BFILM je společností nové generace

28 Prosinec 2020

Film Industry

BFILM je společností nové generace

Film Industry

BFILM je společností nové generace

m

Producent Peter Badač ze společnosti BFILM patří k mladší generaci kreativních producentů, kteří se těší nejen obchodnímu talentu, ale také rádi objevují nové věci. BFILM neváhá bořit konvence domácího audiovizuálního průmyslu, zaměřuje se na panevropskou tvorbu, která přináší uznání kritiků i diváckou popularitu, a přitom dává prostor novým talentům.

Text: Martin Kudláč pro magazín CZECH FILM / Fall 2020

Nejžhavější a nejrychleji se rozvíjející komoditou na českém audiovizuálním trhu poslední doby je animace, která má v zemi dlouholetou tradici a hluboké kořeny. Působivý krátký film Dcera (2019) studentky FAMU Darii Kaščejevové, původem z Tadžikistánu, procestoval svět a získal mnoho cen, včetně studentského Oscara a nominace na prestižního Oscara za nejlepší animovaný krátký film. Díky němu se do světla reflektorů dostala celá česká kinematografie.

Další mezinárodní uznání získala Česká republika jako producent animovaných filmů také díky dvojici Dávid Štumpf a Michala Mihályi a jejich trochu ironické verzi legendy o Noemově arše, Sh_t Happens (2019), a také magickému stop-motion filmu Martina Smatany Pouštět draka (2019), který se citlivě a přitom podmanivě dotýká pro děti choulostivého tématu smrtelnosti. Poslední dva ze zmiňovaných filmů spojuje jméno Petera Badače, původem slovenského producenta sídlícího v Praze.

Mladí a neklidní

Peter Badač pochází z mladší generace moderních domácích producentů, kterým je vlastní  nekonvenční postoj a inovativní přístup k produkci. Obě tyto vlastnosti ztělesňovala mladá a ambiciózní produkční společnost nutprodukce, kterou Badač založil společně se dvěma mladými producenty, Pavlou Janouškovou Kubečkovou a Tomášem Hrubým v roce 2009.

Badač se animovanému filmu věnoval od začátku své kariéry, ale větší mezinárodní ohlas získal až s krátkým animovaným filmem Pandy (2013) mladého režiséra Matúše Vizára, ostrou satirou zabalenou do stylové pop animace. V té době už Badač produkoval přes svou vlastní společnost BFILM, kterou založil v roce 2010, a film Pandy vznikl ve spolupráci jeho nové společnosti s firmou nutprodukce. Film měl úspěch na nejprestižnějším festivalu animovaných filmů v Annecy a sbíral uznání také na jedné z nejdůležitějších mezinárodních industry platforem – v Cannes, v sekci Cinéfondation.

Účast producenta v autorských animovaných projektech byla ze začátku pouhou náhodou. „V té době bylo hodně talentovaných animátorů, kteří neměli producenta,“ říká Badač a dodává, že vzhledem k díře na domácím trhu, kterou dlouhodobě představovaly krátké animované filmy, to tehdy bral jako výzvu.

Nově vzniklá společnost BFILM stavěla na tomto prvotním úspěchu, a i její následující projekty sbíraly mezinárodní ceny. Badač se do produkování animovaných krátkých filmů zcela ponořil a jeho inovativní přístup a chuť experimentovat s formou přinesly řadu výjimečných projektů. Krátký animovaný film Nina (2014) kombinuje klasickou stop-motion techniku s animací předmětů v rotujícím válci. Film Stabilita (2015) oživuje technika kreslení křídou na tabuli a třeba umělecký experiment Joanny Kożuch a Borise Šimy 39 týdnů, 6 dnů (2017) kombinuje animovaný deník s osobním dokumentem o těhotenství.

Spřízněné produkce BFILM a nutprodukce společně pracovali na filmu Gottland (2014), dokumentární antologii sestavené z filmů nastupující generace českých a slovenských filmařů, která vznikla podle stejnojmenné knihy Mariusze Szczygieła, popisující Českou republiku jako zemi hrůzy, smutku a absurdity. Jedna z epizod Gottlandu, animovaný dokument Viery Čakányové Létající kůň (2015), začal žít vlastním životem, jako samostatný film. Zatím posledním výstupem BFILM je Kolotoč (2020), belgicko-český film o dehumanizaci v režii Jamine Elsen.

