21 Listopad 2024
Během nabité podzimní festivalové sezóny se české filmy nejrůznějších formátů a délek objevily na velkém počtu významných filmových festivalů po celém světě a v mnoha případech získaly i prestižní ocenění. Následující přehled zahrnuje nejvýznamnější úspěchy českých filmů v podzimním festivalovém běhu, ať už se jedná o hmatatelnou českou účast na filmovém festivalu v Cottbusu, objemný výběr českých filmů na CinEastu (Festivalu filmů střední a východní Evropy) v Lucemburku nebo premiéry na 29. MFF v Pusanu a 37. MFF v Tokiu. Vyloučeny jsou zde filmy promítané na filmových festivalech ve Varšavě, Arrasu a na festivalu Tallinn Black Nights, kterým se podrobně věnujeme v samostatných článcích.
Jedním z nejvýraznějších českých filmů v podzimním festivalovém výběru byl snímek Ještě nejsem, kým chci být (CZ, SK, AT) režisérky Kláry Tasovské, který měl lpremiéru na letošním Berlinale a od té doby obletěl desítky festivalů po celém světě. Tento neobvyklý a stylový životopisný dokument, který zachycuje život a dílo významné české fotografky Libuše Jarcovjákové prostřednictvím asambláže jejích vlastních fotografií, a za nímž producentsky stojí Tasovská a Lukáš Kokeš ze společnosti Somatic Films, měl severoamerickou premiéru na MFF v Camdenu (12.–15. září) v soutěži Cinematic Vision a objevil se také v programu letošního Viennale (17.–29. října). Film se rovněž probojoval do celovečerní Mezinárodní soutěže 53. ročníku Festival du nouveau cinéma (FNC) v Montrealu (9.–20. října), jednoho z nejvýznamnějších kanadských filmových festivalů, který se vyznačuje svěžím a originálním výběrem filmů určených především mladému publiku. Film zde získal cenu Daniela Langloise za inovaci udělovanou dílu, které vyniká odvážnou estetikou, kreativním využitím nových technologií a inovativním přístupem k citlivému tématu.
Kromě nadmíru úspěšného dokumentárního portrétu Kláry Tasovské byly na festivalu promítnuty také dva výrazné krátké animované filmy: Křížem krážem (SK, CZ) Niny Rybárové a Tomáše Rybára, hravě spojující estetiku pixelartové videohry s tradiční technikou křížkové výšivky, a Plevel Poliny Kazak, produkovaný Martinem Vandasem, Máriou Môťovskou a Jiřím Pecinovským z produkčního domu MAUR film ve spolupráci s filmovou školou FAMO, který reprezentoval Českou republiku na Festivalu v Cannes 2024. Oba krátké filmy byly uvedeny v sekci P'tits loups. Na dalším významném kanadském festivalu, Mezinárodním festivalu animovaného filmu v Ottawě (25.–29. září), byly uvedeny čtyři krátké animované filmy: I Died in Irpin (CZ, SK, UA) Anastasie Falieievy (Narrative Shorts), Hurikán (CZ, FR, SK, BA) Jana Sasky (World Panorama), O krávě (CZ, CH) Pavly Baštanové a Marie Jana B. Piskače. Snímek I Died in Irpin získal v Ottawě cenu za nejlepší scénář a O krávě čestné uznání.
Kasovně úspěšné Vlny (CZ, SK) Jiřího Mádla, oficiální český kandidát na Oscara, byly uvedeny v programech 47. ročníku filmového festivalu Mill Valley (3.–13. října) a 32. ročníku MFF Hamptons (4.–14. října). Americká premiéra celovečerního debutu Tancuj Matyldo (CZ, SK) Petra Slavíka, jehož producentkou a scenáristkou je režisérova manželka Nataša Slavíková a koproducenty Česká televize, VIRUSfilm a i/o post, se uskutečnila na Mezinárodním filmovém festivalu v Santa Fe (16.–20. října). Film získal v Santa Fe Cenu poroty za nejlepší hraný film. Po světové premiéře na MFF v Benátkách a severoamerické premiéře na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu byl na MFF v Chicagu (17.–27. října) vybrán do soutěže dokumentárních filmů koprodukční dokument Je to ve hvězdách (IT, SK, CZ, AT, HR) režiséra a producenta Petera Kerekese. Kromě toho byl český film úspěšný i na filmovém festivalu v Denveru (1.–10. listopadu) – krátký animovaný film Humanity Terezy Kovandové v produkci Kristiny Husové ze společnosti Cinepoint, jediný český film v programu, zde získal Cenu Marilyn Marsh Saint-Veltri za nejlepší studentský krátký animovaný film. A konečně ceněný dokumentární film Les (PL, CZ) polské dokumentaristky Lidie Dudy, produkovaný Filmovou nadací Lumisenta (PL) a za českou stranu koprodukovaný Michalem Sikorou ze společnosti Lonely Production, byl vybrán do mezinárodní soutěže na DOC NYC, největším americkém festivalu dokumentárních filmů, který se koná v New Yorku od 13. listopadu do 1. prosince.
