30 Září 2024
Varšavský mezinárodní filmový festival, jeden z nejprestižnějších filmových festivalů v Evropě, nabízí v programu nadcházejícího 40. ročníku, který proběhne 11.–20. října, pět českých filmů, z toho tři ve světové nebo mezinárodní premiéře. Policejní drama Válka policajtů režiséra Rudolfa Biermanna se dočká mezinárodní premiéry v Mezinárodní soutěži. V Dokumentární soutěži bude mít světovou premiéru Válečný zpravodaj, celovečerní dokument Benjamina Tučka a Davida Čálka. Mezinárodní premiéra, tentokrát v Soutěži 1-2, čeká také celovečerní debut Veroniky Liškové Rok vdovy. Do soutěžní sekce Free Spirit se současně probojoval snímek Wet Monday režisérky Justyny Mytnik a v programu Best Shorts from Poland se dočká uvedení krátký hliněný animovaný film Joko režisérky Izabelą Plucińską, který na festivalu Annecy 2024 získal cenu za nejlepší původní hudbu pro krátký film.
Drsné policejní drama Válka policajtů (CZ, SK) vypráví příběh samotářského policejního operativec jménem Miky Miko, který se pohybuje na hraně zákona v divokém prostředí východoslovenského podsvětí na počátku 90. let. V křehké symbióze zde spolu existují mafiánské gangy, kryté tajnými dohodami se SIS, podnikatelé, platící výpalné a místní policie, štědře odměňována za přivírání očí před zločiny „našich“ lidí. Když Mikovi šéfové přidělí mladého, nezkušeného parťáka Igora Molnáře, zjistí, že jsou si v mnohém podobní. Společně si troufnou až na mafiána, který je chráněn z nejvyššího místa ve státě. Spustí se sled událostí, který skončí smrtí parťáka Molyho. Miky se rozhodne jeho smrt pomstít. Dostane se tím do války s místním podsvětím, policií i tajnou službou. Je odkázán pouze na pomoc své přítelkyně a bývalého kolegy Lepeňáka. Začíná hra kdo z koho.
Režisérem filmu je režisér a producent Rudolf Biermann, který se podílel i na režii a produkci kriminálního dramatu Sviňa (2020). Producenty jsou IN Film Praha, Cinemart a Cinemart SK. Biermannův film se bude ve Varšavě ucházet o cenu v Mezinárodní soutěži.
Válečný zpravodaj (CZ, SK, UA) zavádí diváky na válkou zničenou Ukrajinu. Film dokumentuje sílu, která ve skutečnosti rozhoduje válečné konflikty – není to vítězství na frontě, ale odolnost zázemí. Bez ohledu na to, kdo zvítězí, lidé budou stejně pořád žít tam, kde žili. Téma odolnosti společnosti film objevuje očima válečného zpravodaje Martina Dorazína, prostřednictvím jeho vlastní práce se zvukem v rozhlasových reportážích. Válečný zpravodaj odkazuje i na mimoválečný kontext a odhaluje, že společnost je pouze tak silná, jak silný je její nejslabší jedinec.
Film, který společně natočili scenárista a režisér Benjamin Tuček (Mars) a dokumentarista a kameraman David Čálek (Stop Time) a který produkoval Václav Flegl ze společnosti Sounderground společně s produkčními společnostmi Atelier.doc (SK) a Braha Production Company (UA), bude mít světovou premiéru v Soutěži dokumentárních filmů. Státní fond kinematografie podpořil vznik filmu částkou 1 900 000 CZK.
Rok vdovy (CZ, SK, HR), celovečerní debut dokumentaristky Veroniky Liškové (Návštěvníci), který letos zahajoval filmový festival Finále Plzeň, vypráví příběh o odvaze, naději a síle začít znovu po smrti životního partnera. Tlumočnice Petra se vlivem tragické události musí smířit s tím, že se z ní ve čtyřiceti letech stala vdova. Brzy zjistí, že zármutek není jedinou výzvou, které musí čelit. Přidává se starost o dospívající dceru a tlak ze strany manipulativní tchyně. A pak tu je celá byrokratická mašinerie, která smrtí člověka ožívá: hypotéky, půjčky, nájmy, poplatky, nekonečné dědické řízení. Mezi troskami svého života však Petra krok za krokem nachází odvahu k novému začátku. Film natočený na motivy skutečných událostí je křehkou a dojemnou studií procesu truchlení v našem současném světě.
Rok vdovy produkčně zaštítili Tomáš Michálek a Kristýna Michálek Květová ze společnosti Cinémotif Films v koprodukci se Slovenskem a Chorvatskem. Ve Varšavě bude mít mezinárodní premiéru v sekci Soutěž 1-2. Státní fond kinematografie podpořil vývoj a výrobu filmu celkovou částkou 9 299 000 CZK.
Koprodukční drama Wet Monday (PL, EE, CZ) vypráví o patnáctileté Kláře, kterouu na Velikonoční pondělí znásilní maskovaný útočník. O rok později Klára stále bojuje s nočními můrami a záchvaty paniky. Její starší sestra Marta ji nabádá, aby problém ignorovala, ale to už Klára nedokáže. Se svou novou kamarádkou Dianou tajně navštíví místo, kde k události došlo, a doufá, že se věci dají do pořádku. Jenže místo toho se začne do místa vciťovat a rozpomíná se na věci, které tak dlouho potlačovala, momi jiné i na totožnost násilníka. Marta sleduje Klářinu proměnu s nelibostí. Sestry se vzájemně odcizují. Klára se musí ponořit do temnoty své bolesti a přiznat si své emoce, aby se mohla postavit Martě a tomu, jak jí ublížila tím, že ji zahanbovala a umlčovala.
Film v režii polské režisérky Justyny Mytnik koprodukovala za českou stranu společnost Bionaut a uvedení se dočká v soutěžní sekci Free Spirit. Státní fond kinematografie podpořil výrobu filmu částkou 2 000 000 CZK.
Joko (PL, DE, CZ) je groteskní, kafkovské vyprávění o vykořisťování a nadvládě, které mělo letos premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu animovaných filmů v Annecy, odkud si odvezlo i jedno z ocenění cenu za nejlepší původní hudbu pro krátký film. Film, jehož režisérkou je animátorka Izabelą Plucińską, držitelka Stříbrného medvěda z Berlinale 2005, se zaměřuje na živitele rodiny Joka, který čelí ponížení, když je nucen nosit na zádech městské prominenty. Za českou stranu film produkoval Martin Vandas z úspěšného produkčního domu MAUR film. Státní fond kinematografie podpořil výrobu snímku částkou ve výši 1 200 000 CZK.