Odrazový můstek českého filmu na mezinárodní scénu

12 Únor 2024

Film Industry

Odrazový můstek českého filmu na mezinárodní scénu

Film Industry

Odrazový můstek českého filmu na mezinárodní scénu

z

Za sedm let své existence se Czech Film Springboard etabloval jako významná platforma pro podporu začínajících domácích talentů a zviditelňování české tvorby na mezinárodní scéně. Iniciativa spojuje české filmaře a profesionály mezinárodního filmového průmyslu, vytváří příležitosti pro spolupráci a pomáhá propagovat projekty nadějných tvůrců české kinematografie, které se díky ní objevují a často i triumfují na prestižních festivalech po celém světě a hrají se v kinech i mimo střední a východní Evropu.

napsal Martin Kudláč pro magazín CZECH FILM / Spring 2024

 

Od svého založení v roce 2016 se Czech Film Springboard stal klíčovou iniciativou zaměřenou na podporu talentovaných českých tvůrců. Během tohoto každoročního setkání, které organizuje Státní fond kinematografie (prostřednictvím jeho mezinárodní divize Czech Film Center) ve spolupráci s filmovým festivalem Finále Plzeň, představují producenti a režiséři pečlivě vybrané projekty v různých fázích vývoje skupině mezinárodních odborníků z řad sales agentů, producentů a zástupců koprodukčních trhů, festivalů a vzdělávacích iniciativ. Czech Film Springboard pro tyto projekty znamená významné zviditelnění a jejich tvůrcům přináší užitečnou zpětnou vazbu a networkingové příležitosti. 

Cílem iniciativy je upozornit významné mezinárodní filmové odborníky na kvalitně připravené české projekty, které si jejím prostřednictvím můžou ověřit svůj potenciál na světovém filmovém trhu. „Díky tomu, že se již několik let účastním Czech Film Springboard v Plzni, dokážu lépe posoudit, které české filmy a tvůrce je třeba sledovat. Rok 2023 byl pro české filmy skvělý, vybrali jsme dva debuty, ale také jsme prosadili film Její tělo do programu našeho festivalu. Tito tvůrci jsou skvělí vypravěči, a těšíme se, s čím přijdou příště,“ uvedla Triin Tramberg, dramaturgyně soutěže celovečerních debutů a výkonná ředitelka Discovery Campusu MFF Black Nights v estonském Tallinnu.

Dívky ve filmu

Jedním z nedávných úspěchů iniciativy je celovečerní debut Natálie Císařovské Její tělo, který se jako projekt zúčastnil Czech Film Springboardu v roce 2019. Film, který bude mít světovou premiéru na  Black Nights v Tallinnu, festivalu kategorie A, nekompromisně, a přitom nestranně zachycuje výjimečný příběh Andrey Absolonové, která se z profesionální sportovkyně stala hvězdou pornofilmů. Životopisný film pozorně zkoumá témata ženské tělesné autonomie, působnosti a společenských norem.

Hlavní roli ve filmu Její tělo hraje slovenská herečka Natália Germáni, kterou mezinárodní publikum zná již z magicko-realistického hororu Světlonoc režisérky Terezy Nvotové, který získal Zlatého leoparda na festivalu v Locarnu a byl uveden v kinech v Severní Americe, Japonsku a Jižní Koreji – což je pro českou kinematografii nové zajímavé teritorium. Nvotová, která se zúčastnila prvního ročníku Czech Film Springboardu v roku 2016 s hraným debutem Špína pokračuje ve své úspěšné kariéře. Film Špína z roku 2017, působivé drama o oběti znásilnění, mělo premiéru na MFF Rotterdam v sekci Bright Future a získalo 14 mezinárodních ocenění.