Jedna z nejvýznamnějších dokumentárních akcí, filmový festival DOK Leipzig (28. října-3. listopadu), jenž je mezi světovými festivaly unikátní svou kombinací dokumentárního a animovaného programu, letos nabídl čtyři české snímky: experimentální krátký film Hun Tun (CZ, FR) Magdaleny Hejzlarové v produkci Karolíny Davidové z 13ky spolu s Hurikánem Jana Sasky v soutěži krátkých animovaných filmů, celovečerní dokument Ta druhá (CZ, SK) Marie-Magdaleny Kochové v sekci Panorama: Střední a východní Evropa, oceněný Filmovou cenou MDR za vynikající východoevropský dokument, a konečně Je to ve hvězdách Petera Kerekese v Divácké soutěži. Na dalším významném festivalu dokumentárních filmů, Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu neboli IDFA (14.-24. 11.), byl uveden film Ještě nejsem, kým chci být Kláry Tasovské (program Best of Fest) a restaurovaná verze kontemplativního dokumentu Jakub Jany Ševčíkové z roku 1992 (sekce Mrtvý úhel: Hranice). Za zmínku stojí také přítomnost celovečerního dokumentu Hranice Evropy (CZ, FR, SK) Apoleny Rychlíkové v produkci Terezy Horské, Víta Klusáka a Filipa Remundy z HYPERMARKET FILM v programu italksého Festivalu dei Popoli (2. - 10. 11.) spolu s krátkým animovaným filmem O lýkožroutce Evy Matejovičové v produkci Jiřího Sádka z COFILM v koprodukci s FAMU.
Primanima (16.-19. října), maďarský mezinárodní festival věnovaný začínajícím režisérům, představil reprezentativní výběr českých krátkých animovaných filmů. Patřily mezi ně Humanity Terezy Kovandové, festivalová stálice Přes střepy Natálie Durchánkové, What's Happening Around Us a The Way Krystiny Ramanavy, Fly By Filipa Dobeše, Marie Jana B. Piskače, World I Live In Ester Kasalové, Mr. Slumber Zuzany Matysové, Ahoj léto Martina Smatany a Veroniky Zacharové, živelný snímek vyprávějící příběh rodinné dovolené, který svou festivalovou pouť zahájil letos v Annecy, I Will Die in This House Adriany Bendzalové a konečně v Annecy oceněný Hurikán Jana Sasky na Primanimě oceněný Zvláštním uznáním Mistrů za výtvarný příběh (Masters Special Mention for Visual Story).
Program 48. ročníku Mezinárodního festivalu animovaných filmů CINANIMA v Portugalsku (8.–17. listopadu) doplnilo osm českých krátkých animovaných filmů v pěti sekcích, včetně světové premiéry filmu Hany Stehlíkové Jsi mé světlo, který produkovala Zuzana Kučerová ze společnosti Frame Films a koprodukovala FAMU. Mezi další vybrané filmy patřily I Died in Irpin Anastasie Falievy (Mezinárodní soutěž), Ahoj léto Martina Smatany a Veroniky Zacharové (Mezinárodní soutěž), Kafka. In Love režisérky Zane Oborenko (Mezinárodní soutěž), Přes střepy od Natálie Durčánkové (Studentská soutěž), Vlny od Michaela Carringtona (Velké panorama), Husa od Jana Míky (Rodinná projekce) a Electra Darji Kaščejevové (Retrospektivy).
