Čeští tvůrci manévrují mezi plátnem a obrazovkami

25 Září 2020

Film Industry

Čeští tvůrci manévrují mezi plátnem a obrazovkami

Část první

Film Industry

Čeští tvůrci manévrují mezi plátnem a obrazovkami

Část první

t

Ve dvou částech vám přiblížíme domácí tvůrce, kteří našli další kreativní prostor v televizních projektech i na mobilní nebo počítačových obrazovkách.

Boom tzv. quality TV a streamovací války vytvořily v minulosti nepředstavitelnou rovnost mezi stříbrným plátnem a televizními obrazovkami. Uznávané tvůrce lákají televizní projekty, ve kterých mohou posouvat tvůrčí hranice, pohrávat si s diváckým očekáváním a přetvářet vyčpělé filmové konvence. Zatímco propast mezi televizním a filmovým světem se zmenšuje lineárně, množství obsahu roste exponenciálně. Plátno, televizní obrazovka, mobilní telefony – tvůrci začali rychle přecházet od jednoho media k druhému.

Text: Martin Kudláč pro magazín CZECH FILM / Fall 2020

Česká republika není v tomto trendu výjimkou a střídání médií je v poslední době častým jevem. Čeští filmoví režiséři začali pracovat na dvou frontách zároveň – na celovečerních filmech a seriálech; někteří si budují úspěšnou kariéru v televizi, jiní nasbírali zkušenosti nejprve na menších episodických projektech na webu, než se pustili do celovečerního režijního debutu. Zdá se, že starší generace našla v televizních projektech vítaný tvůrčí ventil, zatímco mladší tvůrci se etablují spíše v online prostředí a pracují na webových sériích.

České televizní prostředí je z velké části podobné tomu globálnímu. Žánrové projekty mají tendenci být nejvýraznější a převažují dva nejosvědčenější žánry – komedie a detektivka.

Král(ové) televizní komedie

Nejvýznamnějším tvůrcem české televizní komedie je producent a režisér v jedné osobě Jan Prušinovský, autor oceňované sociální dramedie Kobry a užovky (2015). Pro Prušinovského se střídání formátů stalo zcela přirozeným a díky celé řadě komediálních televizních hitů, které má na svém kontě, se stal žádaným autorem seriálového obsahu.

Jeho poslední počin seriál Most! (2019), pojmenovaný po severočeském městě, k němu přitáhl dosud nejvíce pozornosti. Provokativní a politicky nekorektní komedie, která by se dala označit za českou odnož kultovního britského televizního seriálu z panelákového sídliště, černé komedie Shameless, byla okamžitým hitem, stala se nejsledovanějším seriálem České televize posledních let a zlomila divácké rekordy jak ve vysílání, tak online. Středobodem seriálu je místní hospoda, kde se schází parta figurek z okraje společnosti s knězem-alkoholikem, a tak trochu nevědomky bojují proti hluboko zakořeněným scestným předsudkům a stereotypům, jako jsou xenofobie a transfobie.

Je evidentní, že Prušinovskému není cizí zlatý fond televizní zábavy a jeho poznávacím znamením je schopnost přetvářet obyčejné každodenní situace v absurdní, využívajíce grotesku a frašku jako nástroj rozepře a podrývání společenských neduhů a stereotypů zakořeněných v kolektivním vědomí. Ve skutečnosti ale Prušinovský našel recept na vytvoření populárního pořadu se společenským přesahem, už když režíroval jeden z nejoblíbenějších seriálů posledních let Okresní přebor (2010), který má dnes již skoro kultovní status.

Pravděpodobným králem české komedie je ale Prušinovský také díky dalším projektům, jako je například Trpaslík (2017), označovaný za rodinnou komedii „nevhodnou pro celou rodinu“. Ohraný pohádkový námět o přání, které nemělo být splněno, převedl Prušinovský do současnosti, a i v tomto případě využil prvky frašky vycházející z reality všedních dní v kombinaci s odkazem na tradici klasických českých bláznivých komedií Miloše Macourka.

Prušinovského komedie se navíc nijak netají tím, že jsou ovlivněny britskými vzory. To je také případ seriálu Čtvrtá hvězda (2014), u kterého se divákovi okamžitě vybaví Hotýlek. Tento seriál zasazený do hotelového prostředí sleduje bizarní tým zaměstnanců usilujících o status čtyřhvězdičkového hotelu, z nichž někteří svým přístupem k práci tento proces spíše komplikují. Kreativně plodný režisér stihl ale využít svého talentu také při práci na menších projektech webových sérií Autobazar Monte Carlo (2015), Život je hra (2018) a Všechno je jinak (2019) – sitcomu složeného ze střípků každodenního života plného podivných zvratů.

