17 Říjen 2024
Český film si na podzim neodpočine. Na 28. ročníku filmového festivalu Tallinn Black Nights (PÖFF), jenž se koná od 8. do 24. listopadu, míří velké množství nových českých filmů. V mezinárodní premiéře se v soutěži Official Selection představí film Amerikánka režiséra a producenta Viktora Tauše (Klauni). Nikdo mě nemá rád, druhý celovečerní film Petra Kazdy a Tomáše Weinreba (Já, Olga Hepnarová) se naproti tomu dočká světové premiéry v soutěži Critics' Picks. Na 8. ročníku PÖFF Shorts, festivalu krátkých filmů a animace v rámci PÖFF, bude ve světové premiéře uveden krátký animovaný film Kafka. In Love režisérky Zane Oborenko. 24. ročník festivalu Just Film, subfestivalu věnovaného filmům pro mládež a děti, nabídne výběr čtyř českých celovečerních filmů, včetně estonské premiéry animovaného snímku Život k sežrání režisérky Kristiny Dufkové. A v neposlední řadě soutěž Doc@PÖFF, oficiální soutěž dokumentárních filmů v Tallinnu, hostí mezinárodní premiéru filmu Prezidentka, nejnovějšího dokumentu Marka Šulíka.
Viktor Tauš ve svém čtvrtém celovečerním filmu přináší dojemný příběh dívky, která vyrůstala v bezútěšném československém sirotčinci. Ten vypráví jako barvitý, energií překypující kaleidoskop emocí, snů a vzpomínek. Formálně film připomíná pozdní tvorbu Terrence Malicka, filmy Harmony Korineho či Benha Zeitlina a jako takový představuje v letošní české celovečerní produkci ojedinělý počin.
Amerikánku produkoval Viktor Tauš prostřednictvím své produkční společnosti HEAVEN'S GATE a koproducenty jsou Václav Dejčmar, Barrandov Studio, VOYO, Česká televize, BFILM (SK), K Swiss Film (CH), PFX a Lonely Productions. Film rovněž získal finanční podporu od Státního fondu kinematografie (celkem 8 550 000 Kč na vývoj a výrobu), programu Kreativní Evropa – MEDIA (50 000 eur), slovenského Audiovizuálního fondu společně s podporou od Ústeckého, Plzeňského a Karlovarského kraje.
Film měl českou premiéru 26. září 2024.
V soutěžní sekci Critics' Picks bude mít světovou premiéru nový celovečerní film Nikdo mě nemá rád (CZ, SK, FR) autorské dvojice Petra Kazdy a Tomáše Weinreba, režisérů filmu Já, Olga Hepnarová (CZ, PL, SK, FR) z roku 2016, psychologické studie titulní československé vražedkyně.
Snímek Nikdo mě nemá rád vypráví příběh Sáry, pohledné devětadvacetileté ženy, která nemá partnera ani potomka. Sice pracuje v armádě na štábu jako sekretářka, kde se kolem ní pohybují mladí a silní muži, ale ona si mezi nimi nedokáže vybrat. Také proto, že je ve svém věku stále pod vlivem své autoritativní mámy, která se snaží určovat její život. Jediným blízkým člověkem je pro Sáru její otec a kamarádka Lenka. Sára se tak spokojuje se samotou a pozorováním svého okolí, aniž by do něj nějak aktivněji zasahovala. Sáru vytrhne z jakési letargie až Martin. Muž s jemnou tváří a galantním vystupováním. Sáru fascinuje jeho odlišnost. Postupně se sbližují. Martin ale skrývá tajemství, které je pro většinu společnosti něčím nepřijatelným až nelidským.. Sára pracuje jako sekretářka na velitelství armády v Praze. Přestože je neustále obklopena silnými mladými muži, dosud si nenašla partnera, pravděpodobně kvůli své autoritářské matce. Přesto má Sára ráda samotu a smířila se s pozicí nezaujatého pozorovatele života ostatních lidí. Když potká galantního, půvabného a jemného Martina, je fascinována. Postupně se jejich vztah prohlubuje, ale když chce Sára jejich vztah posunout na hlubší a fyzickou úroveň, Martin se vyhýbá. Skrývá hluboké tajemství.
