabývá tématy šikany a skupinové dynamiky, a Tichá pošta, road-movie z druhé světové války pro mladší publikum, která je novým pojetím klasické dětské kinematografie.
Sichel v Cannes představí řadu nových filmových i televizních projektů, včetně lidového hororu Jako vzduch, celovečerního debutu Elvíry Dulské o mladé lékařce, která během operace zažije znepokojivou halucinaci. Hledání vysvětlení ji zavede do odlehlé vesnice k netradičnímu léčiteli, který ji nakonec konfrontuje s potlačovaným rodinným traumatem. Dokončení projektu podpořeného programem Kreativní Evropa MEDIA a Státním fondem audiovize je plánováno na leden 2027. Dalším připravovaným projektem je GameGirl Mariny Andrey Škopové, příběh postižené dospívající dívky, která se ocitne v pasti počítačové hry. Nabízí osobitý pohled na dětskou fantazii prostřednictvím postižení a zmocnění. Televizní seriál Adama Hobzika Ledová královna se zabývá Československem v době studené války. V příběhu nadané krasobruslařky, která se ocitá pod osobním a politickým tlakem se na pozadí státního dohledu a uměleckých ambicí snoubí retro estetika s psychologickým dramatem.
Jedním z členů skupiny českých producentů je také Jakub Košťál ze společnosti Bionaut, která pracuje s modelem několika specializovaných labelů zaměřených na animovaný, dokumentární a hraný žánr. Bionaut je mezinárodně známý díky webovému seriálu #martyisdead, který v roce 2020 získal mezinárodní cenu Emmy v kategorii short-form series. Mezi připravované tituly patří i 9 milionů barev, krátký animovaný muzikál, který bude mít premiéru na Mezinárodním festivalu animovaných filmů v Annecy. V postprodukci je také Moloch, žánrová thrillerová minisérie produkovaná pro Canal+.
Ve vývoji je několik celovečerních projektů, například Divoký hon režiséra Marka Najbrta. Film vypráví příběh hladovějící vesnice, která ze zoufalství uzavře dohodu s nadpřirozenou sílou a výměnou za prosperitu nabídne novorozence. Film zasazený do mýtického rámce kombinuje folklór se sociální alegorií. Dalším připravovaným projektem je Únos prezidenta, satirická kriminální komedie podle skutečných událostí, kterou režíruje finský filmař Samuli Valkama. Film se odehrává ve Finsku 30. let 20. století a vypráví o bizarní a málo známé epizodě, kdy skupina opilých finských vojenských důstojníků unesla prvního prezidenta země Kaarla Juho Ståhlberga, který byl v té době již na odpočinku. Projekt vychází ze skutečných událostí a prostřednictvím černé komedie zkoumá absurditu moci a národní identity. Film vznikl ve finsko-česko-nizozemsko-estonské koprodukci a získal podporu Státního fondu audiovize.
V delegaci českých producentů je také Matěj Paclík, zakladatel společnosti Breathless Films, která se zaměřuje na autorský film. Mezi jeho nedávné úspěchy patří celovečerní debut Adama Martince Mord, který měl premiéru v soutěži o Křišťálový glóbus na MFF Karlovy Vary. Film navazuje na Martincovo tematické zaměření na rodinné a generační napětí, které poprvé zpracoval v krátkém filmu Anatomie českého odpoledne, který rovněž produkoval Paclík. V současném portfoliu Breathless Films je Martincův druhý celovečerní film Matka, otec, syn, drama zkoumající rozklad dělnické rodiny, která se potýká s omezováním, ekonomickou nestabilitou a systémovým zanedbáváním. Stejně jako jeho debut čerpá film po formální i tematické stránce z odkazu české nové vlny. Ve vývoji je také Hlubina Marka Partyše, psychologické drama zasazené do Ostravy počátku 20. století, regionu poznačeného dědictvím hornictví. Petr, mladý horník je po nehodě přeřazen do hlubších a nebezpečnějších šachet, kde začne zažívat znepokojivé vize, které stírají hranice mezi realitou a nadpřirozenem. Dalším připravovaným projektem je snímek Na konci měsíce, surrealistická road movie, v jejímž centru stojí kočovný divadelní soubor složený z lidí s postižením a jejich pečovatelů. Film, v němž se mísí realismus s absurdistickými prvky, se zaměřuje na témata herectví a komunity z netradiční perspektivy. Oba filmy Matka, otec, syn a Na konci měsíce získaly od Státního fondu audiovize podporu v rané fázi vývoje.
Kromě Producers Network se Státní fond audiovize stal v Cannes partnerem Dne animace. Cílem je vytvořit platformu zaměřenou na českou animaci, která odráží jak dlouholetou tradici země, tak současný institucionální posun v audiovizuálním sektoru, včetně zavedení nových strategií, které výrazně posilují podporu animace. Patří mezi ně 35% pobídka pro animovaná a digitální díla, která neobsahují hrané prvky, zvýšený limit na jeden projekt ve výši 18 milionů eur a vytvoření zvláštní kategorie podpory animace a videoher. Den animace pořádaný ve spolupráci s MFAF Annecy představí rozpracovaná díla a podpoří dialog v rámci průmyslu. Na panelu Překračování hranic v animaci: Jak fungují mezinárodní koprodukce budou řečníci diskutovat o tom, jak a kde se koproducenti setkávají, o problémech při zajišťování financování a o problematických aspektech menšinových koprodukcí oproti většinovým.
Mezi přednášejícími je i producent Petr Oukropec, který představí film Moje slunce Mad, a francouzský koproducent Marc Faye, který pohovoří o oceňovaném animovaném filmu Život k sežrání, na němž se podíleli i němečtí a francouzští tvůrci.