#MeToo po česku

05 Květen 2023

Český film (v zahraničí)

#MeToo po česku

Český film (v zahraničí)

#MeToo po česku

i

Režisér Ondřej Provazník dokončuje svůj dlouho očekávaný hraný film s pracovním názvem Sbormistr, v němž nahlédne do skrytých sfér světa českého sborového zpěvu. Toto podmanivé drama o dospívání odhaluje dynamiku moci ve vztahu mladé ambiciózní zpěvačky a charismatického, avšak lstivého sbormistra. Sbormistr sleduje kořeny české odnože hnutí #MeToo a společenský posun, ke kterému došlo v přístupu k sexuálnímu zneužívání a prominentním privilegovaným jedincům, již se ho dopouštějí.

Martin Kudláč pro CZECH FILM / Summer 2023

Autenticita má ráda ironii

Film Sbormistr, jehož tvůrcem je talentovaný režisér a zkušený dokumentarista Ondřej Provazník, zaujímá mezi připravovanými českými projekty význačné místo. Provazník má za sebou řadu úspěšných projektů, které vznikly se spolupráci s Martinem Duškem, počínaje jejich celovečerním dokumentárním debutem Poustevna, das ist Paradies! (2007). Dokument zkoumá sociopolitickou situaci v severočeské vesnici, jejíž původní německy mluvící obyvatelstvo bylo po druhé světové válce odsunuto. Film se vyznačuje typickým sarkastickým stylem autorské dvojice. Věra Chytilová ho označila za jeden z nejlepších českých dokumentů porevoluční éry. V roce 2007 získal film na MDFF v Jihlavě cenu za nejlepší český dokumentární film a Česká filmová a televizní akademie ho nominovala na Evropské filmové ceny.

Provazník vystudoval žurnalistiku a scenáristiku a v tandemu s kolegou Duškem se dosud věnoval především dokumentární tvorbě zaměřené na důležitá společenská témata, která dvojice zkoumá s precizností, ironií a autenticitou. Spolupracoval na dokumentárních cyklech pro Českou televizi a také na tuzemských hraných seriálech, včetně domácí produkce HBO, kde působil jako scenárista.

Výrazným posunem v Provazníkově tvorbě je film Staříci (2019), kterým se přesunul od dokumentu k hranému filmu. Netradiční road-dramedie o pomstě, který napsal a režíroval společně s Martinem Duškem, sleduje dvojici osmdesátníků, bývalých politických vězňů a veteránů druhé světové války. Hlavní hrdinové se rozhodnou vykonat spravedlnost na nepotrestaném komunistickém prokurátorovi, s nímž měli osobní zkušenost. Film, inspirovaný skutečnými událostmi, ve kterém nechybí pro tvůrce typický sarkasmus, se zabývá tématy stárnutí, hledání spravedlnosti v selhávajícím politickém systému, dynamikou moci a společenským statusem. Film získal deset nominací na Českého lva, ze kterých proměnil dvě – v kategoriích Nejlepší herec a Nejlepší herec ve vedlejší roli. Na Cenách české filmové kritiky si vysloužil ocenění za nejlepší film, režii a herecký výkon.

Ondřej Provazník v současné době pokračuje v nastoupené dráze hraného filmu. „Zatímco dokumentární filmy jsou skvělé pro pozorování reality, hraný film umožňuje hlubší zkoumání společenských jevů,“ vysvětluje scenárista a režisér.

Nebude to další drama o znásilnění

Režisérův nový projekt Sbormistr (pracovní název), který je v současné době ve výrobě, se řídí podobným vzorcem jako Staříci: vzniká podle skutečného příběhu, je založen na pečlivém průzkumu, zkoumá aktuální společenský problém na pozadí jiné doby a jeho dopad na současnost. Přesto se bude tento film od toho předchozího značně lišit.