Inovativnost a flexibilita

Ačkoli se kariéra Petera Badače hodně točí kolem animovaných projektů, nelze tohoto všestranného producenta a jeho pracovní portfolio jen tak snadno zaškatulkovat. Badač má rád flexibilitu a svobodu a postavení sólo producenta mu umožnuje ujímat se projektů, které on sám považuje za zajímavé a významné. Jedním dechem však dodává, že každý projekt potřebuje dva základní atributy: zajímavé téma a zájem publika. Tři velké projekty, na kterých v současnosti pracuje, demonstrují filozofii, kterou BFILM ztělesňuje.

Jedním z nich je My Sunny Maad (2021), v režii vynikající animátorky Michaely Pavlátové, podle knihy Freshta investigativní žurnalistky a válečné reportérky Petry Procházkové. Na tomto projektu Peter Badač spolupracuje s produkční společností Negativ. Film přibližuje boj afgánských žen za emancipaci během post-tálibánského období. Projekt zaměstnává 30 animátorů ze tří koprodukujících zemí - České republiky, Slovenska a Francie.

My Sunny Maad není jediným projektem, který spojuje Petera Badače s Negativem. Peter Badač produkuje také režijní projekt Petra Oukropce Martin a tajemství lesa (2021), dobrodružný film z dětského letního tábora překypující vizuálními efekty. 

Animace zůstává v profesionálním životě Petera Badače stálicí, ale jako producent se v nedávné minulosti zaměřil i na transmediální projekty. Jedním z prvních je náročný a nákladný celovečerní projekt s 3D animací, Srdce věže (2021), koprodukce mezi ČR, Slovenskem a Belgií. Stejně jako v případě filmu Pouštět draka Badačovi u Srdce věže nejde pouze o vizuální atraktivnost, ale i o sdělení. Příběh dětem ukáže, jak se zachovat v těžkých životních situacích a jak je eventuelně překonat.

Projekt Srdce věže, který podpořil Státní fond kinematografie částkou 604 000 EUR, bude jedním z prvních celovečerních filmů využívajících nové animátorské technologie a nástroj Unity – původně určené k vytváření videoher a krátkých filmů. Unity bude využívat i nová videohra, která vzniká současně s filmem. Bourání technologických hranic a přidaná hodnota filmu se však neomezí pouze na tuto videohru. Peter Badač se vydává na další platformu, která ho nadchla. Prequel k Srdci Věže nazvaný Dopis od srdce bude opravdovým výletem do virtuální reality. Vývoj filmu byl podpořen Státním fondem kinematografie částkou 25 000 EUR.

Stejně intenzivní inovativní přístup a experimentální metody využívá zakladatel BFILM i v dalším transmediálním projektu s názvem Once There Was… (Byl jednou jeden…), šestidílném animovaném cyklu artových dokumentů. První část, Kdysi tady bylo moře (2021) přináší mozaiku příběhů obyvatelů Muynaku, které ohrožuje vysychání Aralského moře, natočených podle skutečných událostí. Další díl se bude zabývat ukrajinským Pripyatem, odsouzeným navěky nést stigma černobylské nukleární katastrofy. Pro další díly už byli osloveni čeští a francouzští filmaři. Projekt získal podporu Kreativní Evropy MEDIA a kromě českých a slovenských jsou do něj zapojeni i francouzští a polští producenti.

Kompletní producentský balíček

BFILM má pevnou pozici na mezinárodní audiovizuální scéně a sebejistě se pohybuje v evropském filmovém průmyslu. Producent vyhledává zdatné partnery, kteří by jeho projekty dokázaly pozvednout na vyšší úroveň a přinést „přidanou hodnotu“. Od začátku své kariéry je Peter Badač rozkročen mezi Českou a Slovenskou republikou, ale opravdu federativně začal fungovat až v roce 2017, kdy v Praze oficiálně otevřel BFILM.cz, českou sestru existující a už zavedené slovenské společnosti.

Ještě před založením české pobočky vznikl debut nadějné slovenské filmařky Terezy Nvotové, také žijící v Praze. Její první celovečerní film Špína (2017) je koprodukcí mezi slovenským BFILM a českým moloko film.

Intimní psychologické drama o dospívání přitáhlo do kin překvapivé množství diváků, i navzdory tomu, že šlo pouze o absolventský film mladé režisérky. Kromě toho, částečně i díky Badačově marketingové aktivitě, do které se aktivně zapojil, se film stal nejúspěšnější slovenskou minoritou uváděnou ve slovenských kinech za rok 2017.

„Má práce nekončí posledním střihem,“ říká Badač a vysvětluje, že se do každého projektu aktivně zapojuje během celého procesu – od ranného vývoje, až po marketing a distribuci. „Pokud někdo hledá producenta, který pouze vyřídí všechno papírování, nebude z nás dobrý tým,“ dodává.