V současnosti Nvotová připravuje svůj třetí hraný film Otec, inspirovaný skutečným příběhem tragické smrti kojence v zamčeném autě. Tento film získal podporu Státního fondu kinematografie, slovenského Audiovizuálního fondu a Polského filmového institutu. Natáčení je naplánováno na leden a červenec 2024, premiéra na rok 2025. Kromě práce pro film se Nvotová angažuje také v televizi, v současnosti natáčí kriminální minisérii Our People o vraždě slovenského novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenky Martiny Kušnírové z února 2018. 

Úspěšný výkop

Nejambicióznější český projekt posledních let, retro futuristické cyberpunkové drama Bod obnovy – celovečerní debut Roberta Hloze – je dalším projektem, který odstartoval svou úspěšnou kariéru na Czech Film Springboardu. Po světové premiéře v létě 2023 si film vysloužil přezdívku „český Blade Runner“. Bod obnovy obletěl největší světové žánrové festivaly – Neuchatel, Sitges, Fantasia a Fantastic Fest – a kromě toho byl uveden také na různých mezinárodních nežánrových festivalech a ještě před svou premiérou si získal značnou mezinárodní pozornost. Na Marché du Film v rámci MFF Cannes byl vybrán do sedmičky filmů přehlídky Fantastic 7. Hlozův debut byl prodán do mnoha zemí, včetně Německa, Švýcarska, Skandinávie, Francie, Austrálie a Nového Zélandu. Distribuci zajišťuje americká společnost XYZ Films.

Dalším vycházejícím talentem, na nějž upozornil Czech Film Springboard, je nezávislý filmař Vojtěch Strakatý. Jeho projekt Věčný klid z roku 2019 je rodinné drama, které se odehrává během jediného dne, kdy se třiadvacetiletá žena snaží vypořádat s ohromujícími dluhy svého otce. Strakatý dokončil svůj celovečerní debut na podzim 2023. V roce 2024 se film se chystá na festivalový kolotoč. Souběžně Strakatý v roce 2023 natočil i svůj druhý celovečerní film Na druhé straně léta, psychologické drama s prvky fantasy, které podkopává žánrové konvence. Vypráví příběh dvou kamarádek u záhadného rybníku, jenž má schopnost přenést je na jakékoliv místo, a vyvolá v nich touhu po dobrodružství, než jedna z nich odjede studovat do zahraničí. Film by měl být dokončen na podzim 2024.

Budoucí klasika

V roce 2022 MFF Benátky uvedl ve světové premiéře film Cristiny Grosan Běžná selhání, který byl na Czech Film Springboardu prezentován společně s filmem Její tělo. Druhý celovečerní film režisérky, dystopické psychologické drama, zkoumá osudy ženských protagonistek tří různých generací. Film byl promítán na různých evropských festivalech, americkému publiku se představil na Frameline, Mezinárodním LGBTQ+ Film Festivalu v San Franciscu a také v Lisztově institutu v New Yorku. Po festivalovém kolečku, kde získal uznání za scénář a výpravu, našel film Běžná selhání svůj domov na Netflixu.

Ještě než se Olmo Omerzu, režisér původem ze Slovinska, poprvé zúčastnil Czech Film Springboardu, získal si v roce 2018 pozornost filmem Všechno bude. Tato road movie s originálním pohledem na dospívání a mužství obletěla filmové festivaly v Evropě, USA, Egyptě, Kanadě, Indii a Číně a Česká republika ho přihlásila do oscarové nominace. Film zaznamenal obrovský úspěch i na domácích cenách Český lev – proměnil většinu z deseti nominací, včetně ceny za nejlepší film a scénář. Omerzu si odnesl trofej za nejlepší režii a k předchozímu ocenění z Cen české filmové kritiky tak přidal i Českého lva.

Mezitím Omerzu dokončil rodinné drama Atlas ptáků a v současné době připravuje svůj nový film Nevděčné bytosti, temné drama o dospívání, nepovedeném rodičovství a bouřlivém vztahu mezi dcerou a otcem.