Sbormistr je Provazníkův dosud nejambicióznější projekt. Zabývá se mnohovrstvými tématy jako je sexuální predátorství, zneužívání moci, situace oběti, trauma a zúčtování. Scénář nabízí autentický přístup k dané látce, vyhýbající se zjednodušujícímu moralizování. Režisér dodává, že ačkoli je zasazení příběhu archetypální, film nepodléhá obvyklým klišé a zaužívaným konvencím spojeným s tímto typem vyprávění.

 

Drama, odehrávající se v 90. letech, se rozvíjí kolem dvou sester, třináctileté Karolíny a patnáctileté Lucie, které jsou členkami prestižního dívčího pěveckého sboru. Karolína se snaží vyrovnat se své starší sestře, ale když sbor dostane nabídku na turné po USA, využije příležitost, která se jí naskytne během zimního soustředění na horské chatě. Sbormistr Vítězslav Mácha, obdivovaný, ale despotický třicátník, má moc rozhodnout, kdo se dostane do výběrové sestavy, a Karolína se brzy stane jeho favoritkou. Tato pozice a románek se sbormistrem přináší určité výhody, ale i daň, kterou musí zaplatit.

Syrové emoce ve vybroušeném víceúrovňovém příběhu

Sbormistr zkoumá kořeny české odnože hnutí #MeToo v prostředí do sebe uzavřeného světa soutěžního sborového zpěvu. Drama odhaluje složité vrstvy rivality, ambicí a mocenské dynamiky, utvářející prostředí, v němž bylo sexuální zneužívání umožňováno i tolerováno. Ukazuje, jak dokáže tato téměř sektářská atmosféra zkreslit vnímání reality, zejména u mladých, citlivých dívek.

Scénář se zaměřuje na pečlivé prošetření všech okolností vedoucích k zneužívání nezletilých autoritativní osobou. Scénárista a režisér se tady pohybuje na tenkém ledě a svým přístupem může snadno vyvolat diskusi. Vysvětluje, že příběh je ve vztahu k hlavní postavě „sice krutý, ale autentický“, a nabízí tak mnohostranný pohled jak na oběť, tak na zneužívajícího.

Film vedle sebe staví dvě časově vzdálené doby – 90. léta 20. století, kdy Karolína usilovala o účast na americkém turné, a první desetiletí našeho století, kdy soud rozhodoval, zda měl Mácha se svými svěřenkyněmi sexuální vztahy. Přemostění těchto odlišných dob zachycuje posun, k němuž došlo v kolektivní a společenské atmosféře – od bezbřehé svobody v období po sametové revoluci k náročnějšímu přístupu, charakterizovanému červenými vlajkami a hranicemi, který vyvrcholil českou verzí hnutí #MeToo. Toto kontextuální pozadí vytváří společenský rámec filmu.

Naturalistické, ale bezpečné

Psychologie dívky v předpubertálním věku hraje v příběhu důležitou roli a Provazník v zájmu autenticity obsadil do rolí sester neprofesionální herečky – třináctiletou Katěřinu Falbrovou a patnáctiletou Mayu Kinterovou, které na filmovém plátně debutují. Hlavní herečka byla navíc vybrána z uznávaného Kühnova dětského sboru, složeného z pestré směsice mladých umělců. Pro dosažení maximální přesnosti filmu, jsou pěvecké scény natočeny bez playbacku a zvuková stopa se tak stává neoddělitelnou a působivou součástí zážitku z vyprávění.

Sbormistr citlivě pozoruje střet vysoké a nízké kultury; zachycuje éterickou krásu sborového zpěvu v kontrastu s odpornými, nízkými činy sexuálního predátora. Sbormistra ztvárňuje slovenský herec Juraj Loj, známý z role pomocníka a milence ve filmu Šarlatán (2020) Agnieszky Holland.