Badač připomíná, že ačkoli je tento přístup náročný na čas a omezuje počet projektů, kterých se může ujmout, vždy bude upřednostňovat kvalitu nad kvantitou, hloubku projektu nad jeho velikostí a snažit se o rovnováhu mezi uměleckým přínosem a obchodními zájmy. Úspěch Špíny dokazuje, že se tato strategie vyplatí.

Se společností moloko film Badač v současnosti koprodukuje i další očekávaný film režisérky Nvotové Svetlonoc (2021), drama s prvky hororu a magického realismu. Ve svém novém filmu se Nvotová zabývá tématy strachu a pověrčivosti, o kterých tvrdí, že jdou ruku v ruce s mizogynií a rasismem, a chce pokračovat v překonávání konvencí a posílení ženské pozice, která hraje důležitou roli už v jejím debutu.

Ačkoli česká a slovenská pobočka BFILM pracují na několika projektech společně, Badač vysvětluje, že dvě oddělené společnosti nezaložil proto, aby se podílely na stejných projektech. „Mám nos na to, který projekt je lepší pro kterou zemi. Tyto dva trhy jsou totiž rozdílné,“ vysvětluje. Producentská znalost průmyslu v obou zemích mu pomáhá vést projekt s ohledem na místní preference televizí, možnosti financování a divácký vkus. Snaží se, aby byly jeho společnosti zapojené do různých projektů, s jinými partnery, a díky tomu pomáhaly diverzifikovat portfolio, značku a zkušenosti BFILM.

Slovenská odnož nedávno koprodukovala německé drama Freedom (2017) které mělo premiéru v Locarnu, zatímco česká společnost dokončuje film Backwoods (2023) v režii bývalé střihačky Evženie Brabcové. Celovečerní režijní debut Brabcové, fantasmagorický film o rodině, divokých vepřích a konci světa v atmosféře existenciální grotesknosti, se bude točit podle scénáře, který byl nedávno Filmovou nadací vyhlášen nejlepším nerealizovaným scénářem roku 2020.

Složitější, než se zdá

Evženie Brabcová je ve stáji BFILM v pořadí posledním přírůstkem. Objevování a podpora slibných nováčků je důležitou profesionální ambicí Petera Badače. Jako programový ředitel Finále Plzeň má možnost každoročně sledovat i kompletní studentskou tvorbu a povšimnout si nových talentů.  

BFILM si vybudoval reputaci mladé energické společnosti, která sleduje aktuální témata, nové koncepce a zapojuje se do mezinárodních koprodukcí mimo běžné visegrádské „ghetto“. Badač však nechce, aby jeho společnost stála pouze na autorském filmu. Skrytou stránkou BFILMu jsou producentské projekty. Badače zajímají úspěšné zahraniční projekty, a možnost jejich adaptace pro domácí publikum. Proto začal jednat s brazilskými a španělskými produkčními společnostmi, z jejíchž katalogů si pro tento účel vybral několik titulů.

BFILM má v záloze i několik „spících“ projektů. Jedním z nich je Magda H, životopisní film o první manželce československého prezidenta, který je ve fázi vývoje a Badač ho nazývá „československou Mildred Pierce“. Hledá také vhodného režiséra a televizní stanici pro vztahový sitcom The Right One (Ten pravý) a připravuje seriál Americký sen o imigrační vlně z Rakouska-Uherska do rozvíjející se Ameriky 19. století. Televizní miniseriál, o kterém Badač v současnosti jedná s Netflixem, by měl zastřešovat polský režisér Piotr Domalewski.

Ačkoli BFILM postupně přesouvá ohnisko svého zájmu k hranému filmu, Badač se nehodlá zcela vzdát ani animované tvorby. Ke spolupráci na loutkovém televizním seriálu I Want To Know! (Chci vědět!), volnému pokračování oceňovaného filmu Martina Smatany Pouštět draka, se mu podařilo získat cenami ověnčenou Dariu Kaščejevovou, režisérku krátkého animovaného filmu Dcera.

Navzdory chaosu ve filmovém průmyslu způsobenému pandemií koronaviru pokračuje Badač v jednáních o partnerství s velkými hráči, jako jsou HBO a Netflix. Připravuje se také na rušný rok 2021, ve kterém ho čekají světové premiéry čtyř projektů BFILM a jejich uvádění do distribuce.

Czech Film Center
oddělení Státního fondu kinematografie pro propagaci české kinematografie v zahraničí

Email: info@filmcenter.cz

 

Kontaktujte nás