Zralé vize

Czech Film Springboard podporuje nejenom debutující filmaře, ale také začínající režiséry, kteří už mají nějaký film za sebou. Petr Kazda a Tomáš Weinreb, kteří získali mezinárodní uznání svým působivým debutem Já, Olga Hepnarová, jsou toho skvělým příkladem. Kazdův a Weinrebův film natočený podle skutečného zločinu je zároveň existenciálním dramatem. Přibližuje příběh ženy, odsouzené za masovou vraždu, která byla posledním popraveným člověkem v Československu. Já, Olga Hepnarová byl jedním z mezinárodně nejúspěšnějších českých filmů posledních let – promítal se na 90 festivalech po celém světě a získal řadu ocenění, včetně ceny za nejlepší film, režii a ženský herecký výkon. Tento úspěch vedl k uvedení filmu do kin ve více než 13 zemích a na globálních streamovacích platformách, jako jsou Netflix, MUBI a Amazon a nastavil vysokou laťku pro další projekt režisérské dvojice. Nikdo mě nemá rád, projekt, který jeho tvůrci prezentovali na Czech Film Springboardu už v roce 2017, je nyní dokončen a čeká na světovou premiéru. Film, jenž je považován za duchovního nástupce snímku Já, Olga Hepnarová, rozvíjí témata společenské nekonformnosti, netolerance a intersexuality a používá důmyslný filmový jazyk. Domácí uvedení do kin je naplánováno na červenec 2024. 

Kazda a Weinreb v současné době pracují na svém třetím společném filmu nazvaném Les, v produkci Tomáše Hrubého a francouzského koproducenta Guillauma de Seillea. Tento film o majiteli pily, který čelí drtivým následkům hurikánu, představuje pro dvojici nový vypravěčský směr, v němž se mísí složitý děj s poetickým stylem těchto tvůrců. Film Les, který byl podpořen Státním fondem kinematografie a vybrán do programu L'Atelier v Cannes, odráží zájem režisérů o témata spojené s ekologií a kapitalismem a bude se natáčet na 35mm formát.

Czech Film Springboard v roce 2017 upozornil rovněž na jedinečný projekt mezinárodně uznávané filmařky Miry Fornay. Originální název zní Žáby bez jazyka, ale pro mezinárodní uvedení byl přejmenován na Cook F**k Kill. Když se režisérce na projekt nepodařilo získat financování od slovenského Audiovizuálního fondu, přetvořila ho společně s českým producentem Viktorem Schwarczem z Cineart TV Praha na český majoritní film a získala podporu Státního fondu kinematografie a Eurimages. Ačkoli se film Cook F**k Kill, který se zabývá tématem domácího násilí, stylově i obsahově odchyluje od režisérčiných předchozích děl, zachovává si jejich realističnost. Na pozadí surrealistického vyprávění v časové smyčce, zkoumá psychiku Jaroslava K., postavy zapletené do koloběhu týrání. Film, který kombinuje doku-realistický styl se surrealistickými prvky a s černým humorem zkoumá patologie ve společnosti, je dosud nejnáročnějším a nejinovativnějším dílem této filmařky.

Zkušení režiséři 

Mezi prezentacemi Czech Film Springboardu se objevují také práce zkušenějších profesionálů z oboru. Režisér a producent Václav Kadrnka, známý svým kontemplativním stylem, představil v roce 2017 svůj projekt Zpráva o záchraně mrtvého. Introspektivní, duchovně laděno autorské drama inspirované rodinnými zážitky se odehrává na chodbách nemocnice a uzavírá režisérovu volnou trilogii Nepřítomnost milované osoby. Projekt se pak objevil na dalších industry akcích a koprodukčních trzích, včetně MIA Market Rome, Sofia Meetings, European Work in Progress a HAF Work in Progress, a později byl jako hotový film uveden na festivalech po celé Evropě i mimo ni.