Režisér oceňuje Lojovo odvážné pojetí složité postavy, v níž se snoubí charisma s toxicitou. Provazníkovo vyprávění se dotýká i aktuální otázky, týkající se „poskvrněného“ kulturního dědictví: zda by umění, pokud je vytvořeno násilníkem, nemělo být bez ohledu na svou kvalitu odmítáno. Tento závažný aspekt dodává mnohostranné perspektivě filmu ještě větší hloubku.

Vzhledem k choulostivým tématům se filmový štáb snažil vytvořit na place bezpečnou atmosféru. Většinu hereckého obsazení totiž tvoří mladé dívky. Promyšleně organizovanými zkouškami, psychologickou podporou a přítomností koordinátorů intimních scén během natáčení prokazuje produkce velký smysl pro odpovědnost. Aktivně se zapojují i rodiče, kteří se účastní zkoušek a pomáhají udržovat své děti v psychické pohodě. Režisér vyzdvihuje herecké výkony nováčků, které jsou i za těchto náročných okolností upřímné a kvalitní, dokonce i v choulostivých a obtížných scénách.

 

Mezinárodní potenciál, sociální dopad

Dvě třetiny hlavního natáčení proběhly, zbytek je naplánován na květen a červen 2023. Světová premiéra filmu se podle slov producenta uskuteční na jaře 2024. Za kamerou stojí Lukáš Milota, vycházející hvězda nové generace kameramanů, který navazuje na svou práci na filmech Staříci a spolupráci s Olmem Omerzu.

Vyprávění se odvíjí v retrospektivě, přičemž scény z 90. let jsou natočeny na 16 mm materiál a současnost je zachycena digitální kamerou. Vzhledem k dobovému zasazení, se ve filmu objevují   retro kostýmy a rekvizity. Architektkou filmu je Irena Hradecká, nositelka Českého lva za nejlepší scénografii za práci na historickém životopisném filmu Il Boemo (2022).

Producentem filmu Sbormistr je zkušený český producent Jiří Konečný ze společnosti endorfilm, známý svou spoluprací s Olmem Omerzu, který produkoval film Staříci, a nedávno také provokativní drama Hranice lásky (2022). Konečný je také koproducentem několika festivalových hitů, jako jsou Smolný pich aneb Pitomý porno (2021), 107 matek (2021) a Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři (2018). Státní fond kinematografie udělil projektu v posledním kole podpory nejvyšší dotaci (15 miliónů Kč), což odráží důvěru instituce v Provazníkovu vizi a Konečného přípravu. Pevné základy filmu posílila i účast České televize, která je koprodukčním partnerem filmu.

Film Sbormistr vzniká v mezinárodní koprodukci s renomovanou slovenskou produkční společností Punkchart films, za níž stojí uznávaný producent a režisér Ivan Ostrochovský. Projekt má velký mezinárodní potenciál, slovenský Audiovizuální fond ocenil scénář filmu jako nejlepší ze všech přihlášených a globální vyhlídky filmu ještě posílil grant Eurimages ve výši 235 000 Euro. Předprodej distribučních práv už probíhá, a i když film zatím nemá sales agenta, je jasné, že se významně projeví i na mezinárodní scéně.

 

Provazníkův osobitý režijní přístup se důsledně vyhýbá vynášení soudů a moralizování, a to i navzdory tomu, že se zabývá tak kontroverzním tématem, jako je sexuální zneužívání. Jeho cílem není didaktické dílo, ale nadčasové vyprávění zaměřené na širší společenské dopady. Nicméně díky hlubokému ponoru do skutečných případů se film zabývá mnoha dilematy a nabízí cennou perspektivu pro ty, kteří byli zneužíváním postiženi a snaží se se svými zkušenostmi vyrovnávat, stejně jako možnosti, jak potenciálně zneužívání zabránit.

Czech Film Center
oddělení Státního fondu audiovize pro propagaci české audiovizuální tvorby v zahraničí

Email: info@filmcenter.cz

 

Kontaktujte nás