Nedávno Prušinovského zvládl dotočit i svůj nový celovečerní film nazvaný Chyby (2021). Tento komorní snímek bude prvním úkrokem režiséra směrem k romanci, a navíc poprvé s ženou v hlavní roli.

Klasický milostný příběh dvou obyčejných lidí komplikuje odhalení porno minulosti hlavní hrdinky, což je pro jejího přítele těžké přijmout. Sám režisér Chyby označil za romanci, „ve které postavy nejsou dobré nebo špatné, ale jsou to jenom lidé, kteří v určité fázi svého života chybují a za tyto chyby později platí.“

Mezitím už ale Prušinovský společně se svým dlouholetým spolupracovníkem producentem Ondřejem Zimou ve společnosti OFFSIDE MEN vyvíjí další filmový projekt nazvaný Grand Prix. Ve filmu, který sám režisér označuje „euro road-movie“, sledujeme trojici přátel z okraje společnosti, kteří se vydávají na cestu přes půl Evropy na závod Formule 1, na který ale mají jenom dvě vstupenky.

Na zmiňovaných úspěšných televizních seriálech Prušinovský nepracoval sám. Ve většině případů šlo o spolupráci se známým českým scénáristou Petrem Kolečkem, který stihl v posledních letech vytvořit i několik samostatných projektů.

Kolečko je například scénáristou hned dvou velmi populárních webových sérií ze sportovního prostředí: Vyšehrad (2016) o jednom namyšleném fotbalistovi, a Lajna (2017-2019), která zachycuje dobrodružství temperamentního hokejového trenéra a v níž si Kolečko vyzkoušel i své režijní schopnosti. Kolečko v současnosti patří mezi nejpracovitější české tvůrce, zvládá kombinovat práci v divadle, ve filmu i v televizi a v loňském roce uvedl do kin také svůj celovečerní režijní debut – romantickou komedii ze sportovního prostředí Přes prsty.

Seriál Čtvrtá hvězda by ale pravděpodobně nevznikl v této podobě ještě bez třetího člena tvůrčího týmu, a tím je Miroslav Krobot. Uznávaný český herec, režisér a scenárista zvládá svůj čas dělit mezi film, televizi a divadlo. Kromě toho, že zazářil v Prušinovského hotelovém sitcomu jako melancholický kuchař, podílel se také na jeho scénáři. Krobot má za sebou vcelku rozmanitou hereckou kariéru – objevil se například v animovaném dramatu Alois Nebel (2011), ale pracoval také s významnými tvůrci evropského měřítka, jako jsou Béla Tarr nebo Agnieszka Holland. V posledních letech vyměnil divadelní režii, které se věnoval bezmála celý život, za režii filmovou. Na kontě má již dva celovečerní hrané filmy: venkovskou komedii Díra u Hanušovic (2015) a komediální drama o současných třicátnících Kvarteto (2017).

Určitě stojí také za zmínku, že herecké obsazení Čtvrté hvězdy se skládá více méně z herců Krobotovy domovské divadelní scény, populárního pražského Dejvického divadla, kde působil mnoho let jako umělecký šéf. A vzhledem k úspěchu tohoto projektu neváhal a dvojitou roli před a za kamerou si zopakoval v komediálním seriálu Zkáza Dejvického divadla (2019), na jehož scénáři zase spolupracoval a který tentokrát také režíroval. Děj se odehrává v reálném Dejvickém divadle, točí se ale kolem záchrany fiktivního krachujícího divadla. Většina členů souboru dostala možnost zahrát si v této meta-komedii přehnanou verzi sebe sama, díky čemuž pojem „absurdní divadlo“ získal pro českého televizního diváka zcela nový význam.

Do televizní tvorby se pustil také další výjimečný a ojedinělý český scénárista a režisér Petr Zelenka. Mezi jeho poslední filmové počiny patří Ztraceni v Mnichově (2015), politická komedie s nečekaným a typicky zelenkovským meta zvratem, a aktuálně také s drama Modelář uvedené do kin letos v únoru. Kromě scénáristické spolupráce a režie několika dílů české verze seriálu HBO Terapie převedl Zelenka v roce 2018 do povedené seriálové podoby také svou vlastní divadelní hru Dabing Street napsanou pro Dejvické divadlo.