Film produkovali Petr Kazda a Tomáš Weinreb prostřednictvím produkční společnosti Black Balance spolu s Vojtěchem Fričem ze společnosti love.FRAME. Koproducenty jsou slovenská společnost Arytmia, český Bontonfilm a francouzská společnost Arizona Productions. Státní fond kinematografie podpořil film celkovou částkou 307 000 eur.
Doc@PÖFF, oficiální soutěž dokumentárních filmů v Talinnu, uvede v mezinárodní premiéře film Prezidentka (SK, CZ), nejnovější dokumentu slovenského režiséra Marka Šulíka, jenž nabízí cenný pohled do úřadování Zuzany Čaputové na pozici první slovenské prezidentky. Film je intimním portrétem ženy, která se pokouší vnést lidsky otevřený přístup do tradičně maskulinního soutěživého světa vrcholné politiky a přitom hlavně zůstat dobrou matkou svých dcer.
Prezidentku produkovala Barbara Janišová Feglová ze společnosti Hitchhiker Cinema (SK) a koprodukovali ho Ivo Andrle ze společnosti Aerofilms (CZ), dále Česká televize (CZ), Rozhlas a televízia Slovenska a Marek Šulík prostřednictvím produkční společnosti filmotras (SK). Státní fond kinematografie podpořil vznik filmu v rámci minoritního koprodukčního programu částkou 1 200 000 Kč.
24. ročník festivalu Just Film, dílčího festivalu Tallinn Black Nights věnovaného filmům pro mládež a děti, nabízí výběr čtyř českých celovečerních filmů.
Do soutěžního programu ECFA byl vybrán snímek Život k sežrání (CZ, SK, FR), pestrobarevný loutkový film Kristiny Dufkové, jenž se v citlivém příběhu o dospívání zabývá tématem nadváhy u teenagerů. Film měl premiéru na letošním festivalu ve francouzském Annecy, kde dokonce získal prestižní Cenu poroty Contrechamp, jednu ze dvou cen udělovaných v soutěži Contrechamp, která doplňuje oficiální soutěž. Nedávno byl film oceněn také na Mezinárodním filmovém festivalu pro děti a mládež SCHLINGEL a současně nominován na Evropskou filmovou cenu. Život k sežrání vznikl v produkci Matěje Chlupáčka z Barletty a v koprodukci České televize a společností NOVINSKI (SK) a Novanima Productions (FR). Státní fond kinematografie film podpořil částkou 8 770 000 Kč.
Dalším filmem zařazeným do soutěžního programu ECFA je koprodukční rodinný film Neberte nám hřiště! (SI, CZ, HR, RS) slovinského multižánrového režiséra a producenta Klemena Dvornika. Ten produkovali Barbara Daljavec a Branislav Srdić ze společnosti A Atalanta a za českou stranu jej koprodukoval Jakub Rálek ze společnosti BFILM.cz. Film vypráví příběh dvanáctileté Mii, která zjistí, že hřiště v blízkosti jejího bydliště má být proměněno na parkoviště. Aby Mia zachránila hřiště před zánikem, spojí se s místními skateboardisty v čele s Rudim. Blok 5 je Dvornikův pátý celovečerní film. Jeho dosud největším mezinárodním úspěchem byl seriál Jezero (2019), který měl celosvětovou premiéru na filmovém festivalu v Sarajevu.
Film Neberte nám hřiště! podpořil Státní fond kinematografie v rámci minoritního koprodukčního schématu částkou 2 000 000 Kč a na festivalu se dočká pobaltské premiéry.
Soutěžní program ECFA zahrnuje také estonskou premiéru filmu Hokus pokus Diplodocus (PL, CZ, SK). 3D animovaná dobrodružná komedie Wojteka Wawszczyka inspirovaná živoucími komiksy polského autora Tadeusze Baranowského z 80. let, vypráví příběh mladého dinosaura, který se vydává hledat své zmizelé rodiče.
Film Hokus pokus Diplodocus produkovala polská společnost Human Film ve spolupráci s českým fullservisovým animačním a postprodukčním studiem PFX, dále v v koprodukci s polskou veřejnoprávní televizí TVP, společností DayHey a filmovým fondem Mazovia Warsah. Film je souběžně zařazen i do soutěžního programu pro děti.