Na 29. ročníku Mezinárodního filmového festivalu pro děti a mládež SCHLINGEL se letos představila celá řada českých filmů: celovečerní film #annaismissing Pavla Soukupa, animovaný film Myši patří do nebe Denisy Grimmové a Jana Bubeníčka, krátké animované filmy Ahoj léto Martina Smatany a Veroniky Zacharové, Humanity Terezy Kovandové a Plevel Poliny Kazak, koprodukční filmy Neberte nám hřiště! Klemena Dvornika, Hokus pokus Diplodokus Wojtka Wawszczyka a Čaroděj Kajtek Magdaleny Łazarkiewicz, televizní film Klíč svatého Petra Karla Janáka a konečně Život k sežrání Kristiny Dufkové, který získal dvě ceny: Cenu za celovečerní animovaný film a Cenu Klubu festivalů Junior. Život k sežrání, jeden z nejúspěšnějších českých filmů letošního roku z hlediska festivalové bilance, je v současné době nominován na Evropskou filmovou cenu 2024 ve dvou kategoriích a může se ucházet i o Oscara.
Další významný festival pro děti a mládež, Cinekid Festival (19. října – 3. listopadu), vybral do letošního soutěžního programu čtyři české filmy: Neberte nám hřiště! (SI, CZ, HR, RS) Klemena Dvorníka, který za českou stranu produkoval Jakub Rálek z BFILM, již mnohokrát zmíněné Ahoj léto (SK, CZ, FR) Martina Smatany a Veroniky Zacharové, O lýkožroutce Evy Matejovičové a krátký hraný film léto09 Nikolase Sanda. České filmy budou mít obzvlášť silné a pestré zastoupení také na Mezinárodním festivalu dětských filmů v Aténách. Na nadcházející ročník festivalu, který se koná 18.–24. listopadu 2024, bylo vybráno celkem 5 animovaných filmů a jeden seriál. Opět se zde objeví Ahoj léto Martina Smatany a Veroniky Zacharové, dále pak Viky, sůva z nudlí Lucie Sunkové (krátký film), Pod mrakem Zuzany Čupové a Filipa Diviaka (krátký film), animovaný seriál Naše prasátko Jaromíra Plachého, O lýkožroutce Evy Matejovičové (krátký film) a nakonec koprodukční animovaný film Hokus pokus Diplodokus (PL, CZ, SK) Wojtka Wawszczyka.
Do programu 17. ročníku festivalu CinEast (3.-20. října) bylo vybráno sedmnáct českých filmů: Manželé Stodolovi Petra Hátleho (soutěž), Mord Adama Martince (Funnyeast), Spolu navěky Ivana Marinoviče (Funnyeast), Je to ve hvězdách Petera Kerekese (Funnyeast), Od marca do mája Martina Pavola Repky (Cinéscope), Zápisník alkoholičky Dana Svátka (Cinéscope), Smršť Petera Bebjaka (Cinéscope), Vlny Jiřího Mádla (Cinéscope), Jiříkovo vidění Marty Kovářové (Cinédocs), Auta, kterými jsme dojeli do kapitalismu Borise Missirkova a Georgije Bogdanova (Cinédocs), loňský animovaný hit Tonda, Slávka a kouzelné světlo Filipa Pošivače (Cinéyouth), 3 MWh Marie-Magdaleny Kochové (Cinéshorts), Přes střepy Natálie Durchánkové (Cinéshorts), Ahoj léto Martina Smatany a Veroniky Zacharové (Cinéshorts), Joko Izabely Plucińské (Cinéshorts) a dokonce dva starší československé filmy: Poplach v oblacích Jindřicha Poláka (Cinéyouth) a Happy End Oldřicha Filipovského (Cinéspecials). České filmy si také z festivalu odvezly hned tři divácká ocenění. Film Jiřího Mádla Vlny, který produkovala Monika Kristlová z Dawson Productions, získal v hlasování veřejnosti (v kinech i na internetu) nejvyšší počet bodů a získal tudíž Cenu diváků za nejlepší celovečerní film. Divácké ceny za nejlepší krátký film získaly snímky Přes střepy Natálie Durchánkové (nejlepší krátký dokumentární film) a Ahoj léto Martina Smatany a Veroniky Zacharové (nejlepší krátký animovaný film).