Parta životních ztroskotanců, které nemohl ztvárnit nikdo jiný než herci Dejvického divadla, se pokouší zachránit krachující dabingové studio, které zdědili, což vede k celé řadě vskutku absurdních situací. A Zelenka si ani v Dabing Street neodpustil trochu pro svou tvorbu typického meta-humoru – ve studiu probíhá dabing loutkového seriálu Kapitán Filcka o dobrodružství rockové kapely skládající se z pubických vší.

Dabing Street získala hned tři nominace na Golden Nymph Awards udělované na 59. televizním festivalu v Monte Carlu. Zelenka se k seriálové tvorbě plánuje brzy vrátit s projektem nepostrádajícím pro něho tak typickou ironii – „o muži, který se stal hrdinou ekologického hnutí proti své vůli“.

Non-fikční seriály a další žánry

V českém televizním prostředí je ale poptávka i po jiných žánrech než jen po komediích a detektivkách. V posledních letech tu vznikla pod rukama uznávaných filmařů celá řada nevšedních projektů. Jedním z nejvýznamnějších je dokumentární série Český žurnál (2013-) vznikající v produkční společnosti Hypermarket Film známých provokatérů, režisérů a producentů Víta Klusáka a Filipa Remundy. Série se zabývá ožehavými problémy současné české společnosti viděné očima různých dokumentárních režisérů. Klusákovi s Remundou, kteří v projektu figurují také jako showrunneři, se navíc podařilo získat i nejmladší generace tvůrců – nová série tak bude obsahovat třeba i díl režírovaný mladou dokumentaristkou Barborou Chalupovou, se kterou Klusák spolurežíroval dokumentární divácký hit V síti (2020) o zneužívání dětí na internetu.

Adam Sedlák, jeden z nejvýraznějších zástupců mladé generace, na sebe upozornil kritiky oceňovaným webovým seriálem o mileniálech v online prostředí Semestr (2016), a to ještě předtím, než dokončil svůj první celovečerní film, nízkorozpočtový civilizační horor Domestik (2018), se kterým se mu podařilo vycestovat na řadu zahraničních festivalů. Andy Fehu, který má k hororu ještě blíže a k tomu kořeny v amatérském filmu, debutoval celovečerním DIY moralizujícím hororem Nenasytná Tiffany (2015) a následně začal pracovat s Janem Prušinovským na komediální webové sérii Autobazar Monte Carlo (2016).

Fehu pokračoval svým samostatným scenáristickým a režijním webovým počinem Pěstírna (2017), ve kterém zdařile pracuje s prvky thrilleru a horroru v příběhu o nelegálním obchodu s drogami. Dále režíroval také webovou sérii Štafl (2018), která si utahuje z českých taxikářů, a konečně aktuálně pracuje na svém druhém celovečerním filmu Krvavá nevěsta (2021), hororu o dvou influencerech, kteří jsou schopní pro získání nových sledujících udělat cokoliv, a to bez ohledu na následky.

Produkční společnost Bionaut, která se mimo jiné také soustřeďuje na žánrovou produkci, stojí za oceňovanou thrillerovou online sérií #martyisdead (2019) vytvořenou dalším mladým talentovaným režisérem Pavlem Soukupem v reakci na rostoucí význam sociálních sítí. Právě Soukupův krátký absolventský film Lesapán (2015) se stal základem pro další připravovaný projekt Bionautu, kterým je hororová antologie Jinací inspirovaná slovanskými mýty. Projekt je plánovaný jako koprodukce tří zemí – České republiky, Slovenska a Polska.

David Ondříček, uznávaný producent, scénárista a režisér, který na sebe upozornil například dobovým dramatem Ve stínu (2012), přistupuje k televiznímu vyprávění více filmově. V tomto duchu se nese i jeho televizní minisérie na motivy největšího českého důlního neštěstí Dukla 61 (2018), která dobře využívá prostor, jež televizní obrazovka nabízí. Na plátna kin se navíc chystá další další Ondříčkův projekt inspirovaný skutečnými událostmi – režisér právě dokončil dlouho očekávané celovečerní životopisné drama o vytrvalostním běžci Emilu Zátopkovi, který získal tři zlaté medaile na olympijských hrách v Helsinkách v roce 1952. Snímek se chystá do kin v roce 2021 pod názvem Zátopek.

Konec první části.

Czech Film Center
oddělení Státního fondu kinematografie pro propagaci české kinematografie v zahraničí

Email: info@filmcenter.cz

 

Kontaktujte nás