Posledním filmem, který se na festivalu 2024 Just Film představí, je snímek Wet Monday (PL, EE, CZ), jenž vznikl v koprodukci Polska, Estonska a České republiky. Wet Monday vypráví příběh patnáctileté Kláry, kterou na Velikonoční pondělí znásilní maskovaný útočník. O rok později Klára stále bojuje s nočními můrami a záchvaty paniky. Její starší sestra Marta ji nabádá, aby problém ignorovala, ale to už Klára nedokáže. Se svou novou kamarádkou Dianou tajně navštíví místo, kde k události došlo, a doufá, že se věci dají do pořádku. Jenže místo toho se začne do místa vciťovat a rozpomíná se na věci, které tak dlouho potlačovala, momi jiné i na totožnost násilníka. Marta sleduje Klářinu proměnu s nelibostí. Sestry se vzájemně odcizují. Klára se musí ponořit do temnoty své bolesti a přiznat si své emoce, aby se mohla postavit Martě a tomu, jak jí ublížila tím, že ji zahanbovala a umlčovala.
Film v režii Justyny Mytnik a s koprodukční účastí společnosti Bionaut je součástí Mezinárodní soutěže pro mládež. Státní fond kinematografie podpořil výrobu filmu částkou 2 000 000 Kč v rámci programu na podporu minorit.
Na 8. ročníku PÖFF Shorts, festivalu krátkých filmů a animace v rámci Black Nights Film Festivalu, který se koná od 8. do 20. listopadu, bude také uvedeno několik českých filmů, včetně jednoho ve světové premiéře. Zajímavostí je, že všechny vybrané filmy vznikly v produkci nebo koprodukci plodné české produkční společnosti MAUR film.
Soutěž krátkých animovaných filmů hostí tři krátké animované filmy: I Died in Irpin (CZ, SK, UA), autobiografický ani-dok Anastasie Falileievy, v němž převypravuje skutečný příběh o přežití a útěku z Ruskem napadeného města Irpin, dále Joko (PL, DE, CZ, 2024), groteskní, kafkovsky laděné vyprávění o vykořisťování a nadvládě, a především světovou premiéru filmu Kafka. In Love (LV, CZ) režisérky Zane Oborenko, animovaného filmu na motivy Kafkových dopisů spisovatelce a překladatelce Mileně Jesenské, druhé velké lásce Kafkova života.
Do výběru krátkých filmů pro děti se dostal také film Ahoj léto (SK, CZ, FR) Martina Smatany a Veroniky Zacharové, vyprávějící příběh rodinné dovolené prostřednictvím kombinace stop-motion animace s ručně kreslenými prvky. Filmy I Died in Irpin, Joko a Ahoj léto měly premiéru na MFFAF v Annecy na začátku tohoto roku, přičemž Joko a Ahoj léto zde rovněž získaly ocenění.
Na letošní PÖFF Shorts bylo přihlášeno více než 5500 filmů ze 116 zemí, z nichž bylo nakonec vybráno 114 snímků.
Filmový festival Tallinn Black Nights (PÖFF) byl založen v estonském hlavním městě v roce 1997. Během své relativně krátké existence se rozrostl v nejvýznamnější filmovou událost v pobaltském regionu, která kromě hlavního filmového programu sestávajícího ze čtyř soutěžních a několika nesoutěžních sekcí zahrnuje také samostatný festival pro děti a mladé diváky nazvaný Just Film, soutěž hraných a animovaných krátkých filmů PÖFF Shorts a dvě hlavní akce pro filmové profesionály nazvané Baltic Event a Industry@Tallinn.
České filmy se v programu PÖFF objevují pravidelně. Jen v loňském roce se v oficiálním výběru objevilo přes 20 českých filmů různých formátů a délek, včetně světových premiér snímků Syndrom nekonečného léta Kaveha Daneshmanda a Manželé Stodolovi Petra Hátleho v prestižní soutěži prvních celovečerních filmů a Její tělo Natálie Císařovské v soutěži Critics' Picks.