Celovečerní dokumentární debut Marie-Magdaleny Kochové Ta druhá, který vznikl v produkci Barbory Drtílkové a Víta Poláčka ze společnosti m3 films a v koprodukci slovenské Guči, České televize a FAMU, měl mezinárodní premiéru na největším a nejprestižnějším asijském festivalu v jihokorejském Pusanu (2.–11. října). Dalším významným zastoupením na velkém asijském filmovém festivalu byla světová premiéra snímku Nahoře nebe, v dolině já (SK, CZ), celovečerního hraného debutu slovenské režisérky Kataríny Gramatové, produkovaného Igorem Englerem z DRYEYE film a Julií Markovou Žáčkovou z NOCHI film, v oficiální soutěži 37. mezinárodního filmového festivalu v Tokiu (28. října-6. listopadu).
Čtyři české filmy se dostaly do oficiálního výběru 48. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Sao Paulu (17.–30. října) neboli Mostry, jedné z nejvýznamnějších mezinárodních filmových událostí v Brazílii: celovečerní debut Vojtěcha Strakatého After Party, který měl premiéru na MFF v Benátkách 2024 v sekci Orizzonti Extra, dále film Kristiny Dufkové Život k sežrání oceněný v Annecy, koprodukční dramedie Romana Bondarčuka Redakce (UA, DE, SK, CZ) a konečně Vlny Jiřího Mádla. Kromě toho byl v programu Mezinárodního filmového festivalu v Riu de Janeiru (3.–13. října) uvedený snímek Sucho (CZ, DE, SK), sedmý celovečerní film Bohdana Slámy.
V programu 12. ročníku Českého a slovenského filmového festivalu v Austrálii (Czech & Slovak Film Festival of Australia, 10.-13. a 19.-20. října v Melbourne a 1.-2. a 9. listopadu v Adelaide), dobrovolnické neziskové organizace zaměřené na přehlídku nejlepších filmů z České a Slovenské republiky a bývalého Československa, je celkem 17 českých filmů různé délky a žánrů, včetně snímků Mord Adama Martince a Ještě nejsem, kým chci být Kláry Tasovské. Shodou okolností byl film Kláry Tasovské vybrán také do soutěžního programu dokumentárních filmů na filmovém festivalu v Adelaide (23. října až 3. listopadu) spolu s Hranicí Agnieszky Holland (World Cinema) a Hurikánem Jana Sasky (soutěž Shorts Award).
26 filmů v 10 sekcích, tolik českých filmů bylo uvedeno na 34. ročníku FilmFestivalu Cottbus (5.-10. listopadu) v Německu. Mezi vybranými filmy byly například Mord Adama Martince, Od marca do mája Martina Pavla Repky, oba filmy vybrané také na Mezinárodní filmový festival v Káhiře, který proběhl 13.–22. listopadu, dále Vlny Jiřího Mádla nebo Sucho Bohdana Slámy, závěrečný film nadcházejícího ročníku Mezinárodního filmového festivalu v indickém Goa (20.-28. listopadu). Obzvláště pozoruhodný byl speciální program nazvaný Ženský pohled: Nové české filmy v ženské režii, který představil pestrý, žánrově i tematicky různorodý výběr z nejnovější české tvorby talentovaných filmových tvůrkyň, v němž nechyběly snímky Světýlka Beaty Parkanové, Její tělo Natálie Císařovské, Rok vdovy Veroniky Liškové, Běžná selhání Cristiny Groșan, Moje slunce Mad Michaely Pavlátové, Ještě nejsem, kým chci být Kláry Tasovské, Hranice Evropy Apoleny Rychlíkové, Mořská sůl Leily Basma, Electra Darji Kaščejevové, 3 MWh Marie-Magdaleny Kochové, Bzukot země rež. Grety Stocklasy a konečně Plevel Poliny Kazak. Kromě toho byla Cristina Groșan členkou mezinárodní poroty pro rok 2024. Za zmínku stojí také účast několika projektů českého filmu na 26. ročníku koprodukčního trhu East-West Connecting Cottbus, který probíhá od 6. do 8. listopadu. Čtyři české filmové projekty se představily ve výběrech 2024 cocoPITCH (koprodukční platforma věnovaná hraným celovečerním filmovým projektům ve vývoji) a 2024 cocoWIP (works in progress): Eli a oni Petra Pylypčuka, The Main Course Viktorie Novotné, Ze dna Vojtěcha Strakatého a Tři týdny pod mořem Martina Kuby. Film Eli a oni nakonec získal cenu The Producers Network Award, spočívající ve volném přístupu do producentské sítě na filmovém trhu Marché du Film 2025, a projekt Ze dna získal cenu The MIDPOINT Institute Consulting Award.