Jiný typ ponoru do lidské psychiky představuje česká adaptace románu Josepha Conrada Srdce temnoty v režii divadelního režiséra a filmaře Davida Jařaba. Film s názvem Hadí plyn využívá prvky tajemna a tematicky se dotýká ekologie, imigrace, společenských norem, bohatstvím a dichotomie mezi uprchlíky a útočníky. Film měl premiéru na 57. ročníku MFF Karlovy Vary.

Springboard demonstruje rozmanitost nezávislé české kinematografie. Jan Prušinovský, režisér proslulý svými komediemi pro kino i televizi, se poprvé mezinárodně proslavil sociálně realistickou dramedií Kobry a užovky, ale nejznámější je jeho politicky nekorektní minisérie Most!, směs komedie a sociálního dramatu, která byla nejdiskutovanějším pořadem České televize roku 2019. V roce 2018 se mezi projekty Springboardu dostal i jeho film Chyby, kombinace romance a vesnické komedie, o vztahu mladého páru, který vykolejí amatérská pornografie. Film se později vysílal na Apple TV. Po tomto komorním díle se Prušinovský pustil do svého dosud nejambicióznějšího projektu, divoké road komedie Grand Prix. Kromě adaptace svého seriálového hitu Most! pro maďarskou televizi pracuje Prušinovský na druhé řadě televizní série Dobré ráno, Brno! a adaptuje pro film divadelní hru Natalie Kocábové Pohřeb až zítra, černou komedii o rodinné večeři v předvečer pohřbu.

Mezi pozoruhodné projekty iniciativy Czech Film Springboard patří také dva filmy se sportovní tematikou a jedno milostné drama. Poslední závod Tomáše Hodana je životopisný film podle skutečného příběhu lyžařského závodu z roku 1913, zatímco Smečka Tomáše Polenského rozvíjí ve stylu současné kinematografie pro mladé problematiku šikany v českém juniorském hokejovém týmu. Z jiného soudku je Foukalova tragická romance Marťanské lodě, inspirovaná sbírkou básní hudebníka Martina Kyšperského a jeho tehdejší přítelkyně, psycholožky Aleny Černé. Film sleduje vývoj jejich vztahu od počátku až po náhlý tragický konec. Ústředním bodem zápletky se stávají bolesti žaludku psychosomatického původu, jimiž Černá, která roku 2016 tragicky zemřela, trpěla.

  

Nové filmy

V současné době se připravuje do výroby nová řada projektů prezentovaných v rámci Czech Film Springboard. Nováček Adam Martinec natáčí drama Mord, které se odehrává na starém statku během tradiční zabíječky a odhaluje rodinná tajemství. Martincův scénář získal cenu Filmové nadace 2023 za nejlepší nerealizovaný český scénář v kategorii Hvězdy zítřka. Projekt v produkci Matěje Paclíka ze společnosti Breathless Films je také součástí programu KVIFF Talents, který podporuje mladé filmaře. Do kin by měl být uveden na podzim 2024. Ondřej Erban, další začínající tvůrce, pracuje na svém debutu Daleko/Blízko, komorním dramatu o mužství a vztazích mezi otcem a synem, jehož natáčení je naplánováno na léto 2024. Blíží se také natáčení filmu Wirbel režiséra Tomáše Hubáčka, příběhu o sebeobjevování, jehož premiéra je plánována na podzim 2024. V současné době projekt hledá sales agenty, distributory a festivalové příležitosti. A herec a režisér Jiří Mádl nedávno dotočil svůj třetí celovečerní film Vlny, jehož děj se odehrává v Československu v letech 1967-68, kombinuje historické události s osobním vyprávěním a využívá inovativní filmařské postupy. V současné době je film ve fázi postprodukce a jeho tuzemská premiéra je plánována na podzim 2024.

Czech Film Center
oddělení Státního fondu kinematografie pro propagaci české kinematografie v zahraničí

Email: info@filmcenter.cz

 

Kontaktujte nás